Alonso, Nakadžima a Buemi zvítězili s Toyotou v Le Mans, v GTE slaví Porsche

Toyota se konečně dočkala triumfu v Le Mans, úspěšné bylo i Porsche v LMGTE - PRO.

Toyota slaví double v Le Mans

Fernando Alonso, vítěz kvalifikace Kazuki Nakadžima a Sebastien Buemi společně zvítězili v letošním ročníku 24 hodin Le Mans. Druhá dojela sesterská Toyota #7 posádky Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez, Mike Conway.

O vítězství Toyoty #8 rozhodla především noční část, kdy Fernando Alonso stáhl náskok sesterského vozu, díky čemuž se "jeho osmička" dostala do vedení, které již během neděle udržela. 

Toyota #7 navíc ztratila čas kvůli chybám Jose Marii Lopeze, který se na příklad roztočil po obloukem Dunlop.

Na třetím místě dojel nejlepší soukromý prototyp, konkrétně Rebellion R13 #3 švycarského týmu Rebellion Racing, který sdílela posádka Thomas Laurent, Mathias Beche, Gustavo Menezes. 

Ostatní soukromé prototypy BR Engineering BR1 a Ginetta trápily technické potíže, prototyp týmu ByKolles pro změnu skončil po havárii.

Porsche oslavilo výročí doublem

Tovární tým Porsche oslavil sedmdesátileté výročí v Le Mans vítězným doublem ve třídě LMGTE - PRO.

První dvě místa mezi "profesionálními gétéčky" získala dvojice vozů ze šampionátu FIA WEC. Konkrétně zvítězila posádka vozu 911 RSR #92 Michael Christensen, Kevin Estre, Laurens Vanthoor před týmovými kolegy Richardem Lietzem, Gianmariou Brunim a Fredericem Makowieckim.

Třetí místo zbylo na jeden ze čtyř Fordů, konkrétně na vůz #68 z IMSA WSC, který do cíle dovezli Joey Hand, Dirk Müller a místní rodák Sebastien Bourdais.

V LMP 2 se radují Jean-Eric Vergne, Roman Rusinov a Andrea Pizzitola

Dominantní výkon předvedl tým G-Drive Racing a s vozem Oreca 07 Gibson #26 vyhrála posádka Vergne, Rusinov, Pizzitola letošní Le Mans ve třídě slabíšch prototypů. Po závodě 6 hours of Spa je to druhý triumf v řadě ve WEC pro tuto trojici. 

Závodící šéf a majitel stáje Rus Roman Rusinov se tak po několika pódiových umístěních dočkal konečně vítězství a v pit lane okruhu La Sarthe tak mohly zaznít tóny Kaťuši.

Druhý dojel domácí tým Alpine s vozem #36 posádky Lapierre, Negrao, Thiriet a stupně vítězů doplnil ještě tým Graff-SO24 s Orecou #39.

Patrick Dempsey slaví ve třídě LMGTE - AM

Tým Dempsey-Proton Racing s vozem Porsche 911 RSR #77 posádky Matt Campbell, Christian Ried, Julien Andlauer vyhrál letošní Le Mans ve třídě LMGTE - AM. 

Týmový šéf a americký herec Patrick Dempsey tak poté, co se na stupně vítězů v minulosti podíval sám jako jezdec, nyní slaví výhru jako boss vlastní stáje.

Pro posádku vozu #77 to zároveň znamená velký bodový příděl do tabulky šampionátu FIA WEC.

