Alonso se před Buttona dostal také díky nadprůměrně rychlé zastávce

Ferrari vyhrálo domácí závod v Monze poté, co se Fernando Alonso posunul před Jensona Buttona po zastávce v boxech. Maranellští jsou proto na práci svých mechaniků patřičně hrdí.

V letošní sezóně je kvůli zákazu tankování kladen velký důraz na souhru jednotlivých členů týmu, kteří obsluhují vůz během zastávky v boxech. Svoji organizaci představilo Ferrari již dříve zde, teď světu odhalilo detailní průběh rozhodujícího momentu Grand Prix Itálie.

Zastávka Fernanda Alonsa trvala 3,4 sekundy, ale nejlepší v letošním roce nebyla. Nejrychlejší práci odvedli mechanici v červeném v Kanadě, když Španěla odbavili za 3,3 sekundy. Průměr za letošní sezónu mají Maranellští 3,7 sekundy. A jak přesně probíhal Alonsův pit stop v Monze?

Čas
0,35: mechanici vůz zvedli do vzduchu
0,70: kola s měkkými pneumatikami jsou dole
1,40: kola s tvrdými pneumatikami jsou nasazena
2,30: první kolo utaženo, mechanik signalizuje ´hotovo´
2,60: druhé kolo utaženo
2,70: třetí kolo utaženo
2,90: čtvrté kolo utaženo
3,40: vůz je na zemi a svítí zelená světla

Jezdci Ferrari dostávají pokyn k odjezdu prostřednictvím semaforu, jehož ladění se neobešlo bez problémů. V jeho začátcích ho italská stáj musela dokonce na čas odložit a vrátit se ke klasickému ´lízátku´, aby mohla celý systém dopracovat. Teď Ferrari tvrdí, že semafor přináší úsporu tří desetin sekundy ve srovnání s klasickou signalizací mechanika.

"Od začátku roku jsme uskutečnili více než 1300 cvičných zastávek v boxech, na trati a v továrně," vysvětloval další důvod k úspěchu Diego Ioverno. "V týdnech, kdy nejsou Grand Prix, trénujeme třikrát, každý den provedeme 30 simulací. Na trati pracujeme od čtvrtka do soboty, k závodnímu víkendu přistupujeme jako fotbalový tým. Předposlední den jen ladíme detaily a v neděli před zápasem relaxujeme."

"Je důležité, aby mechanici dostávali instrukce v klidu, bez rozruchů. Moc dobře vědí, jak velkou zodpovědnost mají, hlavně v závodech, jako byl ten v Monze. Nemá smysl na ně tlačit, protož to vede jen k chybám."

Tým se neustále snaží vylepšovat nejen samotnou práci mechaniků, ale také jejich pomůcky a všechny ostatní věci, které mají vliv na průběh zastávky v boxech. Například v polovině letošní sezóny Ferrari začalo používat přední zvedák auta, který lze uvolnit z boku, aby mechanik nemusel stát přímo před vozem, a urychlilo se tak uvolnění cesty pro odjezd. Důležité jsou samozřejmě také matice kol, s kterými musí být možné pracovat velmi rychle.

"Zastávka v boxech je jako balet doprovázený zvukem motoru. Lidé v něm musí pracovat v naprosté harmonii spolu s hlavním tanečníkem, což je jezdec v kokpitu," pokračoval Ioverno. "Úspěch totiž také hodně záleží na něm. Je klíčové, aby vždy zastavil na přesně stejném, dopředu určeném místě. Jinak ztratíte cenné desetiny, protože 20 centimetrů sem nebo tam znamená, že se musí přesunout celý tým."

"Každá role vyžaduje specifické fyzické a mentální dovednosti. Například mechanici u zvedáků musí být hodně silní, protože pokaždé zvedají auto, které váží kolem 700 kilogramů. Zručnost, klid a rychlé reflexy jsou klíčové pro ty, kteří mění kola, hlavně pro mechanika s pneumatickou pistolí, protože ten musí mít technické dovednosti, které nejsou prosté."

Další článek: GP Itálie: Co v tiskových materiálech nebylo

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.