Fernando Alonso musel po závodě před sportovní komisaře. Ti ho nakonec za potenciálně nebezpečnou jízdu potrestali penalizací 20 sekund.
Alonso se po penalizaci propadl ze šestého na osmé místo. Penalizace 20 sekund odpovídá trestu průjezd boxy. Alonso dostal také tři trestné body.
Mezi Russellem a Alonsem nedošlo ke kontaktu. Španěl ale před šestou zatáčkou zpomalil. Russell kvůli tomu patrně přišel o přítlak a boural. Nebylo jasné, zda za to mohl technický problém (Alonso si stěžoval na plynový pedál), rekuperace energie (Alonsovo zadní světlo blikalo, ale zpomalení bylo přece jen větší, než je obvyklé), nebo o úmyslné jednání.
Kvůli penalizaci se Alonso propadl ze šestého na osmé místo. O jednu pozici si polepšili Stroll a Cunoda.
Podle stewardů šlo ze strany Alonsa o „potenciálně nebezpečnou jízdu“.
Zdůvodnění
U stewardů Alonso řekl, že pustil nohu z plynu dříve záměrně, aby mohl do zatáčky vjet jinak a měl pak lepší výjezd ze zatáčky.
Russell zase uvedl, že Alonsův manévr byl z jeho pohledu nevyzpytatelný a překvapil ho. Kvůli manévru se pak nezvykle rychle přiblížil na malou vzdálenost k Alonsovi.
Telemetrie ukázala, že Alonso dal nohu z plynu o 100 metrů dříve než kdykoliv předtím v závodě. Současně velmi mírně brzdil v místě, kde obvykle nebrzdil (i když brzdil tak mírně, že to nebylo hlavním důvodem zpomalení jeho vozu) a podřadil v místě, kde obvykle nikdy
nepodřazuje. Poté opět zařadil vyšší rychlostní stupeň a zrychlil do zatáčky, než dal opět nohu z plynového pedálu.
Alonso vysvětlil, že měl v plánu zpomalit dříve, ale trochu se spletl a musel udělat další kroky, aby se vrátil do tempa. Nicméně tento manévr vytvořil mezi vozy značnou a neobvyklou rychlost přibližování.
Při posuzování této záležitosti se stewardi zaměřili pouze na znění pravidla 33.4, které říká: „V žádném okamžiku nesmí být vůz řízen zbytečně pomalu, nevyzpytatelně nebo způsobem, který by mohl být považován za potenciálně nebezpečný pro ostatní jezdce nebo jiné osoby.“
Stewardi podle svých slov „nezohlednili důsledky nehody“ a také usoudili, že nemají dostatek informací k tomu, aby určili, zda „Alonsův manévr měl Russellovi způsobit problémy, nebo zda, jak uvedl stewardům, se pouze snažil získat lepší výjezd.“
„Měl by mít Alonso právo zkusit jiný nájezd do zatáčky? Ano. Měl by být Alonso zodpovědný za špinavý vzduch, který nakonec způsobil nehodu? Ne. Rozhodl se však udělat něco, ať už s jakýmkoli úmyslem, co bylo v rozporu s pravidly,“ uvedli stewardi.
Podle stewardů byla v rozporu s pravidly série jeho kroků – pustil plynový pedál, podřadil, brzdil a to dříve než obvykle. „Podle názoru stewardů tím, že tyto věci provedl, jel způsobem, který byl přinejmenším ‚potenciálně nebezpečný‘ s ohledem na velmi vysokou rychlost v daném místě okruhu.“
Podle stewardů je za toto počínání obvykle trest 10 sekund, ale pokud existují přitěžující okolnosti, má být zvážen průjezd boxy. Alonso se sám rozhodl provést „neobvyklý manévr“, což stewardi vnímají jako přitěžující okolnost. Kvůli tomu mu udělili penalizaci průjezd boxy, který odpovídá po závodě penalizaci 20 sekund.
Reakce jezdců po závodě
„Boural jsem a beru to na sebe,“ řekl Russell. „Ale 100 metrů před zatáčkou jsem byl půl sekundy za Fernandem a najednou jsem byl extrémně blízko od něj přilepený na jeho zadním křídle.“
„Nevím, jestli měl problém, nebo ne... šlo to sportovním komisařům. To je za takových okolností trochu bizarní. Teď už nemám co říct, jen jsem zklamaný, že pro mě závod skončil takhle.“
Fernando Alonso uvedl, že se soustředil pouze na vozy před sebou a ne za sebou a že měl v posledních 15 kolech závodu problémy s baterií. „Takže jsem měl ke konci pár potíží. Ale zřejmě je v pořádku. Viděl jsem auto a měl jsem velké obavy,“ řekl Alonso.
Před Russellovou nehodou Alonso řekl v týmovém rádiu: „Nemohu naplno sešlápnout plynový pedál, je velmi, velmi ztuhlý.“