Výsledky

P. # Tým Jezdec 1 Jezdec 2 Jezdec 3 Čas / ztráta Kol
1 8 Toyota Gazoo Racing Sébastien BUEMI Kazuki NAKAJIMA Fernando ALONSO 24:00:52.247 388
2 7 Toyota Gazoo Racing Mike CONWAY Kamui KOBAYASHI Jose Maria LOPEZ 2 kola 386
3 3 Rebellion Racing Thomas LAURENT Mathias BECHE Gustavo MENEZES 12 kol 376
4 1 Rebellion Racing André LOTTERER Neel JANI Bruno SENNA 13 kol 375
5 26 G-Drive Racing Roman RUSINOV Andrea PIZZITOLA Jean-Eric VERGNE 19 kol 369
6 36 Signatech Alpine Matmut Nicolas LAPIERRE André NEGRÃO Pierre THIRIET 21 kol 367
7 39 Graff-SO24 Vincent CAPILLAIRE Jonathan HIRSCHI Tristan GOMMENDY 22 kol 366
8 28 TDS Racing François PERRODO Matthieu VAXIVIERE Loïc DUVAL 22 kol 366
9 32 United Autosports Hugo DE SADELEER Will OWEN Juan Pablo MONTOYA 23 kol 365
10 37 Jackie Chan DC Racing Jazeman JAAFAR Nabil JEFFRI Weiron TAN 27 kol 361
11 31 DragonSpeed Roberto GONZALEZ Pastor MALDONADO Nathanaël BERTHON 28 kol 360
12 38 Jackie Chan DC Racing Ho-Pin TUNG Stéphane RICHELMI Gabriel AUBRY 32 kol 356
13 29 Racing Team Nederland Frits VAN EERD Giedo VAN DER GARDE Jan LAMMERS 32 kol 356
14 33 Jackie Chan DC Racing David CHENG Nicholas BOULLE Pierre NICOLET 33 kol 355
15 23 Panis Barthez Competition Timothé BURET Julien CANAL William STEVENS 36 kol 352
16 35 SMP Racing Victor SHAITAR Harrison NEWEY Norman NATO 43 kol 345
17 92 Porsche GT Team Michael CHRISTENSEN Kevin ESTRE Laurens VANTHOOR 44 kol 344
18 91 Porsche GT Team Richard LIETZ Gianmaria BRUNI Frédéric MAKOWIECKI 45 kol 343
19 68 Ford Chip Ganassi Team USA Joey HAND Dirk MÜLLER Sébastien BOURDAIS 45 kol 343
20 67 Ford Chip Ganassi Team UK Andy PRIAULX Harry TINCKNELL Tony KANAAN 45 kol 343
21 63 Corvette Racing Jan MAGNUSSEN Antonio GARCIA Mike ROCKENFELLER 46 kol 342
22 47 Cetilar Villorba Corse Roberto LACORTE Giorgio SERNAGIOTTO Luis Felipe NASR 46 kol 342
23 52 AF Corse Toni VILANDER Antonio GIOVINAZZI Luis Felipe DERANI 47 kol 341
24 66 Ford Chip Ganassi Team UK Stefan MÜCKE Olivier PLA Billy JOHNSON 48 kol 340
25 51 AF Corse Alessandro PIER GUIDI James CALADO Daniel SERRA 49 kol 339
26 95 Aston Martin Racing Marco SØRENSEN Nicki THIIM Darren TURNER 49 kol 339
27 71 AF Corse Davide RIGON Sam BIRD Miguel MOLINA 50 kol 338
28 77 Dempsey - Proton Racing Matt CAMPBELL Christian RIED Julien ANDLAUER 53 kol 335
29 54 Spirit of Race Thomas FLOHR Francesco CASTELLACCI Giancarlo FISICHELLA 53 kol 335
30 93 Porsche GT Team Patrick PILET Nick TANDY Earl BAMBER 54 kol 334
31 85 Keating Motorsports Ben KEATING Jeroen BLEEKEMOLEN Luca STOLZ 54 kol 334
32 99 Proton Competition Patrick LONG Timothy PAPPAS Spencer PUMPELLY 54 kol 334
33 84 JMW Motorsport Liam GRIFFIN Cooper MACNEIL Jeffrey SEGAL 56 kol 332
34 80 Ebimotors Fabio BABINI Christina NIELSEN Erik MARIS 56 kol 332
35 50 Larbre Competition Erwin CREED Romano RICCI Thomas DAGONEAU 56 kol 332
36 81 BMW Team MTEK Martin TOMCZYK Nicky CATSBURG Philipp ENG 56 kol 332
37 56 Team Project 1 Jörg BERGMEISTER Patrick LINDSEY Egidio PERFETTI 56 kol 332
38 61 Clearwater Racing Weng Sun MOK Matthew GRIFFIN Keita SAWA 56 kol 332
39 97 Aston Martin Racing Alexander LYNN Maxime MARTIN Jonathan ADAM 61 kol 327
40 70 MR Racing Motoaki ISHIKAWA Olivier BERETTA Edward CHEEVER 64 kol 324
41 69 Ford Chip Ganassi Team USA Ryan BRISCOE Richard WESTBROOK Scott DIXON 77 kol 311
42 5 CEFC TRSM Racing Charles ROBERTSON Michael SIMPSON Leo ROUSSEL 99 kol 289
43 86 Gulf Racing Michael WAINWRIGHT Benjamin BARKER Alex DAVISON 105 kol 283
44 44 Eurasia Motorsport Andrea BERTOLINI Niclas JÖNSSON Tracy KROHN 54 kol 334
45 11 SMP Racing Vitaly PETROV Mikhail ALESHIN Jenson BUTTON 73 kol 315
46 48 Idec Sport Paul LAFARGUE Paul Loup CHATIN Memo ROJAS 76 kol 312
47 90 TF Sport Salih YOLUC Euan HANKEY Charles EASTWOOD 84 kol 304
48 22 United Autosports Philip HANSON Filipe ALBUQUERQUE Paul DI RESTA 100 kol 288
49 64 Corvette Racing Oliver GAVIN Tommy MILNER Marcel FÄSSLER 129 kol 259
50 10 DragonSpeed Henrik HEDMAN Ben HANLEY Renger VAN DER ZANDE 144 kol 244
51 25 Algarve Pro Racing Mark PATTERSON Ate DE JONG Tacksung KIM 151 kol 237
52 88 Dempsey - Proton Racing Matteo CAIROLI Khaled AL QUBAISI Giorgio RODA 163 kol 225
53 82 BMW Team MTEK Augusto FARFUS Antonio Felix DA COSTA Alexander SIMS 165 kol 223
54 40 G-Drive Racing James ALLEN Jose GUTIERREZ Enzo GUIBBERT 191 kol 197
55 34 Jackie Chan DC Racing Ricky TAYLOR Côme LEDOGAR David HEINEMEIER-HANSSON 193 kol 195
56 6 CEFC TRSM Racing Oliver ROWLAND Alex BRUNDLE Oliver TURVEY 251 kol 137
57 17 SMP Racing Stéphane SARRAZIN Egor ORUDZHEV Matevos ISAAKYAN 265 kol 123
58 94 Porsche GT Team Romain DUMAS Timo BERNHARD Sven MÜLLER 296 kol 92
59 98 Aston Martin Racing Paul DALLA LANA Pedro LAMY Mathias LAUDA 296 kol 92
60 4 Bykolles Racing Team Oliver WEBB Dominik KRAIHAMER Tom DILLMANN 323 kol 65

