Americký Sebring čeká unikátní závodní víkend

Americký Sebring čeká unikátní závodní víkend

Formule 1 není jedinou sérií, která se o nadcházejícím víkendu probudí ze zimního spánku. Na americkém okruhu Sebring bude poprvé v tomto roce pokračovat „supersezóna“ světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC, a to v rámci společného závodního víkendu se zámořským šampionátem sportovních vozů IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Floridský Sebring jinými slovy zažije závodní víkend, který v historii motorsportu nemá obdoby.

Okruh Sebring je domovem americké scény sportovních vozů již od roku 1950, kdy se zde jel první vytrvalostní závod na 6 hodin. Od roku 1952 už se však na Sebringu jezdí dvanáctihodinovka, která se postupem času stala největším vytrvalostním závodem v USA a jedním z nejslavnějších vytrvalostních závodů na světě.

Dvanáctihodinový závod na Sebringu patří spolu se čtyřiadvacetihodinovkami v Le Mans a v Daytoně do tak zvané „trojkoruny“ vytrvalostních závodů. Zatímco Sebring a Daytona patří do zámořského šampionátu IMSA WeatherTech Sportscar Championship, tak 24 hodin Le Mans je součástí vytrvalostního mistrovství světa.

Sebring ovšem v minulosti spadal do několika různých sérií sportovních vozů. Klíčový byl rok 2012, kdy byla dvanáctihodinovka na tomto floridském okruhu historicky prvním závodem nově vzniklého světového šampionátu ve vytrvalostních závodech sportovních vozů, který známe pod zkratkou FIA WEC. Tehdejší závod byl ovšem také první podnik sezóny dnes již neexistující American Le Mans Series, a proto se na startu sešlo více než 60 vozů ze dvou různých sérií.

IMSA, WEC a jeden závodní víkend

Od premiérového závodu v roce 2012 se mistrovství světa WEC na Sebring nevrátilo. Závody WEC hostil v USA Austin, to se ovšem letos změní a světový vytrvalostní šampionát se na Floridu vrátí již o tomto víkendu.

Samotná dvanáctihodinovka na Sebringu se mezitím stala pevnou součásti série IMSA WSC, která v USA vznikla spojením Grand Am s American Le Mans Series po sezóně 2013. Tento šampionát vytvořil novou nejvyšší třídu DPi, jejíž prototypy známe třeba z lednové Dayotny a těší se zájmu automobilek, jezdců i týmů.

I letos zůstane dvanáctihodinový závod na Sebringu výsostnou záležitostí zámořského šampionátu a zůstane mu i tradiční sobotní termín se startem za denního světla a s dojezdem v noci.

To ale znamená, že vytrvalostní mistrovství světa FIA WEC o víkendu nepojede slavný sebringský závod, ale pro „supersezónu“ 2018/2019 nově vytvořený vytrvalostní podnik na 1000 mil, který se uskuteční již o den dříve, tedy v pátek. I na jezdce a týmy WEC čeká start za světla a dojezd za tmy.

Z tohoto důvodu se nadcházejícímu závodnímu víkendu přezdívá „SuperSebring“. Dvě série sportovních vozů, dva vytrvalostní závody ve dvou dnech a více sedmdesát závodních vozů – tyto faktory připravily organizátorům několik nelehkých úkolů. Pro vozy a týmy WEC byl na příklad postaven dočasný nový paddock u zadní Ullmannovi rovinky mezi zatáčkami 16 a 17. To znamená, že na Sebringu jsou letos poprvé v historii dvě různé boxové uličky.

Bývala to základna létajících pevností…

Před prvním závodem v roce 1950 býval Sebring armádní letiště s nemalým významem během druhé světové války. Právě odsud totiž startovaly legendární bombardéry Boeing B-17, pro které se vžila přezdívka „létající pevnost“.

Po válce začal postupný přerod Sebringu na závodiště. První verze okruhu využívaná v letech 1950 až 1951 obsahovala 12 zatáček a měřila 5.31 km. Od té doby fungovala Sebring Raceway ještě v dalších pěti podobách až do roku 1999, kdy došlo k zatím posledním výraznějším úpravám a okruh na Floridě dostal finální podobu.

Nynější verze měří se 17 zatáčkami 6.02 km. Oficiální rekord kola 1:43.886 drží Švýcar Marcel Fässler, který zde zajel s vozem Audi R18 e-tron quattro v kvalifikaci roku 2013. Tehdy se dvanáctihodinový závod na Sebringu jel naposledy pod hlavičkou American Le Mans Series.

Nutno však dodat, že se letos téměř jistě dočkáme překonání tohoto rekordu. Minulý víkend totiž na Sebringu probíhaly testy WEC, ve kterých Mike Conway s prototypem Toyota TS050 Hybrid #7 dosáhl času 1:41.211 a pod Fässlerův rekord se dostaly i netovární prototypy týmů SMP Racing a Rebellion.

Dominance Toyoty a Porsche

Jako průběžní lídři šampionátu přijíždějí na Sebring jezdci Toyoty #8 Fernando Alonso, Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi. Tato trojice má pětibodový náskok na posádku sesterského vozu #7 Mike Conway, Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez.

Třetí místo celkového pořadí patří jezdcům týmu Rebellion Racing, jmenovitě Thomasi Laurentovi, Gustavu Menezesovi a Mathiasi Bechemu, kteří dodatečně vyhráli závod na Silverstonu po diskvalifikaci obou Toyot.

Ve třídě LMGTE – PRO dosavadnímu průběhu sezóny vládne Porsche, konkrétně vůz 911 RSR #92, o který se dělí Michael Christensen a Kevin Estre. Tato jezdecká dvojice zatím v „supersezóně“ získala 111 bodů za vítězství v Le Mans a pod horou Fudži, za druhé místo ve Spa za dvě tří pozice na Silverstonu a v Šanghaji.

Christensen a Estre jinými slovy dokončili na pódiu všechny závody, které zatím „supersezóna“ nabídla a i díky tomu mají třiačtyřicetibodový náskok na druhé v pořadí Mückeho a Pla z továrního Fordu.

Oba závody můžete sledovat non – stop

Oba závody na Sebringu můžete o tomto víkendu sledovat živě a non – stop.

Tisícimílový vytrvalostní podnik FIA WEC startuje v pátek ve 21:00 našeho času a v plné délce ho nabídne Eurosport 1. Přímý přenos začíná ve 20:45.

Sobotní dvanáctihodinovku IMSA WSC na Sebringu budete moci sledovat, podobně jako lednový závod v Daytoně, prostřednictvím IMSA TV na webových stránkách šampionátu imsa.com. Přenos startuje v 15:30 našeho času.

Foto: Toyota Motorsport GmbH 

Doporučujeme

Články odjinud