Sobotní kvalifikace dopadla v podání Ferrari poněkud neslavně. Do její závěrečné části postoupil pouze Fernando Alonso, který ale nakonec odstartuje až z desátého místa. Felipe Massa skončil dvanáctý.
Italové si od Velké ceny Velké Británie hodně slibovali. Trať v Silverstonu měla podle papírových předpokladů vozu F138 vyhovovat, realita je ovšem zcela jiná. Ferrari se během volných tréninků nepodařilo vyladit nastavení svého monopostu, což se podepsalo na kvalifikačních výkonech obou jezdců.
Lepší z dvojice Fernando Alonso - Felipe Massa byl v sobotu odpoledne nakonec španělský mistr světa. Tomu se na rozdíl od svého brazilského kolegy podařilo postoupit do závěrečné desetiminutovky, v ní však skončil až jako úplně poslední, a do závodu tak odstartuje z páté řady.
“Kvůli problémům jako je vyvážení vozu, jeho ovladatelnost a výkonnost, které se nám nepodařilo vyřešit, je to pro nás komplikovaný víkend. Tuhle sobotu můžeme považovat jako tu nejhorší v dosavadním průběhu sezony, jelikož jsme nikdy neskončili tak hluboko,“ je si vědom Alonso.
“Teď musíme okamžitě zareagovat, abychom se pokusili vrátit se do formy, kterou jsme ukázali na startu sezony. Rozhodně jsme toho tady očekávali daleko víc, protože tohle je trať, která vyhovuje charakteristikám našeho vozu více než jiné tratě.“
Španěl přiznává, že za dnešním nezdarem stojí mimo jiné i strategické zaváhání, kterého se tým během kvalifikace dopustil: “V Q3 jsme trochu váhali při volbě pneumatik: vyjeli jsme na tvrdší sadě, protože v dnešním ranním tréninku a v Q1 fungovala dobře. Poté jsme přezuli na měkké pneumatiky s tím, že se případně vrátíme do boxů, když to nepůjde dobře, pak jsme se ale rozhodli dokončit kolo, jenže naši rivalové byli rychlejší.“
Pro zítřek si tak dala hvězda Ferrari za cíl minimalizovat ztrátu a přivézt maximum bodů. “I když to v závodě bude nelehký úkol, jsme si vědomi toho, jak rychle se v něm mohou věci změnit. Doufáme, že v něm poskočíme o několik míst a přivezeme domů tolik bodů, kolik jen bude možné,“ dodává bojovně Alonso.
Pro Felipeho Massu skončila odpolední kvalifikace již v prostřední části, do bojů o pole position tudíž nezasáhl. “Byl to extrémně obtížný den, jelikož jsme neměli takový vůz, jaký jsme očekávali, a na nových pneumatikách jsme neměli absolutně žádnou přilnavost. Ve srovnání s ostatními vozy jsme měli problémy s tím, abychom poskládali dohromady dobré kolo.“
Brazilec připouští, že jeho páteční nehoda měla vliv na dnešní výsledek. “Čas ztracený mým včerejším výjezdem mimo trať a ranním přerušením v důsledku výměny motoru mě stál drahocenné kilometry a v kvalifikaci jsem postrádal těch pár desetin nezbytných k tomu, abych postoupil do Q3,“ vysvětluje Massa.
Podle technického ředitele Ferrari Pata Frye stojí za náhlým propadem formy rudých vozů z Maranella chladné britské počasí: “Tolik očekávané slunce dnes nevyhnalo teploty tak vysoko, jak jsme doufali, zejména teplotu tratě. Povrch zůstal spíše studený a už v ranním tréninku způsobil nějaké problémy s přilnavostí, když několik pilotů vyjelo mimo trať. V kvalifikaci se to trochu zlepšilo, na zvýšení úrovně přilnavosti to ale nestačilo. Zatímco jsme se pokoušeli vylepšit vyvážení vozu, testovali jsme několik řešení, jak zvýšit ovladatelnost v rychlých i pomalých zatáčkách, a celou dobu jsme měli na paměti, jaké budou klíčové faktory v zítřejším závodě. Co se týče závodu, můžeme být sebevědomější a budeme spoléhat na povzbudivý výkon, který jsme v našich dlouhých jízdách viděli.“