Albert Park – klokaní drama

Albert Park – klokaní drama

Po většinu roku se jedná o klidnou oázu zeleně a sladké vody jednoho z největších australských velkoměst. Jeden týden v roce se to však rapidně změní.

Bezmála čtyři měsíce (112 dnů) od sebe dělí poslední závod sezony 2011 a první závod sezony letošní. Fanoušek formule 1 ze střední Evropy si bude muset nařídit budík. Všechny týmy, všichni jezdci a hordy dalších lidí, kteří mají něco společného s kolotočem formule 1, již netrpělivě vyčkávají v Melbourne, dějišti prvního závodu ročníku 2012. Velká cena Austrálie se pořádala už od dvacátých let dvacátého století. Až do roku 1985 ovšem nebyla součástí mistrovství světa. V tomto časovém rozmezí vystřídala celou plejádu tratí – Phillip Island (dnes známý zejména díky závodům motocyklů), Victor Harbor, Bathurst, Lobethal, Point Cook, Leyburn, Nuriootpa, Narrogin, Albert Park, Southport, Port Wakefield, Caversham, Longford, Lowood, Mallala, Warwick Farm, Sandown Raceway, Oran Park Raceway, Surfers Paradise, Wanneroo, Calder.

Historicky první Velká cena Austrálie v rámci šampionátu formule 1 se pak konala 3. listopadu roku 1985 na městském okruhu v Adelaide. Ono o městský okruh nešlo v úplném slova smyslu, neboť velká část trati vedla městským parkem. Adelaide se stalo synonymem závěru sezony a díky této atraktivní pozici v kalendáři se stalo také dějištěm několika momentů, které vešly do historie formule 1 (jeden příklad za všechny - vzpomeňme na dodnes diskutovanou kolizi Michaela Schumachera s Damonem Hillem v roce 1994, po níž prvně jmenovaný získal svůj první ze sedmi titulů mistra světa). Již v roce 1993 ovšem bylo rozhodnuto, že počínaje sezonou 1996 se efjedničky přestěhují do Melbourne. Vznikla tím zajímavá situace, neboť došlo k tomu, že dva po sobě jdoucí závody se jely ve stejné zemi. Velkou cenu Austrálie 1995 a 1996 od sebe dělilo pouze 119 dnů.

Grand Prix okruh v Melbourne je situován kolem uměle vytvořeného jezera v Albert Parku, přibližně tři kilometry jižně od centra města. Jezdí se sice po jinak veřejných komunikacích, avšak ty byly před prvním závodem speciálně upraveny tak, že je asfalt na nich je na běžnou silnici velmi jemný a monoposty formule 1 s jízdou po něm nemají žádný problém. Současná verze okruhu měří 5 303 metrů, čítá šestnáct zatáček a jede se po směru hodinových ručiček (v letech 1953 a 1956, kdy se zde taktéž jela Velká cena Austrálie, avšak nebyla součástí mistrovství světa, tomu bylo naopak). Pojmenovávání zatáček ctí tradici jiných tratí, a tak jednotlivé sekce nesou jména slavných postav motosportu (první zatáčce se říká Brabham, druhé Jones…). Rekord okruhu stanovil v roce 2004 Michael Schumacher, který zajel čas o hodnotě 1:24.125. Rovinek v pravém slova smyslu je v Melbourne poskrovnu a zatáčky jsou rozestavěné tak, že nejsou úplně ideální pro předjíždění. Znamená to tedy, že jsou závody v Austrálii nudné? Ani v nejmenším, o drama tu nikdy není nouze. Závod často dokončí pouze zlomek startujících a pravděpodobnost, že alespoň jednou na trať vyjede safety car, je neobyčejně vysoká. Snad i proto je Austrálie závodem, který se co do návštěvnosti řadí k nejpopulárnějším v sezoně (byť návštěvníků postupně ubývá, loni přišlo 298 tisíc lidí, tedy o 103 tisíc méně než v roce 1996).

Nejúspěšnějším pilotem Velké ceny Austrálie je Michael Schumacher se čtyřmi triumfy (všechny v Melbourne - 2000, 2001, 2002, 2004), druhým nejlepším z aktivních pilotů je v tomto ohledu Jenson Button, který zde zvítězil dvakrát (2009, 2010). Mezi týmy zde v tabulkách vede McLaren – získal jedenáct vítězství (deset z nich v rámci mistrovství světa), druhé je Ferrari – 10 prvních míst (7 z nich v mistrovství světa). A jedna zajímavost na závěr – od roku 2000 pouze třikrát zvítězil jiný jezdec než pozdější mistr světa (2003 – David Coulthard, 2005 – Giancarlo Fisichella, 2010 – Jenson Button).

Časy televizních přenosů:

pátek 16. března 2012

2. trénink – 6:25 – 8:05                             NOVA Sport

Sobota 17. března 2012

kvalifikace – 6:55 – 8:05                           NOVA Sport

Neděle 18. března 2012

závod – 6:30                                             TV NOVA

Doporučujeme

Články odjinud