Online přenos

15:09:

15:00: Cíl závodu! Fernando Alonso, Sebastien Buemi a Kazuki Nakadžima s Toyotou TS050 Hybrid vyhráli 24 hodin Le Mans 2018!

14:10: Jenson Button zastavil s prototypem #11 u Indianapolis, problémy s motorem?

Video: Alonso po svém posledním stintu v Le Mans

Pořadí po třiadvacáté hodině (13:00 - 14:00)

Hodinu před koncem závodu jede neohroženě na čele Kazuki Nakadžima s Toyotou #8.

Kobajaši s Toyotou #7 musel řešit kuriózní problém. Během jednoho kola zapomněl zastavit v boxech pro palivo, a tak musel v následujcím okruhu chvíli jet v režimu FCY, aby dokázal uspořit zbytek benzínu v nádrži a dojet k mechanikům natankovat. 

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (36) G-Drive Oreca #26 (34) Porsche #92 (23) Porsche #77 (23)
2 Toyota #7 (34) Alpine Oreca #36 (35) Porsche #91 (23) Ferrari #54 (23)
3 Rebellion #3 (37) Graff-SO24 Oreca #39 (40) Ford #68 (23) Ferrari #85 (24)

13:36: Aston Martin týmu TF Sport stojí v zatáčkách Porsche, vyhlášena pomalá zóna. 

13:30: Kobajaši zpět na trati, vůz vypadá v pořádku, ztráta ale narostla.

13:29: 

13:27: Kobajaši dokázal opět zrychlit, i tak ale míří do boxů.

13:25: Problémy Toyoty #7! Kamuj Kobajaši jede pomalu po rovince s technickými problémi a snaží se dostat do boxů.

13:23: V Le Mans je i Pierre Gasly jako host týmu G-Drive a podle svých slov by se závodu jednou rád zúčastnil.

13:17: Prototyp Ligier #32 týmu United Autosport, v jehož kokpitu se střídá i Montoya, jede pomalu po trati s defektem a ztrácí tak čtvrté místo v LMP 2, aktuálně za volatem sedí Hugo de Sadeleeer.

Pořadí po dvaadvacáté hodině (12:00 - 13:00)

Kazuki Nakadžima za volantem Toyoty #8 a Kamuj Kobajaši v prototypu #7, tedy dva Japonci v japonských vozech, dojíždějí po posledním střídání letošní ročník 24 hodin Le Mans. Nakadžima má přitom pohodlný náskok téměř jednoho kola před druhým Kobajašim.

Ve třídě LMGTE - AM se po výletu mimo trať propadlo Ferrari #85 na třetí místo, na místo druhé poskočilo Ferrari #54.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (34) G-Drive Oreca #26 (33) Porsche #92 (22) Porsche #77 (22)
2 Toyota #7 (33) Alpine Oreca #36 (33) Porsche #91 (22) Ferrari #54 (22)
3 Rebellion #3 (35) Graff-SO24 Oreca #39 (38) Ford #68 (22) Ferrari #85 (23)

12:53: Fernando Alonso naposledy opustil kokpit Toyoty #8, závod s tímto vozem bude dojíždět Nakadžima

Pořadí po jednadvacáté hodině (11:00 - 12:00)

Jose Maria Lopez za volantem Toyoty #7 v uplynulé hodině nejprve na krátko opustil trať v Tertre Rouge a následně se roztočil pod obloukem Dunlop. Díky těmto chybám argentinského trojnásobného mistra světa WTCC se ztráta Toyoty #7 na Toyotu #8 zvětšila až na minutu a půl.

V LMP 2 vypadl z pořadí na stupních vítězů prototyp týmu IDEC Sport, který musel být opravován v garáži.

V LMGTE - PRO zatím bezpečně vede Porsche #92, o druhou pozici však stále velmi těsně bojují vozy Porsche #91 a Ford #68.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (33) G-Drive Oreca #26 (31) Porsche #92 (21) Porsche #77 (21)
2 Toyota #7 (31) Alpine Oreca #36 (32) Porsche #91 (21) Ferrari #85 (22)
3 Rebellion #1 (35) Graff-SO24 Oreca #39 (36) Ford #68 (21)

Ferrari #54 (21)

Video: Lídři kategorií

11:46: Jose Maria Lopez udělal v krátké době s Toyotou #7 dvě jezdecké chyby a na první Toyotu 8 již ztrácí minutu a půl.

