Nejprve se chtěl hlavně dostat do třetí části kvalifikace, nakonec se ale před davy svých fanoušků vypjal k výkonu, který mu zajistil druhou řadu.
Velkou cenu Španělska Alonso považuje za jeden z klíčových závodů. Vylepšení vozu je nutné, pokud Ferrari nechce skončit mimo boj o titul. Dnešní kvalifikace ukázala, že nasazené novinky jsou příslibem lepších výsledků. Jelikož byl Hamilton po kvalifikaci diskvalifikován, posunul se Alonso dokonce na druhé místo, vedle Pastora Maldonada.
"Díky vylepšením jsme udělali krok správným směrem. Do třetí části kvalifikace se teď dostáváme s mnohem menšími problémy. A i v první desítce si držíme dobrou úroveň. I kdybych měl sto čerstvých pneumatik k dispozici navíc, čas by zůstal stejný, lépe to dopadnout nemohlo. V prvních čtyřech závodních víkendech pro nás bylo nemožné byť jen snít o tom, že se v sobotu dostaneme do první trojky. Do posledních částí kvalifikace jsme postupovali bez jediné čerstvé sady měkkých pneumatik. V tomto ohledu jsme pokročili.
Třetí pozice sice zatím poněkud překračuje náš potenciál, ale stejně mám radost. A do budoucna nám to půjde ještě lépe. Body se rozdávají zítra, nikoliv dnes. Dnes jsme udělali vše, co bylo v našich silách a oproti minulé velké ceně jsme si polepšili. Hlavní ale je, abychom zítra bodovali. Pole je teď trochu pomíchané a někteří naši soupeři, kteří jsou v tabulce výše, startují až za námi. Musíme toho využít a pokusit se snížit naši ztrátu," řekl Alonso.
Massovi se kvalifikace vůbec nevydařila a do závodu vystartuje ze šestnácté pozice.
"Když je kvalifikace takto vyrovnaná, je nezbytné, aby do sebe vše hezky zapadlo a abyste mohli zajet čisté kolo. Taková šance se mi nenaskytla. V mém druhém kole ve druhé části kvalifikace jsem musel objíždět sedm nebo osm vozů, které zahřívaly pneumatiky, což mě stálo draho. Je obrovská škoda startovat ze sedmnáctého místa na trati, kde vůz vypadá po výkonnostní stránce lépe, což jsme viděli na výsledku Fernanda. Nové aerodynamické součástky, které jsme nasadili na vůz F2012, pracují dobře. Máme teď o něco lepší přítlak a menší odpor vzduchu. Uvědomujeme si ale, že máme ještě hodně práce. Tato trať je nekompromisní vůči pneumatikám, a tak budou strategie hrát klíčovou roli. Doufejme, že se dokážu probojovat k bodům," nechal se slyšet Massa.
Pat Fry, technický ředitel týmu, za Massovým neúspěchem taktéž vidí hlavně smůlu způsobenou hustým provozem. "Nedokážu teď říci, zda by se dokázal dostat z druhé části kvalifikace, ale jistě ho to stálo několik pozic," řekl.