Alonso bude pro Räikkönena příliš velkým soustem

Máme za sebou jednu éru formule 1. Sezona 2013 nebyla legendární, ale přinesla dost zábavy na to, abychom se už nemohli dočkat příštího roku.
Alonso bude pro Räikkönena příliš velkým soustem

Nechme se překvapit, zda čtvrtý titul Sebastiana Vettela v řadě představoval tečku za brilantní úspěšnou sérií, nebo značil začátek ještě výraznější dominance. Dominance Red Bullu a Vettela každopádně patřila k hlavním tématům sezony 2013. Získat jeden titul je těžké. Historie ukázala, že vyhrát dva šampionáty za sebou je ještě mnohem obtížnější. Hned čtyři tituly v řadě jsou proto výjimečným počinem, ať už byly získány jakýmkoliv způsobem. 

Existují lidé, kteří považují rádiovou komunikaci mezi Vettelem a Hornerem za dobře promyšlené PR. Jistě, Horner má na boxové zídce dost času na to, aby si svá slova dobře promyslel. Když si ale vzpomenu na některé úspěchy ze začátku Vettelovy kariéry, například čtvrté místo ve Velké ceně Číny 2007, musím říct, že v dobách působení u Toro Rosso byla Vettelova radost stejně nefalšovaná jako dnes. Upřímně si myslím, že jedním z klíčů pro Vettelovy úspěchy je fakt, že svou práci skutečně zbožňuje. Samozřejmě není divu, že si svou práci oblíbil, když vyhrává jeden závod za druhým. 

Hodně se mluvilo o tom, že Vettelově nadvládě hodně pomohla změna konstrukce pneumatik po skandálu na Silverstonu. Návrat ke starší stavbě pneumatik mu jistě neuškodil, ale důležité je, že týmy pneumatikám nerozumí tak dobře, jak se snaží tvářit. Gumy z druhé půlky sezony už byly dříve používány, a tak žádný tým nemohl říci, že s nimi neměl zkušenosti. Ve formuli 1 je nejdůležitější přítlak, který vám umožní tvrdě jezdit přes obrubníky a dodá vám sebevědomí. Sebevědomí zlepšuje časy a právě sebevědomí je to, čím teď Vettel po čtyřech skvělých letech doslova září. 

Ferrari

Výhry Red Bullu destabilizovaly tým Ferrari a postaraly se o napjaté období mezi stájí a Fernandem Alonsem. Nemohu to říci na sto procent, ale myslím si, že se jeho management v létě skutečně poohlížel po jiných alternativách. Ať už byly přesné důvody jakékoliv, nesvědčí to o šťastném vztahu. Objevují se hlasy, podle kterých angažování Kimiho Räikkönena jen přidá na napětí, ale já to vidím jinak. 

Räikkönen už za Ferrari v minulosti závodil, takže se ve Scuderii nebude cítit jako nováček. Sebejistota mu rovněž nechybí. Ferrari ví, co od něho očekává. Chce, aby z každé situace vytěžil co nejvíce. Je v něm stále tolik mladistvé energie, jako když byl u Ferrari poprvé? To teprve uvidíme. Hlavní ale je, že Räikkönen nepolitikaří. Vedle Alonsa se nebude pokoušet být někým jiným, než je. Nevytočí ho, když bude pomalejší. Také si ale nepůjde plácnout se svými mechaniky, když bude rychlejší. 

Věřím, že v průběhu sezony bude Alonso pro Räikkönena příliš velkým soustem. Jak se bude Alonso chovat v situacích, kdy bude Räikkönen rychlejší? Inu, i v letošní sezoně ho jeho týmový kolega dokázal v rychlosti na jedno kolo předčit a Alonso s tím neměl žádný problém. Vliv na tom mělo možná vědomí, že Alonso je silnější v závodech. Byly ale i závody, kdy Ferrari mohlo Massu odstranit z cesty dřív, případně kdy ho neodklidilo vůbec. 

Neslyšeli jsme veškerou rádiovou komunikaci, ale zdálo se, že se s tím Alonso vyrovnal bez problémů. Nejdůležitější ze všeho bude celková forma Ferrari. Může se stát, že stále nebude úplně na špici. Na druhou stranu, pokud se mu opravdu podařilo vyřešit trable s aerodynamickým tunelem a správně vyladilo motory, může být Ferrari jedním z největších překvapení sezony 2014.

Mercedes

Mercedes musí být s progresem v sezoně 2013 spokojen. Po odchodu Rosse Brawna musí jeho nástupci Toto Wolff a Paddy Lowe dokázat, že svůj úkol zvládnou. Lowe je zodpovědný za sportovní a technickou stránku týmu. Pracoval jsem s ním v McLarenu a technice opravdu rozumí. Do dream teamu bych si ho vybral bez jakéhokoliv rozmýšlení. Musí ale ještě prokázat, že je dobrý politik jako Brawn. Také je otázkou, jak umí vést lidi. Wolff, který má na starosti politiku a ekonomiku, je ve formuli 1 stále poměrně nový. 