11:45: Sebastien Bourdais po souboji s Makowieckim: "Tohle chování je pro mě neakceptovatelné, BoP je špatně nastavené a nechápu, že vedení závodu na to nereaguje."

11:32: Famózní souboj o druhé místo v LMGTE - PRO pokračuje, Frederic Makowiecki vs Sebastien Bourdais, Porsche vs Ford:

11:12: Aktuální souboj o druhé místo v LMGTE - PRO:

Pořadí po dvacáté hodině (10:00 - 11:00)

Špatnou hodinu má za sebou Ligier JS P217 stáje Panis Barthez Competition, který kvůli dlouhým opravám v garáži vypadl z pořadí na stupních vítězů třídy LMP 2.

V LMGTE - PRO probíhá tvrdý souboj o druhé místo mezi Makowieckim v Porsche #91 a domácím Sebastienem Bourdaisem ve Fordu #68.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (31)

G-Drive Oreca #26 (30)

Porsche #92 (20) Porsche #77 (20)
2 Toyota #7 (30) Alpine Oreca #36 (30) Ford #67 (21) Ferrari #85 (20)
3 Rebellion #3 (33) IDEC Oreca #48 (32) Porsche #91 (20) Ferrari #54 (20)

10:18: Restart!



10:08: Safety car! Zpomalovací vůz musel opět na trať poté, co s Ligierem JS P217 #22 třídy LMP 2 havaroval Paul di Resta v zatáčkách Porsche.

Pořadí po devatenácté hodině (8:00 - 10:00)

Pořadí v jednotlivých kategoriích se od posledního upadatu příliš nezměnilo, což bylo částečně zapříčiněno výjezdem safety caru. Ten byl způsobem uvolněným krytem odtokového kanálu v sekci Tertre Rouge, který si vyžádal opravu traťových maršálů.

Ve třídě LMGTE - PRO probíhá souboj o druhé místo, kde na Bruniho v Porsche #91 dotírá Dirk Müller ve Fordu GT #68.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (30) G-Drive Orece #26 (28) Porsche #92 (19) Porsche #77 (19)
2 Toyota #7 (29) Panis Barthez #23 (28) Porsche #91 (19) Ferrari #54 (19)
3 Rebellion #3 (31) Alpine Oreca #36 (28) Ford #68 (19) Ferrari #85 (20)

9:51: Ligier #50 Larbre Competition mimo trať v zatáčkách Porsche

9:44: Na trati zůstává pomalá zóna v Tertre Rouge, kde se dodělávají opravy krytu odtokového kanálu.

9:43: Restart!

9:31: Zastávka u Toyoty #8, Buemiho vystřídal Alonso, který se v noci významně postaral o stažení náskoku Toyoty #7

9:21: Corvette #64 do garáže, zatímco Aston Martin #97 jede pomalu po trati.

9:19: Noc byla náročná a ranní rozvička je základ 

9:18: 

9:15: Safety car! Tentokrát ne kvůli nehodě, ale kvůli vytrženému poklopu odtokového kanálu v Tertre Rouge, maršálové zároveň čistí trať.

9:09: Aktuálně zbývá do konce závodu 6 hodin, jsme tedy na délce "klasického" podniku WEC

Video: Noční onboard z Toyoty #8

Pořadí po sedmnácté hodině (00:00 - 8:00)

Bez zásadních potíží přežily noc obě tovární Toyoty. Lehce po půlnoci dostala minutovou penalizaci stop and go Toyota #8 za překročení maximální povolené rychlosti v pomalé zóně.

Díky hustému provozu na trati však prototyp #8 postupně dohnal vůz #7 a dostal se zpět před něj do vedení. Minutové penalizace stop and go v půl osmé ráno opět ze stejného důvodu postihly tentokrát obě Toyoty. Prototyp #8 si ji odpykal dříve a získal tak menší náskok na sesterský vůz.

Noc viděla odstoupení Ginetty #6 v nájezdu na Tertre Rouge a Rebellion #3, který stále jede na třetím místě, ztratil nějaký čas kratší opravou v garáži.

Před hodinou havaroval Ben Hanley s prototypem BR Engineering BR1 #10 týmu DragonSpeed v zatáčkách Porsche a pro americký tým to znamenalo odstoupení ze závodu.

V LMP 2 přečkal noc ve vedení prototyp Oreca 07 Gibson #26 týmu G-Drive, který nyní vede o kolo před Ligierem týmu Panis Barthez Competition.

Bohužel pro G-Drive Racing tento tým ztratil sesterský vůz #40 poté, co s ním před čtvrtou hodinou ráno havaroval Jose Gutierez v zatáčkách Porsche.

