Felipe Massa se v rozhovoru pro Gazzettu dello Sport věnoval nejen týmovým kolegům, své dosavadní kariéře u Ferrari a životě po formuli 1.
Osm let jako závodní jezdec, jaké je tajemství pro tak dlouhé setrvání u Ferrari?
Felipe Massa: "Vždy jsem se choval čestně a dával jsem vše práci na trati, práci s inženýry a v továrně. Myslím, že jsem jednal velmi profesionálně."
Vzpomínáte si na svůj první den?
FM: "Bylo to na začátku roku 2001, měl jsem za sebou sezónu ve formuli Renault s Cramem. Šel jsem navštívit Jeana Todta v saku a kravatě. Velmi napjaté, třásl jsem se."
Nejlepší chvíle vašeho dobrodružství v červeném?
FM: "Určitě v roce 2008, když jsem byl blízko titulu s mnoha vítězstvími a pole position. Ale den, který si budu vždy pamatovat, bylo mé první vítězství v Brazílii (2006). Vyhrát doma je pro Brazilce jako vyhrát šampionát. Vzpomínáte na Sennu? Když vyhrál v Interlagosu, byl šťastnější, než když vyhrál šampionát! V Interlagosu jsem se naučil závodit, vyrostl jsem tam. Vyhrát tam ve ferrari a zelenožluté kombinéze, to byl nejlepší okamžik mého života."
Jak vysvětlíte mladíkům přicházejícím do Jezdecké akademie Ferrari, co znamená být jezdcem Ferrari?
FM: "Hm, že je těžké se sem dostat! Protože výběr jezdců je tvrdý proces a patřit k červeným je samo o sobě poctou. A pak jezdit pro tým vždy znamená být středem pozornosti, vždy musíte jezdit naplno, aniž byste si dělali starosti s tím, co budou o vás říkat lidé. Je to jako v národním fotbalovém týmu, jezdit pro Ferrari je jako být v národním italském týmu nebo hrát pro Selecao. Musíte být připravení."
Změnily se po nehodě z roku 2009 vaše životní priority?
FM: "Ne, vůbec ne. Jen si víc cením života. Protože si pořád myslíte, že se vám nic nemůže stát, a pak..."
Stefano Domenicali řekl, že vás po roce 2008 vždy považoval za mistra. Cítil jste to?
FM: "Stoprocentně ano. Titul jsem si zasloužil, když vezmeme v úvahu celou sezónu a vše, co se stalo..."
Sebastian Vettel letos získal svůj čtvrtý titul, má na nich větší zásluhu on nebo jeho tým?
FM: "Je to stoprocentně jeho zásluha a vozu. Protože je pravda, že řídí nejrychlejší a nejkonzistentnější auto. Ale jde také o to, kdo dokáže využít jeho potenciál, kdo vyhrává kvalifikace, kdo je o šest desetin rychlejší než všichni ostatní včetně týmového kolegy! Je to fantastický jezdec."
Zahrajme si hru, jak byste popsal své šéfy, začněme Lucou di Montezemolem.
FM: "Je to člověk s velkým srdcem a schopný promotér. Ví, jak popisovat a prodávat ideje Ferrari. Je ten správný člověk pro práci prezidenta a nehovořím jen o závodění. Má velké vlohy pro reprezentování této společnosti."
Jean Todt.
FM: "Můj nejlepší učitel. Poznal jsem ho, když mi bylo 19, a v mé kariéře byl tím nejdůležitějším člověkem."
Stefano Domenicali.
FM: "Určitě kamarád, u Ferrari jsme spolu vyrostli."
Rob Smedley, závodní inženýr.
FM: "V mé kariéře sehrál důležitou roli. Když jsem poprvé závodil pro Ferrari, mým závodním inženýrem byl Gabrielle Delli Colli, ale nešlo to tak, jak by mělo, takže jsem si vybral Roba, který tu na začátku byl u testovacího týmu. Zná mě dokonale."
Měl jste mnoho týmových kolegů, kdo byl nejsilnější?
FM: "Fernando. Schumacher byl rychlý, ale co se týče inteligence, Alonso je lepší, protože dokáže dát vše perfektně dohromady."
Ferrari začalo rok 2013 dobře, ale pak stagnovalo.
FM: "Na začátku roku bylo auto konkurenceschopné, ale chyba byla, že se nám nepodařilo ho vyvíjet stejně jako ostatním. Rozdíl ve výkonnost v této závěrečné fázi šampionátu je dán vozem, který nebyl vyvíjen správně."
Už přemýšlíte, co budete dělat po formuli 1?
FM: "Miluji závodění, patří k mému životu a jsem díky němu šťastný. Po formuli 1 to možná zkusím v jiné kategorii."
Která by se vám líbila?
FM: "DTM nebo brazilské Stock Cars."
Webber se rozhodl závodit v prototypech?
FM: "S vytrvalostními závody nemám žádné zkušenosti, ale pokud by se jim podařilo zapojit víc top týmů, mohlo by to být zajímavé."