Největší závod světa je tady. Opět po roce se silnice kolem Le Mans uzavírají, aby společně se zázemím okruhu Bugatti vytvořily 13.626 km dlouho trať La Sarthe. Ta hostí 89. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky už tento víkend.
Po nedělním testovacím dni (psali jsme zde) startuje ostrá akce na trati už ve středu prvním volným tréninkem, na který naváže úvodní část kvalifikace. V té se rozhodne o šesti postupujících vozech z každé třídy do čtvrtečního hyperpolu.
O pole position v absolutním pořadí a v kategoriích LMP 2, LMGTE – PRO a LMGTE – AM bude v hyperpolu bojovat třiadvacet vozů. V LMH totiž startuje jen pět vozů (2x Toyota, 2x Glickenhaus a Alpine).
Kromě první středeční tréninkové session budete moci sledovat vše živě na obou kanálech Eurosportu, přesný rozpis můžete vidět níže:
Středa 18. srpna
- První trénink: 14:00-17:00
- Kvalifikace: 19:00-20:00 (ES1)
- Druhý trénik: 22:00-00:00 (ES1)
Čtvrtek 19. srpna
- Třetí trénink: 14:00-17:00 (ES2)
- Hyper pole: 21:00-21:30 (ES1)
- Čtvrtý trénink: 22:00-00:00 (ES1)
Sobota 21. srpna
- Warm-up: 11:30-11:45 (ES1)
- Závod: 16:00 (ES1)
24 hodin Le Mans je od roku 2012 součástí mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC. Všechny posádky startující v kompletní sezoně seriálu mají díky tomu start v „závodě závodů“ automaticky zajištěný. Konkrétně se jedná o 33 vozů z celkových 62.
Další týmy musí bojovat o pozvánky, které uděluje pořádající autoklub ACO.
Hned čtyři automatické pozvánky ke startu ve třídě LMP 2 získal britský tým šéfa McLarenu Zaka Browna United Autosports. První mu byla přidělena za vítězství v loňském Le Mans v rámci LMP 2, druhá za zisk titulu v Evropské Le Mans Series, třetí za titul vicemistra ELMS a čtvrtá za titul šampionů ELMS ve třídě LMP 3.
Pozvánky využil Brownův tým defacto jen dvě. První z jeho prototypů Oreca 07 (#22, Filipe Albuquerque, Philip Hanson, Fabio Scherer) totiž startuje na základně účasti v celé sezoně WEC, díky pozvání od ACO tak za United Autosports statují jen další dva vozy Oreca 07 #23 a #32, které obvykle jezdí Evropskou Le Mans Series.
Jako vítěz loňského Le Mans míří znovu na La Sarthe ve třídě LMGTE – AM britský tým TF Sport, který může díky pozvánce nasadit hned dva vozy Aston Martin Vantage. S jedním totiž – jako v případě United Autosports – jede kompletní sezonu WEC.
Jedno místo v LMGTE – AM získaly díky pozvánkám též stáje Proton Competition (šampioni ELMS ve třídě LMGTE) a Kessel Racing (vicemistři ELMS ve třídě LMGTE).
Svých pozvánek po zimním úsilí se rovněž dočkaly týmy, které o start v Le Mans bojovaly v Dubaji a v Abu Dhabi v rámci Asijské Le Mans Series. Další nevyužitou pozvánku do LMP 2 dostali u United Autosports jako šampioni LMP 3. Do Le Mans přišlo pozvání také pro ruský G-Drive Racing, který ovládl asijský šampionát v LMP 2.
V Asii vyhráli zimní sérii ve třídě GT němečtí Precote Herberth Motorsport, díky čemuž se velcí soupeři stáje Scuderia Praha z 24H Series poprvé představí v Le Mans. V LMGTE – AM pojedou s Porsche 911 RSR-19. Právo startu získaly i ty týmy, které ve třídě GT Asijské Le Mans Series skončily na druhém až čtvrtém místě.
Pozvánka do Le Mans patří také šampionovi loňské sezony Michelin Le Mans Cupu.
Letošní 89. ročník legendární čtyřiadvacetihodinovky se zřejmě zapíše do historie, v celkovém pořadí by totiž poprvé měl vyhrát vůz nové kategorie Le Mans Hypercar (LMH). Vzhledem k častým technickým problémům nových vozů Toyota a Glickenhaus je však nutné psát o predikcích v podmiňovacím způsobu. K favoritům bude jistě patřit i Alpine se starším prototypem LMP 1.
Vzhledem k „dětským nemocem“ hypervozů by nemusely být bez šance na celkový triumf ani prototypy LMP 2, kterých startuje hned 25 včetně žluté Orecy 07 #44 slovenské stáje ARC Bratislava.
V drtivé konkurenci vozů Oreca 07 se letos objeví jediný Ligier JS P217. Ten nasadí indická stáj Racing Team India Eurasia.
Ve třídě LMGTE – PRO startují v běžných závodech WEC 4 vozy (2x Porsche a 2x Ferrari). V Le Mans ale pojede vozů 8, startovní pole rozšiřují dva speciály Chevrolet Corvette C8.R (ze zámořského šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship) a další dva vozy Porsche 911 RSR-19 soukromých týmů WeatherTech Racing a Hub Auto Racing, jež do LMGTE – PRO katapultovaly profesionální posádky.
Obrovskou a vyrovnanou bitvu nabídne 23 vozů ve třídě LMGTE – AM, kde kromě Ferrari a Porsche startují i vozy Aston Martin Vantage.
V experimentální třídě startuje speciálně upravená Oreca 07 Gibson #84. Tým bývalého hendikepovaného jezdce Frédérica Sausseta chce absolvovat Le Mans s posádkou hendikepovaných závodníků.
Kompletní startovní listinu naleznete zde.