George Russell byl po závodě ve Spa diskvalifikován. Jeho vůz měl hmotnost nižší, než je minimální hmotnost.
Přibližně polovina okruhu ve Spa se dočkala nového povrchu, který ale způsoboval větší opotřebení pneumatik. Kvůli tomu byla strategie s jednou zastávkou méně pravděpodobná a obtížnější než v uplynulých letech. V průběhu závodu se ale ukázalo, že degradace je nižší, než se čekalo a navíc se možná i kvůli zkrácení DRS dalo hůře předjíždět. Někteří jezdci tak šli cestou jedné zastávky – Magnussen, Alonso, Stroll a Russell.
Jezdec Mercedesu přezouval ze zmíněných jezdců nejdříve, a tak na tvrdé odjel ze všech nejvíce – 34 ze 44 kol nebo také asi 240 kilometrů.
Článek 4.1 Technických pravidel Formule 1
„Hmotnost vozu bez paliva nesmí být po celou dobu soutěže nižší než 798 kg.“
„Pokud vůz již není vybaven pneumatikami pro suché počasí, když je požadována kontrola, jeho hmotnost bude určena pomocí sady pneumatik pro suché počasí vybrané technickým delegátem FIA.“
Po dojetí do cíle se zjistilo, že vůz Russella je o 1,5 kg pod úrovní minimální hmotnosti.
Zajímavé, že vůz původně vážením prošel. Podle jiného pravidla totiž musí být ve voze vždy nejméně 1 litr paliva. Je to kvůli tomu, aby mohla FIA kdykoliv odebrat vzorek paliva ke kontrole. Na toto pravidlo doplatil v Maďarsku v roce 2021 Sebastian Vettel, v jehož voze bylo jen 300 mililitrů.
Jenomže FIA zjistila, že ve voze Russella je 2,8 litru. Když palivo vypustili a vůz postavili znovu na váhu (do minimální hmotnosti se žádné palivo nezapočítává), ukázala 796,5 kg.
Předpokládáme, že zápis FIA není úplně přesný. 2,8 litru paliva totiž určitě nemá hmotnost 1,5 kg. FIA tak původně zřejmě naměřila hmotnost, která odpovídala minimální hmotnosti plus požadovanému litru paliva (respektive množství paliva, které v dokumentech, jež technický delegát zmiňuje, Mercedes uvedl). Po vypuštění nádrže se ale zjistilo, že paliva je v nádrži více (o 1,8 litru – respektive o něco méně) a hmotnost je tedy nižší.
Mercedes příčiny vyšetřuje, ale je nepravděpodobné, že by samotný vůz někde ztratil tak velkou část své hmotnosti. Tým se sice po pátku vracel ke starším dílům, ale je nepravděpodobné, že by příčina ležela v této oblasti.
Kam se podělo 1,5 kilogramu? Patrně všude... při pohledu na okruh ke konci závodu si můžete mimo závodní stopu povšimnou mnoha žmolků. Člověk nemusí být formulový inženýr, ale mu bylo jasné, že pneumatiky ztrácí svou hmotnost a to zvláště, když je opotřebení vysoké a stint dlouhý.
Po závodě jezdec své pneumatiky „dokrmí“. Při cestě do boxů se vydává mimo závodní stopu a na pneumatiky nabaluje zmíněné žmolky a další nečistoty.

A takhle vypadá pneumatika po běžném sběru žmolků.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Spa je však velmi dlouhým okruhem a jezdci tak u první zatáčky hned zatáčí do boxů. Není tedy moc prostoru pro nabalování nečistot.
Mercedes během tréninků tvrdé pneumatiky nepoužíval, což znamená, že neměl k dispozici zásadní informace o tom, jak fungují. Nepoužili je ani u McLarenu a Ferrari. Red Bull ale ano.
Není proto divu, že si u Red Bullu jsou jistí, že byl Russell diskvalifikován kvůli pneumatikám.
„Rozhodně, jsem si jistý, že šlo ztratit hodně přes kilo gumy,“ řekl Christian Horner pro Sky. „Viděli jsme to v pátek.“
Video: Russell vám ukáže zázemí Mercedesu ve Spa