Alpine v motorsportu: Monte Carlo, Le Mans a nyní formule 1 | Foto: Alpine

Foto: Alpine

Alpine v motorsportu: Monte Carlo, Le Mans a nyní formule 1

Francouzská značka Alpine je spjata s Renaultem už téměř padesát let a díky svým úspěchům se stala neodmyslitelnou součástí historie motorsportu. Nyní vstupuje do nové kapitoly své historie, ve které její jméno od příští sezony ponese tým formule 1.

Nejprve stručná historie. Alpine založil francouzský konstruktér Jean Rédélé v roce 1955 a celou značku koupil Renault v roce 1973. Pod jeho křídly výrobce, který byl zaměřen primárně na menší sportovní vozy pro zákazníky vyhledávající požitek z jízdy, existoval až do roku 1995.

K obnovení zašlé slávy došlo v roce 2017, kdy mateřský Renault značku Alpine znovu vzkřísil. Světlo světa díky tomu spatřil nový model Alpine A110, jenž pomyslně navázal na stejně pojmenovaný vůz, který brázdil evropské silnice a vyhrával rychlostní zkoušky automobilových soutěží v 70. letech. A díky této historické odbočce se konečně dostáváme do světa motorsportu.

Až k vítězství v Le Mans

Zakladatel značky Jean Rédélé byl předurčen k životu ve světě automobilů. Jeho otec Emile Rédélé pracoval jako mechanik pro Renault a po první světové válce si otevřel vlastní dealerství s vozy francouzské značky.

Emilův syn Jean během druhé světové války vystudoval v Paříži ekonomii a po válce chtěl své nově nabyté poznatky otestovat v praxi. Díky tomu se ve věku 24 let stal nejmladším dealerem vozů Renault ve Francii. Vozy, které prodával, testoval a prezentoval v různých závodech. Tvrdil, že závodní úspěch je nejlepší cesta k prodeji daného automobilu.

Po založení značky Alpine chtěl Rédélé prorazit v rally, a to se mu podařilo po představení dnes již legendárního modelu Alpine A110. S tímto vozem dokázala v roce 1971 posádka Ove Andersson, David Stone vyhrát slavnou Rally Monte Carlo.

Dva roky od slavného triumfu byl Alpine odkoupen Renaultem, příběh malé značky ale pokračoval dál. Po pokoření nejslavnější rally na francouzském území se pozornost inženýrů Alpine obrátila směrem na závodní okruhy. Konkrétně na jeden – okruh La Sarthe, kde se od roku 1923 jezdí nejslavnější vytrvalostní závod automobilů 24 hodin Le Mans.

Vytoužený úspěch ve slavném maratonu přišel v roce 1978. Francouzský tým už v Le Mans startoval pod hlavičkou Renault Sport, závodní vůz ale svým názvem odkazoval ke kořenům.

Sportovní prototyp Renault Alpine A442B s dvoulitrovým přeplňovaným šestiválcem pod kapotou během závodu zaznamenal rekordní rychlostní průměr 210 km/h, pokořil hranici 5000 ujetých kilometrů a také konkurenci z Porsche, které s i Jackym Ickxem ztratilo 5 kol. Le Mans 1978 patřilo alianci Renault – Alpine, o vítězství pro domácí barvy se zasloužila francouzská posádka Didier Pironi, Jean-Pierre Jaussaud.

Novodobá historie

V novém tisíciletí navázala značka Alpine na okruhové úspěchy z konce sedmdesátých let a vrátila se na scénu vytrvalostních závodů.

Jméno Alpine je nedílnou součástí světového vytrvalostního šampionátu sportovních vozů FIA WEC od sezony 2015, kdy do něj francouzská značka vstoupila s prototypem třídy LMP 2 Alpine A450b s motorem od Nissanu.

Alpine však nezávodil s vozem vlastní konstrukce, nýbrž se zakoupeným prototypem od jiné francouzské společnosti Oreca, jejíž prototypy LMP 2 využívá dodnes. Z obchodních důvodů pouze mění jejich názvy na Alpine.

Spolupráce dvou francouzských manufaktur ve WEC nese ovoce od samotného začátku celého programu. V sezoně 2015 z toho bylo v šampionátu třídy LMP 2 až čtvrté místo, francouzská dvojice Nelson Panciatici, Paul-Loup Chatin však vyhrála předposlední závod sezony, kterým byla šestihodinovka v Šanghaji, díky čemuž se jméno Alpine po dlouhých letech opět dostalo na stupně vítězů.

O rok později už se v sídle Alpine šampaňským tolik nešetřilo. Trojice Gustavo Menezes, Nicolas Lapierre, Stéphane Richelmi ovládla s novým prototypem LMP 2 A460 (Oreca 05) celý šampionát a navíc vyhrála čtyři závody včetně Le Mans! V nadcházející sezoně 2017 měla přijít na scénu nová generace vozů LMP 2 a Alpine chtěl s novým prototypem navázat na úspěšný rok.

Jenomže obhajoba titulu vytrvalostních šampionů a vítězství na trati La Sarthe se nezdařila. V Le Mans dojel Alpine ve třídě LMP 2 třetí a stejnou pozici obsadil i v celé sezoně WEC v konečném pořadí své kategorie. Titul vyfoukli Francouzům Švýcaři z týmu Rebellion Racing, který si na jeden rok odskočil z LMP 1 do LMP 2 a posbíral poháry.

Poté přišla tak zvaná „supersezona“ 2018/2019 a Alpine byl zpět na startovním roštu, podruhé v řadě s vozem A470 (Oreca 07). A po skočení více než rok dlouhé sezony odstartovaly mohutné oslavy. Stáj startující pod oficiální názvem Signatech Alpine vyhrála v LMP 2 24 hodin Le Mans 2018 i 2019 a vavříny ověnčená posádka Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet, André Negrao získala ve WEC i mistrovský titul.

Na veleúspěšnou kampaň se Alpine nyní snaží navázat v probíhající sezoně FIA WEC 2019/2020, před posledními dvěma závody sezony v Le Mans a v Bahrajnu ale francouzskému týmu v pořadí třídy LMP 2 patří až šesté místo. Na pódium se modrá „alpinka“ dostala jen díky druhému místu na Silverstonu z loňského září.

Návrat legendy a nová výzva

Kromě závodních okruhů se však po přelomu milénia vrátila značka Alpine i na běžné silnice, a to díky představení nové generace ikonického sportovního vozu A110. Návrat se zdařil, oprášená legenda měla u zákazníků velký úspěch.

Alpine A110 se nevrátil jen na silnice, ale i na závodní tratě. Francouzský vůz charakteristických tvarů můžeme v současnosti vídat v rallyových soutěžích, v závodech do vrchu, ale i na okruzích. Pro závodní využití totiž vznikla verze GT4, která může globálně závodit v celé řadě šampionátů, které využívají tyto technické regule. Jako příklad lze uvést evropské nebo francouzské mistrovství těchto vozů.

Renault ale chce rostoucí značku propagovat stále více, a proto se Alpine už v roce 2021 dočká historického milníku. Slavné jméno bude umístěno na monopostech formule 1 týmu, který ještě letos nazýváme Renault. Od příští sezony ale ponese název Alpine F1 Team a typicky modré vozy budou pilotovat Fernando Alonso a Esteban Ocon.

Doporučujeme

Články odjinud