Aerodynamický přítlak vozů je stále příliš velký, říká Brawn

Proto se ve formuli 1 málo předjíždí.
Jedním z hlavních cílů radikálních změn v letošních pravidlech bylo usnadnit jezdcům předjíždění, a zvýšit tak atraktivitu formule 1. To se podařilo jen částečně a podle Rosse Brawna je na vině aerodynamika.

Původní předpoklady hovořily až o padesátiprocentním snížení přítlaku vozů díky novým pravidlům, ztráty jsou však nejen díky intenzivnímu vývoji mnohem menší. Mechanická přilnavost vozů se zvětšila díky hladkým pneumatikám, ale tyto změny nestačily.

"Pořád si myslím, že je poměr mezi aerodynamickou a mechanickou přilnavostí špatný. Myslím, že jsme zašli moc daleko s aerodynamickou přilnavostí a ne dost daleko s mechanickou přilnavostí," řekl Brawn.

"Opravdu chceme, aby velkou přilnavost generovaly pneumatiky a mechanika, také chceme snížit aerodynamickou přilnavost. Pak budete mít vozy, které spolu dokáží efektivněji závodit."

Podle Brawna je letos situace v tomto ohledu lepší než loni, ale je třeba jít ještě dál.

"Pořád máme vozy, které hodně spoléhají na výkonnost aerodynamiky. A protože to tak je, je velmi těžké dát dohromady komplet, který by vozům umožnil jezdit těsně za sebou," uvedl.

Kritici současného stavu často argumentují dvojitými difuzory, které pomáhají zvyšovat přítlak. Ty podle interpretace většiny týmů odporovaly regulím, ale FIA byla opačného názoru a její odvolací soud je v úvodu sezóny definitivně legalizoval.

Brawn, jehož tým spolu s Williamsem a Toyotou měl dvojitý difuzor letos jako první, se však domnívá, že k chybě došlo už při tvorbě pravidel. Ty správné návrhy se do nich nedostaly.

"Byla tu celkem rozumná snaha o drastický přístup k pravidlům o aerodynamice, ale čelila příliš velkém odporu," řekl.

Kromě nižšího aerodynamického přítlaku a větší mechanické přilnavosti měly letos jezdcům pomoci při předjíždění další dvě technické novinky - systémy na rekuperaci kinetické energie a nastavitelná přední přítlačná křídla.

KERS do závodů nasadily jen čtyři stáje a pravidelně je používají už jen Ferrari a McLaren. Kvůli vysokým nákladům na vývoj se tyto systémy ve formuli 1 příští rok používat nebudou. Jezdcům pomáhají hlavně na startech závodů a při bránění pozic, při předjíždění jen výjimečně.

Přední nastavitelná křídla nenašla takové uplatnění, jak tvůrci pravidel doufali. Týmy je využívají jen málo nebo dokonce vůbec, jako například Force India.
Další článek: Bruno Senna jedná o vstupu do formule 1 s týmy Campos a Manor

27. února | Mercedes uveřejnil fotografii... zachycuje nové zbarvení? odkaz
26. února | Aktualizace: Alonso se nezúčastní prezentace (otázek a odpovědí médiím) při prezentaci vozu Alpine kvůli cestovním omezením.
26. února | Na Eurosportu 2 začíná první letošní závod formule E.
26. února | Fernando Alonso se nezúčastní prezentace Alpine a navazujících rozhovorů. Alpine píše o hygienických důvodech. Není zřejmé, zda jde o cestovní restrikce nebo to souvisí s jeho nedávnou nehodou.