Alonso vzal Red Bull útokem

Po hodině a 58 minutách napínavé singapurské akce, Fernando Alonso porazil Sebastiana Vettela o 0,3 sekundy.
Alonso vzal Red Bull útokem

Bylo to jeho pětadvacáté vítězství, čímž se vyrovnal velikánům, jakými jsou Jim Clark a Niki Lauda. Byl to také jeden z jeho nejpůsobivějších triumfů. Dokázal porazit i o něco rychlejší kombinaci Vettel/Red Bull. Ferrari s Alonsem si před dvěma týdny vítězství na Monze zcela zasloužili. McLaren si je nechal ujet. V Singapuru měl zvítězit Red Bull, ovšem Ferrari mu to znemožnilo.

Red Bull sliboval, že bude zpátky ve formě. Vettel to jasně potvrzoval ve všech třech tréninkových jízdách. Vypadá to, že se jim podařilo vyrovnat ztráty v přítlaku způsobené přísnějšími měřeními ze strany FIA. Vrchol Vettelovy formy ovšem přišel příliš brzy. Stejně jako v Monaku, i v Singapuru platí, že svůj nejlepší výkon musíte předvést v kvalifikaci, nikoliv v trénincích.

V době, kdy to bylo nejdůležitější, Vettel orazítkoval bariéry, projel hodně rozháraným způsobem několik zatáček, a to se na roštu odrazilo ve druhé místo. Alonso získal svou dvacátou pole position. Musel mít ale na paměti, že na startu bude muset být hodně agresivní, aby Vettelovi zabránil v převzetí vedení.

Vettel odstartoval dobře. Najel do vnější stopy, a kdyby došlo ke kontaktu, obvinění za nebezpečnou jízdu by nejspíš padla na Alonsa. Bylo zaděláno na působivou stíhací jízdu. Jednalo se o jeden z těch závodů, kdy se dva piloti utrhnou všem ostatním a jedou si vlastní ligu. Připomnělo mi to Grand Prix Japonska 2000, kdy Michael Schumacher a Mika Häkkinen bojovali o titul. Schumacher ostatně BBC řekl, že se jednalo o jeho nejtěžší závod.

Alonso a Ferrari byli perfektní. Vůz byl spolehlivý, pilot nechyboval a jel dostatečně rychle přesně v době, kdy to bylo potřeba, obzvláště v prvním stintu na měkčích pneumatikách. Duel Alonsa s Vettelem byl tak intenzivní, že Španěl v 58. kole, tedy pouhé tři okruhy před cílem, zajel nejrychlejší kolo. Vettelův nejlepší čas, pouze o 0,165 sekundy pomalejší, přišel o jedno kolo později.

Red Bull se rozhodl nepovolávat Vettela do boxů dříve, než tak učitní Alonso. Šéf týmu Christian Horner vysvětloval, že kdyby provedli zastávku dříve, Vettela by to odstrčilo až za pomalejší McLareny na třetí a čtvrté pozici. Alonso a Vettel na čerstvých tvrdších sadách okamžitě vylepšili své časy, proto by vyčkávání na zastávku pravděpodobně nebylo výhodné.

Použitím stejné strategie jako Ferrari si Red Bull zajistil druhou pozici, i přes Vettelův druhý rychlostní stupeň v boxech. Pro Red Bull to byl hořkosladký víkend. Získal druhé a třetí místo. Webber se na stupně vítězů dostal z páté startovní pozice. Šampionát jezdců vede o jedenáct bodů a jeho tým vévodí Poháru konstruktérů o 24 bodů.

Horner vysvětloval risk, který Red Bull podstoupil při prvním výjezdu safety caru, když Webber zajel do pitlane. Fungovalo to, podařilo se mu udržet pneumatiky v provozu až do konce závodu a byl také dostatečně rychlý, přestože musel předvést několik odvážných předjížděcích manévrů, jako v případě Kamuje Kobajašiho a Michaela Schumachera.

A samozřejmě nesmíme zapomínat na souboj s Lewisem Hamiltonem. Je neuvěřitelné, že Webber vůbec závod dojel, náraz jeho předního kola do Hamiltonova McLarenu byl hodně silný. Normálně byste spíš věřili zádi než přídi vozu, což ostatně Hamilton potvrdil v Monze.

Náraz téměř vysvlékl Webberovu pneumatiku z kola. To způsobovalo vibrace, což rozhodně nedělalo dobře jeho rukám. Po vítězství na superrychlé Monze a na městském okruhu v Singapuru můžeme říci, že Ferrari opravdu disponuje hodně kvalitním vozem.

Alonsovi spolehlivě kryje záda Felipe Massa, který dokáže favority o titul okrádat o body a být tak důležitým prvkem v boji o titul. Alonso teď na Webbera ztrácí 11 bodů, přičemž hraje se o dalších sto. Navíc nás čekají tratě jako Suzuka a Interlagos, kde hodně záleží na jezdeckém umění.

Hamilton dostal v boji o titul nepříjemnou ránu. Odstoupení v Singapuru a na Monze, plus technické problémy v Maďarsku, mu značně škodí, avšak stále není bez šance. Jeho kolizi s Webberem považuji za závodní incident. Za tím si stojím. Hamilton po závodě řekl, že o Webberovi nevěděl.

Neukazoval přímo na Webbera jako na viníka, ovšem musel vědět, že Australan svou kůži neprodá lacino. Webberovi měl nechat na vnitřku zatáčky v brzdné zóně více místa. Není pravdou, že by se ze strany Webbera jednalo o nějaký kamikadze manévr. Komisaři možná chvíli uvažovali o penalizaci, ale nakonec se rozhodli správně.

O něco později stejný manévr provedl Kubica při předjíždění Adriana Sutila. Kubica ale mohl těžit z velké výkonnostní převahy – a také nechal více místa. Můžeme pouze pochybovat o Hamiltonově manévru, ne ho kritizovat. Snaží se využít každé příležitosti a obvykle je při předjíždění výborný. Jeho přístup mu ostatně přináší vítězství. Někdy se to ale nevyplatí. Teď by navíc měl myslet spíš na body, než na riskování.

Monopost už podle názvu ovládá jediný člověk. Když se tedy něco pokazí, musí vám být jasné, kde se má hledat chyba na prvním místě. Velice solidní výkony předvedli Jenson Button, Nico Rosberg, Rubens Barrichello a Robert Kubica.

Trochu mě zmátlo první vyjetí safety caru. Vůz Vitantonia Liuzziho nebyl odstaven přímo na nebezpečném místě. Na druhou stranu Heikki Kovalainen na konci závodu hasil svůj vůz na cílové rovince, kde se kolem něho proháněly vozy rychlostí 240 kilometrů za hodinu, přičemž výjezdu zpomalovacího vozu nic nenasvědčovalo. Naštěstí vše nakonec proběhlo v pořádku a pod cílovou vlajkou se projelo plnou rychlostí.

 

Další článek: Týmy podepsaly novou dohodu o omezení zdrojů

9:35 | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.
14:17 | Kvalifikaci formule 3 vyhrál Dennis Hauger. Roman Staněk obsadil 14. místo.
7. května | Tento víkend se jede také F3. Kvalifikace pátek od 13:55, Závod 1: Sobota od 10:35, Závod 2: Sobota od 16:45, Závod 3: Neděle od 12:05
6. května | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00