2021: zákaz štěrbin v zadní části podlahy

FIA pro sezónu 2021 schválila změny pravidel, které zakáží štěrbiny a jiné aerodynamické prvky v zadní části podlahy.
2021: zákaz štěrbin v zadní části podlahy

Pro rok 2021 sice zůstává v platnosti soubor pravidel z aktuální sezóny, ale Pirelli se údajně obává, že aerodynamický vývoj v oblasti zadní části podlahy a difuzoru přinese meziročně tak výrazný nárůst přítlaku, že by to aktualní pneumatiky nemusely snést a nové pneumatiky pro jedinou sezónu vyvíjet nechce (v roce 2022 už budou zavedeny 18palcové pneumatiky). 

Omezení vývoje zadní části podlahy by mělo úroveň přítlaku a s tím spojené zatížení pneumatik udrzet na uzdě.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: F1.com

V praxi to bude vypadat tak, že z okraje podlahy bude odstřižena trojúhelníková část tak, jak je vidět na přiložených obrázcích. Za kokpitem se tak bude podlaha postupně zužovat až k zadním kolům.

Jak je vidět na nákresu níže, jeden vrchol pomyslného trojúhelníku bude ležet v bodě, kde se protíná boční okraj podlahy s přímkou procházející přes zadní okraj otvoru kokpitu (čára C-C) a další dvě zase budou na ose zadní nápravy ve vzdálenosti 650 mm, resp. 800 mm od středové roviny vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Autor

Účelem štěrbin a různých generátorů víření v zadní části podlahy je zabránit odstřikování špinavého vzduchu od pneumatiky stranou do difuzoru.

Když totiž vzduch proudící nízko u země dorazí k pneumatice, ta ho v podstatě vystříkne do obou stran – tedy i do difuzoru, který takto obírá o účinnost.

Zmíněné aerodynamické prvky v zadní části podlahy však vytvářejí vír, který funguje jako neviditelná stěna, která brání pronikání špinavého vzduchu hluboko do difuzoru. Vír v podstatě zboku utěsňuje difuzor.

Důležitost těchto prvků před zadním kolem se ukázala zejména poté, co pravidla od roku 2014 změnila polohu koncovky výfukového potrubí a zabránila tak využívání výfukových plynů na utěsňování okrajů difuzoru, což byla běžná praxe od roku 2010, kdy Adrian Newey přišel s foukaným difuzorem na modelu RB6.

Týmy hledaly způsob jak dosáhnout stejný efekt i bez použití výfukových plynů a komplexnost zadních okrajů podlahy rostla.

Další změny, které schválila Světová rada motorsportu 27. května 

Další změny, které schválila Světová rada motorsportu 27. května 

Foto: Getty Images / Charles Coates, FIA, FOM

Další článek: Zandvoort to definitivně zabalil. Letos se na něm nepojede