V LMGTE - PRO jsou stále v jednom kole první tři vozy. Ve vedení však zůstává "růžové prase" Porsche #92, které nyní pilotuje Michael Christensen. Na druhém místě nyní jede Gianmaria Bruni se seterským vozem #91. 

Třetí místo mezi "profigétéčky" aktuálně drží jeden z "amerických" Fordů, konkrétně vůz #68, v jehož kokpitu nyní sedí Dirk Müller.

Špatnou noc prožilo BMW. Vůz #81 nejprve musel být před jednou hodinou ranní opravován v garáži a přišel o třetí místo, sesterský speciál M8 GTE #82 poté odstoupil po nehodě zatáčkách Porsche po půl sedmé ráno.

Porsche #77 vede závod ve třídě LMGTE - AM s Mattem Campbellem za volantem. Po nehodě v šikaně Ford však muselo odstoupit sesterské Porsche #88.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (27) G-Drive Oreca #26 (26) Porsche #92 (17) Porsche #77 (17)
2 Toyota #7 (26) Panis Barthez Ligier #23 (26) Porsche #91 (17) Ferrari #85 (17)
3 Rebellion #3 (28) Alpine Oreca #36 (26) Ford #68 (17) Ferrari #54 (17)

00:12: V tuto chvíli přerušujeme online přenos, opět se přihlásíme ráno se souhrnem nočního dění.

Pořadí po deváté hodině (23:00 - 00:00)

Po deváté hodině závodu stále vede Toyota TS050 Hybrid #7 posádky Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez, Mike Conway, aktuálně více než s půlminutovým náskokem na sesterský prototyp #8, který aktuálně pilotuje Sebastien Buemi.

Třetí místo v LMP 1 drží Thomas Laurent s prototypem Rebellion R13 - Gibson se ztrátou tří kol na vedení.

Třídě LMP 2 stále vévodí Oreca 07 Gibson #26 týmu SMP Racing, který vyhrál úvodní závod sezóny v belgickém Spa. Za volantem nyní sedí mladý Francouz Andrea Pizzitola, který se těší náskoku jednoho kola na Andreho Negraa s vozem týmu Signatech Alpine.

Na třetí pozici v LMP 2 aktuálně jede nejlepší z Ligierů JS P217, konkrétně prototyp #23 stáje majitelů Oliviera Panise a Fabiena Bartheze.

V LMGTE - PRO stále jede na čele jedno ze dvou Porsche z WEC, konkrétně speciál 911 RSR #92 v růžovém retro designu, který nyní pilotuje belgická hvězda závodů GT Laurens Vanthoor.

Druhé místo mezi "profigétéčky" drží Frederic Makowiecki se sesterským vozem #91, třetí jede BMW M8 GTE #81 s Philippem Engem za volantem během tohot stintu.

V LMGTE - AM probíhá neustálý boj o vedení mezi Ferrari #84 týmu JMW Motorsport a Porsche #77 stáje Dempsey-Proton, aktuálně má mírně navrch Ferrari.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #7 (13) G-Drive Oreca #26 (13) Porsche #92 (9) Ferrari #84 (9)
2 Toyota #8 (13) Alpine Oreca #36 (13) Porsche #91 (9) Porsche #77 (9)
3 Rebellion #3 (14) Panis Barthez #23 (13) BMW #81 (9) Ferrari #85 (9)

23:54: Porsche #93 z boje o stupně vítězů v LMGTE - PRO do garáže.

23:47: Ginetta #6 zatlačena do garáže, pro britské vozy LMP 1 to není dobrý první závod.

23:36: Konečná pro BR Engineering BR1 - AER #17 týmu SMP Racing, nadějně rozjetý závod končí nezdarem... 

23:32: Isaakyan vlastními silami očesal vůz o zadní kryt a pokusil se vrátit do boxů, jeho silně kouřící prototyp však zřejmě definitivně vypověděl službu a zůstal stát u trati v zatáčkách Porsche.

23:15: pomalá zóna kvůli prototypu #17 stojícímu v zatáčkách Porsche

23:13: Isaakyan dělá vše proto, aby vůz #17 dostal k mechanikům do boxů.

Pořadí po osmé hodině (22:00 - 23:00)

Drama pro SMP Racing na konci osmé hodiny, Matevos Isaakyan s prototypem #17 havaroval v zatáčkách Porsche a propadá se z třetí pozice v celkovém pořadí.

V LMP 2 se na průběžné stupně vítězů mezi prototypy Oreca 07 vrátil vůz Ligier JS P217 týmu Panis Barthez Competition, aktuálně s Willem Stevensem za volantem.

V LMGTE - PRO stále vozy Porsche okupují prví tři pozice, v LMGTE - AM nyní naopak vede Ferrari #84 týmu JMW Motorsport.

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #7 (12) G-Drive Oreca #26 (12) Porsche #92 (8) Ferrari #84 (8)
2 Toyota #8 (12) Panis Barthez Ligier #23 (11) Porsche #91 (8) Porsche #56 (8)
3 Rebellion #3 (12) IDEC Oreca #48 (12) Porsche #93 (8) Porsche #77 (8)

22:57: BR Engineering BR1 #17 ze třetího místa celkově havaroval v zatáčkách Porsche!

