2021: zákaz štěrbin v zadní části podlahy

FIA pro sezónu 2021 schválila změny pravidel, které zakáží štěrbiny a jiné aerodynamické prvky v zadní části podlahy.
2021: zákaz štěrbin v zadní části podlahy

Pro rok 2021 sice zůstává v platnosti soubor pravidel z aktuální sezóny, ale Pirelli se údajně obává, že aerodynamický vývoj v oblasti zadní části podlahy a difuzoru přinese meziročně tak výrazný nárůst přítlaku, že by to aktualní pneumatiky nemusely snést a nové pneumatiky pro jedinou sezónu vyvíjet nechce (v roce 2022 už budou zavedeny 18palcové pneumatiky). 

Omezení vývoje zadní části podlahy by mělo úroveň přítlaku a s tím spojené zatížení pneumatik udrzet na uzdě.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: F1.com

V praxi to bude vypadat tak, že z okraje podlahy bude odstřižena trojúhelníková část tak, jak je vidět na přiložených obrázcích. Za kokpitem se tak bude podlaha postupně zužovat až k zadním kolům.

Jak je vidět na nákresu níže, jeden vrchol pomyslného trojúhelníku bude ležet v bodě, kde se protíná boční okraj podlahy s přímkou procházející přes zadní okraj otvoru kokpitu (čára C-C) a další dvě zase budou na ose zadní nápravy ve vzdálenosti 650 mm, resp. 800 mm od středové roviny vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Autor

Účelem štěrbin a různých generátorů víření v zadní části podlahy je zabránit odstřikování špinavého vzduchu od pneumatiky stranou do difuzoru.

Když totiž vzduch proudící nízko u země dorazí k pneumatice, ta ho v podstatě vystříkne do obou stran – tedy i do difuzoru, který takto obírá o účinnost.

Zmíněné aerodynamické prvky v zadní části podlahy však vytvářejí vír, který funguje jako neviditelná stěna, která brání pronikání špinavého vzduchu hluboko do difuzoru. Vír v podstatě zboku utěsňuje difuzor.

Důležitost těchto prvků před zadním kolem se ukázala zejména poté, co pravidla od roku 2014 změnila polohu koncovky výfukového potrubí a zabránila tak využívání výfukových plynů na utěsňování okrajů difuzoru, což byla běžná praxe od roku 2010, kdy Adrian Newey přišel s foukaným difuzorem na modelu RB6.

Týmy hledaly způsob jak dosáhnout stejný efekt i bez použití výfukových plynů a komplexnost zadních okrajů podlahy rostla.

Další změny, které schválila Světová rada motorsportu 27. května 

Další změny, které schválila Světová rada motorsportu 27. května 

Foto: Getty Images / Charles Coates, FIA, FOM

Další článek: Zandvoort to definitivně zabalil. Letos se na něm nepojede

19:42 | Junior Ferrari Robert Shwartzman vyhrál závod formule 2.
13:09 | Jeden z dalších aspektů. Není to jen o trati a vozech. V současné době jsou podmínky takové, že v případě nehody nemůže vzlétnout vrtulník. A ten je s ohledem na vzdálenost Štýrského Hradce klíčový.
12:57 | Problém pro GP Maďarska: každý z rizikové země (z pohledu F1 hlavně Velká Británie) se může zdržovat jen na okruhu a v hotelu. Pokud bude "chycen" jinde, dostane 15 tisíc euro pokuty. Může to odradit zejména novináře nebo lidi z doprovodných sérií.
11:16 | Na Red Bull Ringu prší. Pokud by dnes kvalifikace nebyla možná, existují tři scénáře: 1) Kvalifikace by se jela v neděli dopoledne (pravděpodobné, má být hezky), 2) Vzaly by se výsledky třetího tréninku (pokud bude), 3) vzaly by se výsledky druhého tréninku.

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink Pérez (1:04.867)
2. trénink Verstappen (1:03.660)
Sobota 11. července 2020
3. trénink Zrušeno (déšť)
Kvalifikace Hamilton (1:19.273, déšť)
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10