Americký sen o Le Mans. Glickenhaus je připraven na debut ve WEC

Sezona světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC pokračuje již v neděli osmihodinovým závodem na okruhu v portugalském Portimau. V nové třídě pro hypervozy už nebude startovat jen Toyota a francouzský Alpine, ale také americký „malovýrobce“ Glickenhaus, značka, kterou pohání především vášeň svého zakladatele pro motorsport.
Foto: FIA WEC
Americký sen o Le Mans. Glickenhaus je připraven na debut ve WEC | Foto: FIA WEC

„Když mi bylo asi deset let, jezdíval jsem na kole 15 mil k místnímu dealerovi Ferrari, kde jsem stával s nosem přilepeným na výlohu. Nakonec mě majitel pozval dovnitř a já ta auta viděl zblízka. Mnohému jsme se tam naučil, sledoval jsem třeba, jak mechanici přijímají do servisu Ferrari 250,“ rozpovídal se o své vášni pro automobily James Glickenhaus v oficiálním podcastu WEC Talk.

Dříve režisér a filmový producent si plní sen. Po několika letech působení na Nürburgringu Nordschleife v seriálu VLN a ve čtyřiadvacetihodinovce 24h-Rennen James Glickenhaus s vlastní značkou konečně míří do Le Mans.

Nová zbraň Toyoty a rostoucí konkurence. Co přinese nadcházející sezona WEC?

Nová zbraň Toyoty a rostoucí konkurence. Co přinese nadcházející sezona WEC?

Scuderia Cameron Glickenhaus je druhým výrobcem po Toyotě, který postavil závodní speciál podle nových pravidel Le Mans Hypercar. Na rozdíl od japonské stáje Glickenhaus nevyužívá hybridní pohonnou jednotku, nýbrž přeplňovaný osmiválec o objemu 3,5 litru. Ten podle aktuálního nastavení Balance of Performance poskytuje výkon 520 kW a pro americkou značku ho vyvinula společnost Pipo Moteurs.

Úvod sezony ve Spa Glickenhaus nestihl kvůli chybějící homologaci od FIA a celkovému zpoždění v testování, které zapříčinily komplikace spojené s pandemií a problémy při testování, do Portimaa však Američané přijíždějí s jedním vozem, který absolvoval i vytrvalostní třicetihodinový test ve španělském Aragonu. Bez větších potíží.

„Auto jelo skvěle, bylo jako vlak! Po skončení testů jsme měli najeto už 10 000 kilometrů, což je opravdu hodně. V Aragonu jsme najeli téměř 5 000 km a testovali jsme i v noci. Měli jsme jen jeden minoritní problém. Následkem vibrací se rozbil elektrický konektor, který byl ale stejně na konci své životnosti, takže nás to moc nepřekvapilo,“ uvedl James Glickenhaus pro motorsport.com.

Zatěžkávací zkouška, při které auto kroužilo na trati ještě o šest hodin déle než při závodě v Le Mans, dodala nováčkům před ostrým debutem v Portimau sebevědomí.

„Našemu autu věříme, na trati je výkonné i spolehlivé. Věřím, že na Portimao jsme připraveni, což by naopak neplatilo ve Spa, pokud bychom poprvé startovali už tam. Tento projekt odstartoval od nuly, proto jsme se toho museli hodně učit a ladit detaily,“ prozradil pro motorsport.com Richard Westbrook. Zkušený pětačtyřicetiletý závodník se bude ve voze #709 střídat s Romainem Dumasem a Ryanem Briscoem.

Buemi, Hartley a Nakadžima získali historické první vítězství pro hypervůz Toyota

Buemi, Hartley a Nakadžima získali historické první vítězství pro hypervůz Toyota

„Veškeré testování, včetně třicetihodinové jízdy v Aragonu, proběhlo bez vážnějších problémů. Motor, převodovka, zavěšení, to vše bylo od první chvíle stoprocentní.“

Glickenhaus kromě Aragonu testoval také na italských tratích Vallelunga a Monza. Právě „chrám rychlosti“ bude 18. července hostit třetí závod sezony WEC a americká stáj zde v rámci poslední generálky na Le Mans nasadí poprvé i druhý vůz.

Nedělní osmihodinovka na okruhu portugalské Grand Prix bude pro Jamese Glickenhause a jeho tým především o učení se. Na čele budeme pravděpodobně sledovat druhé kolo souboje Toyota versus Alpine, pro Glickenhaus bude na úvod svého závodního cyklu důležité porazit v závodě všechny vozy LMP 2.

Osmihodinovka v Portimau odstartuje v neděli ve 12:00. Přímý přenos vysílá Eurosport 2 od 15:00 do 18:30, závěr závodu poté nabídne Eurosport 1 od 18:30 do 20:30.

Váš názor Další článek: Pérez obdivuje otevřenost Albona