22:56: Newey v boxech v péči mechaniků

22:47: Harrison Newey jede s Dallarou LMP 2 pomalu po trati kvůli defektu pravého zadního kola

22:36: Gustavo Menezes v prototypu Rebellion #3 stahuje na třetím místě jedoucího Matevose Isaakyana s vozem #11 SMP Racing, rozdíl je již pouze dvousekundový

22:15: V Le Mans již slunce téměř zapadlo... 

Exkluzivně: Testy v Le Mans objektivem Martina Straky [galerie]

Exkluzivně: Testy v Le Mans objektivem Martina Straky [galerie]

Pořadí po sedmé hodině (21:00 - 22:00)

Dvojice japonských jezdců Kamuj Kobajaši a Kazuki Nakadžima nyní vévodí celkovému pořadí v Le Mans, Toyota #7 tedy vede před Toyotou #8. Třetí místo nadále s přehledem hájí prototyp BR Engineering BR1 #17 ruského týmu SMP Racing, který nyní pilotuje Matevos Isaakyan.

V LMP 2 nadále vede Oreca týmu G-Drive, zpět do boje o stupně vítězů se však vyšvihl vůz stáje IDEC Sport, ve kterém nyní sedí specialista na vytrvalostní závody Paul Loup Chatin, třetí jede Lapierre s Alpine.

Třída LMGTE - PRO je po sedmi hodinách v režii vozů Porsche, které drží první tři místa v pořadí #92, #93, #91. Na střídačku se tedy jedná o vozy z WEC na první a třetí pozici a o speciál z IMSA WSC na místě druhém.

V LMGTE - AM Christian Ried nadále drží na čele Porsche #77 týmu Dempsey-Proton. Z boje o stupně vítězů vypadla posádka Astonu #98 Dalla Lana, Lamy, Lauda poté, co s tímto vozem první jmenovaný havaroval v nájezdu do zatáček Porsche. 

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #7 (10) G-Drive Oreca #26 (10) Porsche #92 (7) Porsche #77 (7)
2 Toyota #8 (10) IDEC Oreca #48 (11) Porsche #93 (7) Ferrari #84 (7)
3 SMP Racing #17 (9) Alpine Oreca #36 (10) Porsche #91 (7) Porsche #56 (7)

21:51 Paul Dalla Lana havaroval s Astonem #98, který bojoval o stupně vítězů v LMGTE - AM

21:41: Porsche #94 s Romainem Dumasem za volantem je zatlačováno do garáže pro technické problémy

21:23: Nakadžima zajíždí kolo s pořadovým číslem 100. Jak to je ve vedení jiných kategorií? 

  • LMP1: 100 kol
  • LMP2: 95 kol
  • GT Pro: 89 kol
  • GT Am: 87 kol

Jedno kolo má něco přes 13 km. 

Pořadí po šesté hodině  (20:00 - 21:00)

Je to dlouhé, je to náročné, ale čtvrtina je za námi. Ve vedení se stále střídají Toyoty. Osmička už podruhé během závodu měnila preventivně karosérii. 

„Chcete se postarat o každý detail, chcete udržet auto v jednom kuse,“ řekl Alonso po svém prvním stintu v Le Mans. „Na začátku jsme byli trochu znepokojení ťuknutím Rebellionu, takže jsme vyměnili zadní část vozu. Byla to taková preventivní prohlídka.“

Problémy měl Juan Pablo Montoya, který zablokoval kola a boural v zatáčce Indianapolis. Kolumbijec se ale dokázal vrátit do boxů a vůz pokračuje v závodě.  

Teplota vzduchu je 19 stupňů, trať má 20. Teploty budou postupně klesat. Noc přichází do Le Mans! 

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (9) G-Drive Oreca #26 (8) Porsche #92 (6) Porsche #77 (6)
2 Toyota #7 (9) Alpine Oreca #36 (8) BMW #81 (6) Team Projec 1 #56 (5)
3 SMP Racing #17 (8) Panis Barthez Ligier #23 (8) Porsche #93 (6) Porsche #56 (5)

20:52: Montoya zapíchl vůz do bariéry. Dvojnásobný vítěz Indy 500 boural v zatáčce Indianapolis. 

Pořadí po páté hodině (19:00 - 20:00)

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (7) G-Drive Oreca #26 (7) Porsche #92 (5) Porsche #77 (5)
2 Toyota #7 (7) Alpine Oreca #36 (7) BMW #81 (5) Ferrari #84 (4)
3 SMP Racing #17 (6) Panis Barthez Ligier #23 (7) Porsche #93 (5) Porsche #56 (4)

Fernando Alonso využil hustého provozu po restartu závodu, dotáhl se na Jose Mariu Lopeze a dostal se před něj s Toyotou #8 na první místo. Třetí se ztrátou jednoho kola na vedoucí duo jede Jegor Orudžev s prototypem #11 týmu SMP Racing.

