Albon Buttonovi připomíná jeho samotného v prvních letech ve formuli 1

Současná situace Alexandera Albona u Red Bullu Jensonu Buttonovi připomíná jeho začátky ve formuli 1 a problémy, kterým sám čelil ve své druhé sezóně.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Albon Buttonovi připomíná jeho samotného v prvních letech ve formuli 1 | Foto: Getty Images / Clive Mason

Albon během letní přestávky v loňské sezóně u Red Bullu vedle Maxe Verstappena nahradil Pierra Gaslyho, který vedení týmu nepřesvědčil svou rychlostí. V předposledním závodě sezóny měl velmi blízko k prvním stupňům vítězů, o které jej ale připravil Lewis Hamilton, když jej roztočil.

Letos Albon na svého týmového kolegu výrazně ztrácí, i pod ním se v důsledku toho začala třást jeho sedačka.

Button v rozhovoru s britským automobilovým novinářem a jezdcem Chrisem Harrisem zavzpomínal, jak i jeho druhá sezóna ve formuli 1 odhalila některé důležité slabiny, které ohrožovaly také jeho budoucí kariéru.

„Užil jsem si tolik zábavy a můj první rok ve F1 byl klidný. Vůz (Williams, pozn. redakce) byl skvělý, sir Frank (Williams) a Patrick (Head) tak velmi odpouštěli, nemyslím si, že jsem někdy v závodě havaroval,“ řekl Button v podcastu Collecting Cars.

„Pro druhý rok jsem podepsal s Benettonem, byl jsem opravdu nadšený, můj talent ale nestačil. Byl jsem hrozný v nastavování vozu, neměl jsem tušení, co mám dělat, a vůbec jsem nerozuměl závodnímu vozu.

Red Bull je tým s jedním autem, říká Button, který také soucítí se Strollem

Red Bull je tým s jedním autem, říká Button, který také soucítí se Strollem

„Vzpomínám si, když jsem jezdil s Williamsem, byl jsem o dvě a půl desetiny rychlejší než jejich testovací pilot, pak mi ale dali test. Řekli 'Tady jsou otázky, doplň odpovědi'. Vůbec jsem netušil, z 20 otázek jsem měl správně možná tak tři. Williams jednoduše fungoval, přišel jsem do Benettonu a vše bylo vzhůru nohama, nic nefungovalo.

„Mým týmovým kolegou byl Giancarlo Fisichella, který je dobrý v řízení opravdu špatných aut, takže mě často porazil, z pohledu psychiky to opravdu bolelo, nechápal jsem to.“

Button proto velmi rychle u Benettonu ztratil sebevědomí. „Nemyslel jsem si, že je to dostatečně dobré, že nejezdím dost rychle a nemám žádné schopnosti.

„A, upřímně, Flavio (Briatore, šéf týmu) na mě byl velmi přísný. V Monaku jsem dojel sedmý, což v té době nebylo vůbec špatné. Bodovalo ale jen prvních šest a on řekl 'Co jsi to dělal, kroužil jsi jen tak a hledal byt nebo loď, co bys koupil?' V závodě mi také odešel posilovač řízení, na rukou jsem měl puchýře, ne jako dnes kdy je to s posilovačem jednoduché. Potřeboval jsem to, jinak bych ve F1 po roce 2002 nezávodil. Opravdu na mě tlačili a říkali 'Musíš se do toho opřít, musíš pracovat s inženýry'.“

Mistr světa z roku 2009 věří, že Albonova důvěra byla v Red Bullu narušena podobným způsobem. Tým z Milton Keynes však podle něj dělá vše pro Albonovu podporu.

„Byl bych jako Albon, opravdu,“ odpověděl Button, jak by dnes obstál jako mladý závodník.

Proč brzký vstup do F1 nyní Verstappenovi pomáhá drtit týmové kolegy?

Proč brzký vstup do F1 nyní Verstappenovi pomáhá drtit týmové kolegy?

„Myslím, že Red Bull se změnil v tom, jak zachází se svými mladými jezdci. Myslím, že v průběhu let byli tvrdí, obzvlášť s Gaslym. U Albona si uvědomili, že musí být více v klidu a možná s ním pracovat na věcech v nastavení auta a snažit se ho zrychlit.

„Z pohledu čisté rychlosti má za týmového kolegu nejrychlejšího jezdce na světě, který si také nastavuje auto tak, jak chce. Vpředu je jeho auto velmi přetáčivé a nikdy jiný s ním tak neumí jezdit.“

Podle Buttona je Verstappen nejrychlejší v rychlosti na jedno kolo. „Myslím, že na jedno kolo je to on. V závodě jsou na čele on a Lewis (Hamilton), také je s nimi Charles (Leclerc) a v tuto chvíli i Daniel (Ricciardo). Myslím, že tito čtyři jsou osamoceni,“ hodnotí Button.

Další článek: Pokud máme porazit Mercedes, musíme změnit přístup, myslí si Verstappen

10:10 | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10