Alfou Romeo na oko: Zazní italská hymna, když vyhraje Kimi?

Kombinaci finské a italské hymny jsme naposledy ve F1 slyšeli vloni během GP USA, kdy vyhrál Kimi Räikkönen. Mohla by v případě jeho úspěchu následovat podobná kombinace také letos?
Alfou Romeo na oko: Zazní italská hymna, když vyhraje Kimi?

Pravděpodobnost, že Alfa Romeo letos vyhraje závod, asi není moc velká, ale je to pěkný příklad pro menší úvahu. Odpověď zní ne. Pokud by Kimi Räikkönen vyhrál, slyšeli bychom finskou a švýcarskou hymnu. 

Italskou hymnu jsme zmínili záměrně. Alfa Romeo je totiž italská automobilka. Jak ale trefně připomíná Auto Motor und Spor (AMuS), Alfa Romeo nemá s Alfou Romeo nic společného. Snad jen peníze a je otázkou, zda tečou z ústředí italské automobilky nebo spíše od koncernu FCA.

Sauber (1993-2018): Jezdci, auta i klíčové okamžiky ve fotografiích

Sauber (1993-2018): Jezdci, auta i klíčové okamžiky ve fotografiích

Sauber letos zmizí z formule 1. Tím ale přehled změn končí. Tým bude i nadále odebírat pohonné jednotky Ferrari, převodovky Ferrari a šasi se bude stavět ve švýcarském Hinwilu. Budeme mimochodem hodně zvědaví na jeho označení. Bude to C38?

Michael Schmidt ve svém článku píše, že jde o „etikettenschwindel“. V podstatně o klamání fanouška. 

Podobné změny názvů týmů jen kvůli penězům erodují fanouškovskou základu. Mají fanoušci Sauberu, který byl ve F1 od roku 1993, fandit Alfě Romeo? A mohou fanoušci Alfy Romeo fandit tomuto „novému týmu“? Asi ne.

Změna názvu je ještě pochopitelná u Force Indie, která změnila majitele. Konec konců tento tým byl kdysi Jordanem, pak Midlandem, Spykerem a nakonec Force Indií.

V případě Sauberu ale ke změně majitele nedochází. Je to tedy rozdílná situace oproti éře s BMW. Německá automobilka tehdy vlastnila v týmu majoritní podíl.

RaceFans: Z Force Indie mohla být Lola

RaceFans: Z Force Indie mohla být Lola

Název z nouze? Aneb házíme Sauber přes palubu 

Alfa Romeo je pro Schmidta i nadále jen titulární sponzor týmu a Sauber je pro něj i nadále Sauberem.

„Fotbal to dělá lépe,“ píše. „Real Madrid zůstává Realem Madrid a Bayern Mnichov zůstává Bayernem Mnichov a to bez ohledu na to, kdo dává peníze.“ 

Změně názvu týmu rozumíme, což neznamená, že zpochybňujeme názor AMuS, podle kterého je to tak trochu podvod. 

Iceman je doma populární. Jeho biografie jde na dračku

Iceman je doma populární. Jeho biografie jde na dračku

Ve F1 je spousta sponzorů. Mají loga na vozech, která mnohdy nejsou ani pořádně vidět. Můžete si samozřejmě koupit podstatně větší část plochy vozu, promluvit do jeho zbarvení. Vždy jde ale jen o plochu na voze, helmách a overalech jezdců. Pokud se stanete titulárním sponzorem, vaše jméno se sice může objevit v názvu týmu, ale ten nikdo nepoužívá.

Kolikrát jste vloni viděli název Aston Martin Red Bull Racing? Nebo Mercedes AMG Petronas Motorsport? Dal bych dokonce ruku do ohně, že pokud by se udělala velká anketa mezi fanoušky formule 1, nezanedbatelná část z nich by nevěděla, že Petronas je titulárním sponzorem Mercedesu. A to zde máme rozdíl. Mercedes vyhrává. Loga Petronasu jsou tak exponovaná, jsou na pódiích apod. 

Alfa Romeo zřejmě chtěla své jméno ve F1 výrazně posílit a jedinou možností byla změna názvu týmu. U McLarenu či Williamsu by něco podobného neprošlo. Současní majitelé Sauberu ale s Peterem Sauberem nemají nic společného. Vyměnit název týmu za slušný balík peněz jim tam zřejmě nečinilo větší problém.

Na druhou stranu ale nikdy nelze nic vyloučit. Ani to, že Alfa Romeo v budoucnu koupí podíl v týmu. Stavba vlastní pohonné jednotky je ovšem velmi nepravděpodobná. Byla by to cesta do pekel. 

Fanoušci sice budou muset zatlačit nostalgickou slzu, ale pokud to přinese stabilitu týmu, který byl ještě nedávno před krachem a dobré výsledky, tak to zamáčknutí slzy nebude až tak bolet.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Je to oficiální: Wehrlein a Hartley míří do Maranella

13. října | Incident mezi Gaslym a Pérezem vyšetřován... přestože se fakticky nestal.
12. října | Alfa Romeo by měla brzy potvrdit jezdeckou sestavu pro příští rok. Očekává se, že zůstanou současní jezdci.
12. října | F1 bude od 10:00 na svém YouTube vysílat GP Japonska 2005

GP Japonska 2019

Pátek 11. října 2019
1. trénink Bottas (1:28.731)
2. trénink Bottas (1:27.785)
Neděle 13. října 2019
Kvalifikace Vettel (1:27.064)
Závod Bottas