V LMP 2 jede stále na čele prototyp #26 týmu G-Drive Racing, který nyní pilotuje týmový šéf a mecenáš Roman Rusinov. Druhý jede vůz Alpine #36 s Pierrem Thirietem za volantem.

V LMGTE - PRO se na prozatimní stupně vítězů poprvé dostalo Porsche #93 z americké série IMSA WSC, které nyní pilotuje Earl Bamber.

19:55: Chaos v provozu po restartu: 

19:48: Restart!

19:28: Prototyp Rebellion #1 opět zatlačen do garáže, technické potíže pokračují.

19:26: Prototyp #11 posádky Jenson Button, Vitalij Petrov, Michajl Aljošin ztrácí po dlouhých opravách v garáži 48 kol na první místo.

19:24: Nehoda Dominika Kraihamera: 

19:19: Safety car! Dominik Kraihamer tvrdě havaroval s prototypem ENSO CLM P1/01 - Nismo #4 třídy LMP 1 v zatáčkách Porsche, jezdec odešel od vozu sám.

19:15: Jenson Button s vozem #11 konečně na trati.

Pořadí po čtvrté hodině závodu (18:00 - 19:00)

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #7 (6) G-Drive Oreca #26 (6) Porsche #92 (4) Porsche #77 (4)
2 Toyota #8 (6) Alpine Oreca #36 (6) BMW #81 (4) Ferrari #84 (4)
3

SMP Racing #17 (6)

Graff-SO24 Oreca #39 (6) Ford #69 (4) Porsche #56 (4)

Po safety car fázi vede nyní Toyota #7 před Toyotou #8 a na třetí místo se dostal prototyp BR Engineering BR1 #17 týmu SMP Racing. Za safety carem jedna z Ginett kolidovala se svodidly a prototyp Rebellion #1 musel na chvíli do garáže pro menší opravy.

Video: Toyoty

V LMP 2 se na průběžné stupně vítězů poprvé dostala Oreca 07 #39 týmu Graff-SO24. To samé platí pro vůz BMW M8 GTE #81, který je nyní druhý v LMGTE - PRO.

18:54: Restart!

18:48: Prototyp #38 v boxech a míří do garáže pro další opravy.

18:46: Gabriel Aubry se snaží dostat poničený vůz #38 zpět do boxů 

18:41: Safety car! Prototypu #38 týmu Jackie Chan DC Racing praskla pneumatika na rovince Hunaudieres a kvůli množství trosek na trati musel vyjet zpomalovací vůz.

18:38: Souboj prvních třech vozů v LMGTE - PRO po téměř čtyřech hodiních závodu 

18:23: Fernando Alonso do čela před Jose Mariu Lopeze, Toyota #8 vede

18:20: Dallara P217 #47 ze třídy LMP 2 havarovala, za volantem sedí Felipe Nasr

Pořadí po třetí hodině (17:00 - 18:00)

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #7 (4) G-Drive Oreca #26 (4) Porsche #91 (3) Porsche #77 (3)
2 Toyota #8 (4)  Alpine Oreca #36 (4) Porsche #92 (3) Ferrari #44 (3)
3 Rebellion #3 (4) Panis Barthez Ligier #23 (4) Ford #68 (3)  Porsche #88 (3)

Po třech hodinách závodu stále vede Toyota #7, v jejímž kokpitu vystřídal Jose Maria Lopez Mika Conwaye, který závod odstartoval. V Toyotě #8 na druhé místě nyní sedí Fernando Alonso.

Problémy má stále prototyp #11 týmu SMP Racing, do jehož posádky patří i Jenson Button, který stále stojí v garáži a pracují na něm mechanici.

V LMP 2 předal Jean-Eric Vergne Orecu #26 na první místě v kategorii Adreovi Pizzitolovi. Na průběžné stupně vítězů se poprvé dostal Ligier #23.

V LMGTE - PRO drží těsné vedení Frederic Makowiecki s vozem Porsche #91 před sesterský vozem #92, který nyní řídí belgická hvězda Laurens Vanthoor.

V LMGTE - AM jede nyní na čele Julien Andlauer s Porsche #77 týmu Dempsey-Proton.

17:31: Fernando Alonso poprvé na trať, přebírá Toyotu #8 na druhém místě 

17:18: Trať je opět zelená, bariéry v Indianapolis opraveny a pomalá zóna zrušena

Pořadí po druhé hodině (16:00 - 17:00)

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #7 (3) G-Drive Oreca #26 (3) Porsche #92 (2) Ferrari #54 (2)
2 Toyota #8 (3)

TDS Oreca #28 (3)

Ford #68 (2) Ferrari #84 (2)
3 Rebellion #3 (3) Alpine Oreca #36 (3) Porsche #91 (2) Porsche #77 (2)

Po druhé hodině závodu vede Mike Conway s Toyotou #7, Toyota #8 ztratila v boxech čas výměnou zadní části vozu a je nyní druhá. Na třetí místo dostal prototyp týmu Rebellion #3 mladý Thomas Laurent.

