Vše, co potřebujete vědět před startem Indy 500

V neděli 28. května se jede 101. ročník závodu 500 mil Indianapolis, kterého se zúčastní i Fernando Alonso.

Závod na 500 mil a 200 kol 

  • Počet kol: 200
  • Délka závod: 500 mil (800 km)
  • Délka závodu: v roce 2016 trval závod 3 hodiny a 2,0872 sekund. 
  • Počet zastávek v boxech: cca 7 až 10 (v Indy se doplňuje i palivo)
JGS_4945-1.jpg

Pokračování 2 / 14

Po Velké ceně Monaka

500 mil Indianapolis začne v neděli po 18. hodině. Přímý přenos vysílá Nova Sport 1 od 17:45. Komentují Martin Straka a Michal Beran.

04CJ5983A.jpg

Pokračování 3 / 14

Vůz Indicar

Na rozdíl od formule 1, v IndyCar mají všichni stejný vůz. Šasi staví italská Dallara, která dělá šasi i pro Haas. 

  • Hmotnost: 712 kg
  • Délka: 5 m
  • Šířka: 2 m

Motor

  • Honda nebo Chevrolet (Alonso jede s Hondou)
  • 2,2 l, twin-turbo V6
  • Maximální otáčky: 12 000
  • Výkon: 550 až 700 koní
2017WK17016P.jpg

Pokračování 4 / 14

Ovál v Indianapolis

  • Délka: 2,5 mil (4 km)
  • Rovinky (dvě): 0,625 míle (1 km)
  • Zatáčky (čtyři): 0,25 míle (0,4 km)
  • Krátké rovinky mezi zatáčkami (dvě): 0,125 míle (0,2 km)
  • Šířka: 15 metrů (rovinky), 18,2 metrů (zatáčky)

Pokračování 5 / 14

Stará cihelna

Jeden z nejslavnějších závodů světa se jel poprvé v roce 1911. Letos nás čeká 101. ročník. Indy 500 se totiž nejala v době obou světových válek a to konkrétně v letech 1917 a 1918 a 1942 až 1945.

Zakladatel okruhu Carl Fisher ho nechal původně postavit z 3,2 milionů cihel. Později samozřejmě cihly nahradil asfalt, ale na cílové rovince zůstal asi metr široký pás a oválu už navždy zůstala přezdívka „stará cihelna“.

GettyImages-74599500.jpg
Lewis Hamilton u „cihlového pásu“ na rovince v Indianapolis. Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 6 / 14

Mléko pro vítěze

Vítěz závodu získá Borg-Warner Trophy. Originální trofej ale zůstává v Indianapolis v tamním muzeu. Vítěz dostane později pouze zmenšenou kopii.

K nejslavnějším tradicím patří pití mléka vítězem závodu. Tradici zavedl Louis Meyer, který v roce 1933 pil podmáslí. V roce 1936 po zisku třetího vítězství požádal o sklenici, ale dostal láhev, na kterou na znamení třetího vítězství otiskl své tři prsty. Místní mlékař se toho rozhodl využít k propagaci svých výrobků. Nevěděl ale, že Meyer pil podmáslí a ne mléko.

04CJ6381A.jpg16C_2929-1.jpg16C_4437-1.jpg
Borg-Warner Trophy

Pokračování 7 / 14

Zajímavé statistiky

  • Nejvíce změn na prvním místě: 68 (2013)
  • Nejméně změn na prvním místě: 1 (1930)
  • Nejvíce jezdců v čele: 14 (2013)
  • Nejméně jezdců v čele: 2 (1930, 1935)
  • Nejvíce žlutých fází: 14 (1988)
  • Nejméně žlutých fází: 4 (1990)
  • Nejvíce kol pod žlutou fází: 85 (1992)
  • Nejméně kol pod žlutou fází: 21 (1976, 2013)
  • Nejtěsnější rozdíl v cíli mezi prvním a druhým: 0,043 s (Al Unsem Jr. před Scottem Goodyearem v roce 1992)
  • Největší rozdíl v cíli mezi prvním a druhým: 13 minut a 8,4 s (Jules Goux před Spencerem Wishartem v roce 1913)
  • Nejvíce kol ve vedení v podání vítězného jezdce: 198 (Billy Arnold, 1930)
  • Nejméně kol ve vedení v podání vítězného jezdce: 1 (Dan Wheldon, 2011)
  • Nejvíce jezdců v cíli: 26 (1911)
  • Nejméně jezdců v cíli: 7 (1966)

Pokračování 8 / 14

Smrtelné nehody

Ovál v Indianapolis si samozřejmě ve své historii vyžádal i daň nejvyšší a to nejen mezi jezdci, ale třeba také mezi diváky. K poslednímu úmrtí mezi jezdci došlo během testu v roce 2003 (Tony Renna).

Poslední smrtelné zranění v rámci víkendu Indy 500 bylo v roce 1996. Scott Brayton získal pole position, ale pak těžce boural během tréninku a svým zraněním podlehl.  

Pokračování 9 / 14

Nehody

Závodění na oválech je velmi nebezpečné. K nehodám dochází i během tréninků.

Pokračování 10 / 14

Uvidíme známá jména

Kromě Fernanda Alonsa můžete fandit i bývalým jezdcům formule 1. Fernando Alonso odstartuje s číslem 29.

  • 8. Max Chilton (Chip Ganassi Racing)
  • 18. Sebastien Bourdais (Dale Coyne Racing)
  • 22. Juan Pablo Montoya (Team Penske)
  • 26. Takuma Sato    (Andretti Autosport)
  • 98. Alexander Rossi (Andretti-Herta Autosport)
GettyImages-493753002.jpg
Zatím posledním vítězem Indy 500 je Alexander Rossi. V roce 2015 odjel Američan několik závodů za Manor. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 11 / 14

Před startem

Předstartovní procedury jsou v Indianapolis výrazně odlišné od toho, na co jsme zvyklí v F1. Závod se koná před Memorial Day, takže je i částečně propojený s armádou a vzpomínkou na padlé. Nechybí solo na trumpetu, americká hymna nebo písně jako America the Beautiful, God Bless America, Back Home Again in Indiana a na konci samozřejmě známé: Dámy a pánové, nastartuje motory. 

Pokračování 12 / 14

Vítězové 

V seznamu vítězů najdeme i mnoho evropských jezdců. Celkem 8 z Velké Británie, 3 z Francie, 3 z Itálie, 2 z Nizozemska a 1 ze Švédska.

Nejvícekrát vyhráli ve staré cihelně A. J. Foyt, Al Unser a Rick Mears. Všichni tři celkem 4x.

Pokračování 13 / 14

Vítězové z řad jezdců F1

Mezi vítězi najdeme i řadu jezdců formule 1. Zmiňme ty nejznámější: Jim Clark (1965), Graham Hill (1966), Mario Andretti (1969), Emerson Fittipaldi (1989, 1993), Jacques Villeneuve (1995), Juan Pablo Montoya (2000, 2015), Alexander Rossi (2016).

GettyImages-451692142.jpg
Mezi vítězi Indy 500 je i Emerson Fittipaldi. Foto: Getty Images / Drew Gibson

Pokračování 14 / 14

I nováček může vyhrát

Při příležitosti startu Fernanda Alonsa je dobré připomenout, že pouze 9x vyhrál závod nováček. Naposledy se tak stalo vloni, kdy vyhrál Alexander Rossi. Předtím v roce 2001 (Hélio Castroneves).

Video: Poslední kola závodu v roce 2016

Doporučujeme

Články odjinud