90 km/h a bezpečné odstupy

Vettel je nebezpečný a nezodpovědný gauner.

Sebastian Vettel dostal penalizaci deseti míst na startu Velké ceny Malajsie. Cože? Že se ještě letos nejela? Nevadí, Vettel dostal pro Malajsii penalizaci za svůj prohřešek v Austrálii, FIA to má tak hozené.

Přesněji řečeno, sestavená pravidla jí to umožňují. Komisaři použijí tento trest v případě, kdy během víkendu, při kterém se hříšník pochybení dopustil, jej už nelze potrestat tak, aby jej to nějak výsledkově bolelo. Penalizaci si proto přenáší do dalšího závodu. Ponechme stranou, jak by se stejná nehoda řešila, pokud by k ní došlo v Abú Zabí na konci letošní sezony. FIA, která není schopna udržet číselnou řadu, by mohla mít problémy s řešením takového hlavolamu.

Co se vlastně stalo? Vettel bránil na vnitřním okraji zatáčky č. 3 okruhu v Albert Parku svou pozici s Robertem Kubicou po leve straně. Při průjezdu zatáčkou se mu smýkl vůz, což Vettelův Red Bull lehce vyneslo na Kubicovo auto. Šlo možná tak o metrový posun, žádný kamikadze manévr, černo před očima, ztráta zdravého rozumu, atak a lá rudý býk (pardon, tohle přirovnání se vážně nehodí) nebo hej počkej zající honička po vzoru Takumy Satóa nebo Judžiho Ideho.

Byl to souboj, při kterém došlo ke kontatku, pravda, s velkými následky. Ale souboj, kvůli kterým se na závody formule 1 koukáme. Souboj, který v určitém procentu případů prostě nevyjde, protože to je pro jízdy a souboje na hraně typické - občas přepadnou přes limit. Komisaři Vettelovi udělili tvrdý trest, pravděpodobně si Steve Chopping, Ólafur Gudmunsson a Radován Novák mysleli, že Vettel se neměl o obraný manévr vůbec pokoušet, nebyl-li si stoprocentně jistý, že zatáčku projede jako po kolejích.

Ale na závody na kolejích by se nikdo nekoukal. To už by pak stačilo na velké ceny formule 1 aplikovat jen nejvyšší povolenou rychlosti 90 km/h a minimální bezpečnostní odstupy. Ke kontaktům by nedocházelo a nemuseli by se trestat jezdci v následujících grand prix.

Doporučujeme

Články odjinud