V LMP 2 stále vede Jean-Eric Vergne s Orecou #26 týmu G-Drive před další Orecou #28 týmu TDS s Loicem Duvalem za volantem.

Na čele kategorie LMGTE - PRO stále bojuje trojice továrních vozů Porsche #92, Ford #68, Porsche #91 v uvedeném pořadí.

V LMGTE - AM přišlo o vedení Porsche #86 týmu Gulf Racing poté, co s ním havaroval týmový šéf Mike Wainwright. Nyní je v této třídě na čele dvojice vozů Ferrari týmů Spirit of Race a Clearwater Racing.

16:54: Porsche #86 v garáži.

16:44: Pomalá zóna kvůli stojícímu Porsche #86 v Indianapolis.

16:42: Mike Wainwright s Gulf Porsche #86 v bariéře v Indianapolis, Oreca #38 jede pomalu po trati s defektem

16:30: Takto před hodinou a půl odstartoval Rafael Nadal letošní Le Mans 

16:20: Prototyp #11 je v garáži.

16:16: Vitalij Petrov s vozem #11, kde se střídá i Button, pravděpodobně s problémy stojí někde na trati

16:06: Toyota #8 podruhé v boxech a mění se zadní část vozu, mezitím začíná v oblasti cílové rovinky pršet.

Pořadí po první hodině (15:00 - 16:00)

v závorkách bude vždy uváděn počet absolvovaných pit stopů

P LMP1 LMP2 LMGTE PRO LMGTE AM
1 Toyota #8 (1) G-Drive Oreca #26 (1) Porsche #92 (1) Porsche #86 (1)
2 Toyota #7 (1) TDS Oreca #28 (1) Ford #68 (1) Ferrari #54 (1)
3 SMP Racing #17 (1) Alpine Oreca #36 (1) Porsche #91 (1)

Porsche #88 (1)

Po první hodině závodu drží vedení Sebastien Buemi s Toyotou #8, který si během prvních zastávek vypracoval zhruba dvacetisekundový náskok na Conwaye v Toyotě #7.

Ve třídě LMP 2 zatím vede jeden z favoritů tým G-Drive s vozem Oreca 07 Gibson #26 s Jeanem Ericem Vergnem za volantem.

Třída LMGTE - PRO se zatím nese ve znamení těšsných soubojů vozů Porsche 911 RSR a Ford GT o čelo kategorie, nyní vede Christensen v Porsche #92.

Ve třídě LMGTE - AM rovněž vede Porsche 911 RSR, konkrétně vůz #86 týmu Gulf Racing.

15:40: Probíhají první zastávky v boxech ve všech kategoriích

VIDEO: Start závodu

15:18: Buemi zajel nejrychlejší kolo 3:17.658, v LMGTE - PRO drží vedení vozy Porsche #91 a #92

15:16: Buemi s Toyotou #8 zpět na čele před Conwayem v #7

15:14: Oreca #37 z týmu Jackieho Chana v garáži

15:15 Dramatický start závodu. 

15:06: Zpomalený záběr odhalil, že Lotterer s Rebellionem #1 hned po startu kolidoval s Toyotou, a proto se mu uvolnila přední kapota, kterou definitivně ztratil po kontatku s prototypem DragonSpeed.

15:03: Po prvním kole vede Toyota #7, Conway se dostal před Buemiho, hned po startu kolidovaly prototypy Rebellion #1 a BR1 DragonSpeed #10. 

15:00: Závod byl odstartován!

14:45: S Toyotou #7 odstartuje Mike Conway, zatímco ve voze #8 rozjede závod Sebastien Buemi

14:18: Ostře sledovaný je vůz číslo 8. Závod odstartuje Buemi, poté ho vystřídá Alonso a jako třetí pojede Nakadžima. 

14:16: jak vypadá startovní rošt? Podívejte se na přehled (pdf)

14:15: závod je odstartován letmým startem. Odmává ho vždy nějaká slavná osobnost. V roce 1966 to byl Henry Ford II., v roce 1992 princ Albert, v roce 1996 Alain Delon, v roce 2000 Jacky Ickx, v roce 2008 astronauti Jean-Loup Chretien, Mark Brown a Vladimír Titov. Před devíti lety odstartoval závod tehdejší šéf Ferrri Luca Montezemolo, v roce 2014 Fernando Alonso, o dva roky později Brad Pitt a vloni šéf F1 Chase Carey. Letošní závod odstartuje Rafel Nadal.

14:10: Vítáme vás u online přenosu ze závodu 24 hodin Le Mans. Po každé celé hodině vám přineseme souhrn toho, co se stalo za posledních 60 minut. Ozveme se také v případě mimořádných situací na trati. 

Foto: Martin Straka

Diskuze (501) Další článek: Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren
7. prosince | Oprava: Gala FIA zdá se už teď. odkaz
6. prosince | Toto Wolff prozradil, že si při oslavách titulu poranil přední zkřížený vaz.
6. prosince | Jak se vám líbila letošní sezóna? Oznámkujte ji jako ve škole
5. prosince | FIA schválila kalendář na příští rok. Žádné změny oproti předešlé verzi.