Brawn sice mluví jemným a vybraným způsobem, ale představuje autoritu a jeho slova mají váhu. Bude zajímavé sledovat, zda a jak ho Lowe s Wolffem dokáží nahradit. Po jezdecké stránce byli Nico Rosberg a Lewis Hamilton velmi vyrovnaní. Kdyby Hamilton seděl v Red Bullu, jistě by vyhrál více závodů. Rychlost Mercedesu ho však utvrdila ve správnosti rozhodnutí opustit McLaren. 

Stále si ale stojím za názorem, že se v této fázi kariéry řídí emocemi více, než by měl. Může se jednat o spojitost s jeho osobním vývojem, nabytou svobodou a bohatstvím. Nechme se překvapit, zda Hamilton zvládne odvádět tak vyrovnané výkony jako Vettel s Alonsem.

Na každého se nedostane

Paul di Resta přišel o svou pozici v týmu Force India a nyní je již jisté, že jeho kariéra ve formuli 1 alespoň na nějakou dobu skončila. Paul jednoznačně má dostatečnou rychlost pro formuli 1 a ve správném voze by zvládl vyhrávat závody, ale stal se obětí toho, že příliš mnoho času strávil v týmu ze středu pole. Je potřeba do těchto týmů rychle vniknout a rychle se z nich také dostat, jinak narůstá riziko, že se stanete přehlíženou mladou hvězdičkou.

Ačkoliv di Resta interní bitvu s Adrianem Sutilem vyhrál, nepomohlo mu, že Sutil jezdil po roční pauze tak dobře. Také se šuškalo o tom, že Paul nebyl v týmu tak oblíben jako bývají oblíbeni někteří jiní jezdci. Jeho osud nicméně potvrzuje, že ne vždy stačí být rychlý. Jako závodní jezdec musíte mít jasno o tom, jak se chovat k médiím, sponzorům a týmu. 

Hülkenberg minul

Nico Hülkenberg v Sauberu ve druhé polovině sezony předvedl několik fantastických jízd, ale v té době bylo Ferrari již rozhodnuto pro angažování Räikkönena. Jsem fanouškem Hülkenberga, ale udělalo Ferrari špatné rozhodnutí, když dalo přednost Räikkönenovi? Ne. Podívejme se na Finovy výsledky v Lotusu, kdy porážel rychlého Romaina Grosjeana. Zisk titulu není o rychlé jízdě při několika příležitostech, ale o konstantních výkonech. Kluci jako Vettel, Alonso a Räikkönen jsou na hraně neustále. 

McLaren zase Hülkenberga odmítl kvůli tomu, že je příliš velký. Může to znít směšně, ale týmy dobře analyzují obtíže, které přináší nová pravidla. Nedávno jsem se bavil s Kevinem Magnussenem, který příští rok pojede za McLaren. Také jsem prohodil pár slov s Valtterim Bottasem z Williamsu. Oběma týmy řekly, že mají zhubnout. A to jsou oba menší a váží méně než Hülkenberg. 

Pět kilo představuje skoro dvě desetiny na jedno kolo. To odpovídá průměrné ztrátě Webbera na Vettela v kvalifikacích a není to daleko od jejich rozdílu ve váze. Týmy zkrátka tyto výpočty neberou na lehkou váhu. 

Může Red Bull pokračovat v dominanci?

Historie říká, že dominance není přímočará. V jednom bodě se zkrátka změní. Nejpříhodnější příležitost pro to představují změny v pravidlech. Turbomotory s výraznou obnovou energie a nové regule kolem šasi znamenají konec éry aerodynamiky ovlivňované výfukovými plyny, na které byly stavěny úspěchy v posledních čtyřech letech. 

Není těžké říci, že Red Bull zůstává favoritem - mají velký rozpočet, ne-li vůbec největší, skvělé lidi a výborného pilota. Stabilita jejich výkonů v posledních pěti sezonách něco znamená. Faktem nicméně je, že nikdo neví, kdo se s novými pravidly popere nejlépe. Rozmrazení vývoje motorů poprvé po osmi letech přidává na nejistotě. Dvě dekády ve formuli 1 jako jezdec a komentátor mě naučily, že je dobré pozorovat a nestavět své komentáře na pocitech, ale na faktech. 

Lidé mluví o tom, že nové motory by nakonec mohly vyvíjet větší výkony než současné osmiválce. Je jisté, že budou potíže se spolehlivostí. Formule 1 je o technickém vývoji a v současnosti můžeme bez skrupulí říci, že technologie formule 1 přímo ovlivňuje osobní automobily. Pokud to zároveň dokáže zamíchat s děním na trati, nemusí to být špatná věc. 

Další článek: Šťastné a veselé Vánoce

22:37 | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)