McLaren potvrdil, že kvůli mini DRS upraví své zadní křídlo | Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

McLaren potvrdil, že kvůli mini DRS upraví své zadní křídlo

Oscar Piastri vyhrál v Baku, ale více než o jeho vítězství se v posledních dnech mluví o jeho zadním křídle.

Zadní křídlo Oscara Piastriho se v Baku od určité rychlosti (cca 270 km/h) ohýbalo, čímž vznikaly na obou koncích mezery mezi křídlem a DRS klapkou. Jedná se v podstatě o menší verzi DRS, která může potenciálně snižovat odpor vzduchu a zvyšovat maximální rychlost.

Ferrari a Red Bull podle Auto Motor und Sport (AMuS) torpédovaly FIA dotazy. Red Bull, který byl evidentně aktivnější, uváděl, že trik přináší až 2 desetiny sekundy na kolo a argumentoval podezřele malým rozdílem v rychlostech mezi zavřeným křídlem (s mini DRS) a otevřeným (s aktivním klasickým DRS). U McLarenu měl být rozdíl 12 km/h, což je o 8 km/h více než u konkurence.

Podle AMuS byl ale v trénincích rozdíl prakticky zanedbatelný a v závodě byl nejspíše způsoben jízdou v závěsu. Vzhledem k velikosti mezer je dost nereálné, že by byl efekt příliš významný. 

Konec mini DRS

FIA nicméně nařídila McLarenu zadní křídlo upravit. Tým nemusí předělávat nebo vyhazovat celé křídlo, ale upravit jen oblasti o délce asi 10 cm na každé straně klapky – stačí, aby byla klapka tužší v místech, kde se prohýbala.

Pro McLaren to není akutní problém, protože v Singapuru a dalších závodech jezdí s křídlem pro větší přítlak, které má odlišnou konstrukci. Prvním závodem, kde by mohl mini DRS opět zafungovat, bude Velká cena Las Vegas na konci listopadu.

Šéf týmu Red Bull Christian Horner v rozhovoru pro televizi Sky oznámil, že McLaren nebude v Las Vegas křídlo, které je v rozporu s pravidly, používat.

Přestože křídlo prošlo zátěžovými testy, mohla FIA argumentovat pravidlem, podle kterého musí být mezera mezi hlavním listem křídla a klapkou při zavřeném DRS vždy stejná – což evidentně nebyl tento případ.

Ve stále platné technické směrnici (TD34) je také jasně uvedeno, že určité chování nebude tolerováno, i když křídla projdou statickými zátěžovými testy.

FIA podle Autosportu uvádí, že nepovažuje za legální „konstrukce, jejichž konstrukční vlastnosti jsou změněny sekundárními parametry tak, že při jízdě na trati vytvářejí jinou charakteristiku průhybu než během statických kontrol FIA. Příkladem sekundárních parametrů může být teplota, aerodynamické zatížení atd.“

McLaren potvrdil dohodu s FIA

„Zatímco naše zadní křídlo v Baku vyhovuje předpisům a prošlo všemi testy průhybu FIA, McLaren po rozhovorech s FIA proaktivně nabídl, že na křídle provede určité drobné úpravy,“ uvedl tým. 

„Očekávali bychom, že FIA povede podobné rozhovory i s ostatními týmy ohledně souladu jejich zadních křídel (s pravidly).“

Doporučujeme

Články odjinud