8 sekund od katastrofy. Verstappen málem startoval z boxů

Jezdci Red Bullu si v Katalánsku dávali na čas. Na startovní rošt přijeli až jako poslední a to doslova na poslední chvíli. Důvodem byl problém s teplotou paliva.

Podle Auto Motor und Sport (AMuS) potkal Red Bull ve Španělsku podobný problém jako v Miami Aston Martin. Pro rudé býky to nakonec dopadlo dobře, astony minule startovaly z boxů.

Jezdci Red Bullu to stihli. Na trať vyjeli pouhých osm sekund předtím, než se na konci boxové uličky rozsvítila červená světla. Pak už by museli startovat z boxů.

Podle Red Bullu šlo o kontrolu DRS, se kterým měl Verstappen problém už v kvalifikaci a následně také v závodě. Podle AMuS byl ale skutečný problém jinde.

Když 40 minut před startem vyjeli ostatní jezdci na trať, teplota paliva u obou red bullů nesplňovala předepsanou hodnotu.

Teplota sem,  teplota tam

FIA dlouhodobě hlídá teplotu paliva. Důvod je poměrně jednoduchý – čím je palivo chladnější, tím větší má hustotu a tedy i výkon.

Podle pravidel musí být obvykle teplota paliva o maximálně 10 °C nižší než teplota okolí. V letošní sezóně platila výjimka, protože kvůli přechodu na palivo E10 se stále vyskytují problémy se standardním čerpadlem Marelli, které dopravuje palivo z nádrže do vysokotlakého čerpadla. Proto se FIA a týmy původně dohodly na jednotné teplotě paliva 10 °C. 

Některé týmy však měly problém s ochlazením paliva na tuto teplotu, a tak byla navýšena na 18 °C. V Miami to u Astonu popletli a do uzavření boxové uličky nedokázali palivo na 18 °C ohřát. Povedlo se jim to až poté, a tak oba zelené monoposty startovaly z boxů.

V Barceloně jeden tým postup vetoval, takže se vše vrátilo zase to starých kolejí – palivo může mít maximálně o 10 °C nižší teplotu než okolí. Protože se teplota okolí mění, měří se dvě hodiny před startem – v tu dobu bylo v Montmeló 35 stupňů Celsia, takže palivo mohlo mít teplotu 25 °C nebo vyšší.

Týmem, který postup vetoval, a dostal tak teplotu paliva z 18 na 25 °C, bylo údajně Ferrari.

Mercedes a Red Bull (Honda) mají údajně během závodu problémy, pokud se teplota paliva dostane příliš vysoko. Motor ztrácí výkon a může dojít i k poruše. Ferrari takový problém nemá. Proto je v zájmu týmů s motory Mercedes a Honda, aby palivo předem co nejvíce ochladily. Nižší počáteční teplotu si palivo „nese“ po celý závod. V Barceloně byl rozdíl oproti původnímu stavu 7 °C a to není málo. 

Kdy je to nelegální?

Týmy se neshodnou na tom, kdy je příliš chladné palivo nelegální. V pravidlech je uvedeno, že „když je vůz používán.“ Aston Martin i Red Bull si to vykládají tak, že jde o okamžik, kdy vůz opustí garáž (je na trati). Ferrari to bere od okamžiku, kdy je nastartován motor – podle výkladu Ferrari by tak Red Bull porušil pravidla.

FIA se přiklání na stranu Astonu Martin a Red Bullu. V Maranellu trvají na svém, ale věří FIA a jejím postupům a nechtěli otevírat válku o výklad pravidel.

Další článek: Wolff nadšený z výkonu Hamiltona i vozu. Vypadalo to, že jede s mistrovským autem, říká

18:42 | Zraněného Ralpha Boschunga nahradí v týmu Campos ve F2 tento víkend 31letý bývalý pilot F1 Roberto Merhi. V sérii jel naposledy v roce 2018.
18:36 | Vips podle Red Bullu stále zůstává mezi juniorskými jezdci týmu. Ukončení spolupráce se týkalo jen jeho role rezervního a testovacího jezdce.
10:51 | Leclerc a Binotto byli včera večer spatřeni při odchodu z restaurace v Monaku. Že by šéf přijel uklidnit Leclerca domů po dalším "selhání" týmu?
5. července | F1 chystá putovní výstavu. Podrobnosti chce uveřejnit na podzim.

GP Rakouska 2022

Pátek 8. července 2022
1. trénink 13.30–14.30
Kvalifikace 17.00–18.00
Sobota 9. července 2022
2. trénink 12.30–13.30
Sprint 16.30
Neděle 10. července 2022
Závod 15.00