Velká cena Číny 2019 je v pořadí 1000. závodem formule 1. Na kolika okruzích se zatím závodilo a odjelo se doopravdy 1000 závodů?
Vše začalo 13. května 1950
První závod formule 1 se uskutečnil v roce 1950 na bývalém letišti RAF v Silverstonu a vyhrál ho Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo.
Sezóna pak pokračovala závody v Monaku, Indy 500, Švýcarsku (Bremgarten), Belgii (Spa), Francii (Reims-Gueux) a skončila 3. září v italské Monze.
Foto: Getty Images
Pokračování 2 / 15
Některé závody můžeme přičíst...
Velká cena Číny je označována jako 1000. závod formule 1. Teoreticky tomu tak doopravdy je, ale jak už to tak u složitějších a větších statistik bývá, vždy se najde minimálně jedno ale...
Od 50. do 80. let jezdci a týmy závodili také v závodech, které nebyly oficiálně součásti šampionátu. Poslední takový se jel v roce 1983 v Brands Hatch jako Závod šampionů. Vyhrál ho Keke Rosberg. Pokud bychom tyto závody započítali, tak bychom magickou tisícovku slavili už dávno.
Velká cena Paříže v roce 1950 byla jedním ze závodů, který se nepočítal do šampionátu F1.
Pokračování 3 / 15
... a některé odečíst
Stejně tak můžeme některé závody odečíst. Jsou to takové, které sice byly součástí mistrovství světa F1, ale nejely se podle pravidel formule 1. Řeč je o 11 závodech Indy 500 z let 1950 až 1960, které se jely podle „amerických pravidel“.
Pokud bychom odečetli závody ve staré cihelně, protože se nejely podle pravidel F1, pak by se 1000. závod jel letos v Monze, což by bylo určitě krásnější a romantičtější místo. Ale... v takovém případě by bylo férové odečíst také 15 dalších závodů z let 1952 a 1953, které se odjely dle pravidel F2.
Vítězný vůz závodu Indy 500 v roce 1950. Foto: Doctorindy, CC BY-SA 3.0
Pokračování 4 / 15
Počty závodů v jednotlivých letech
Budeme se držet statistiky, která říká, že Grand Prix Číny je 1000. závodem formule 1. Jak se v průběhu let měnil počet závodů v jedné sezóně?
Pokračování 5 / 15
Na 71 okruzích
Závody formule 1 (mistrovské) se odjely na celkem 71 okruzích. Nejvíce závodů se odjelo v Monze, která chyběla v kalendáři jen v roce 1980, kdy se GP Itálie jela v Imole.
Pokračování 6 / 15
Někde jen jednou...
Na některých okruzích se odjel jen jeden závod:
- AVUS (Berlín), 1959
- Casablanca, 1958
- Dallas, 1984
- Donington, 1993
- Le Mans, 1967
- Monsanto, 1959
- Pescara, 1957
- Riverside (USA), 1960
- Sebring (USA), 1959
- Zeltweg (Rakousko),1964
Pokračování 7 / 15
Počty závodů v jednotlivých zemích
Závod F1 hostilo zatím 32 zemí. Počítáme do toho země, ve kterých se závod fyzicky jel. Například Grand Prix San Marina se jezdila v italské Imole.
Pokračování 8 / 15
Nejdelší okruh
Závody se dnes běžně jezdí na okruzích o délce 4 až 7 km. Nejdelším okruhem byla Pescara, která v roce 1957 hostila Velkou cenu Pescary.
Okruh měl 25,8 km. Pro představu je to asi dvojnásobek vzdálenosti, na kterou se nyní jezdí 24 hodin Le Mans.
Stirling Moss vyhrává Velkou cenu Pescary. Foto: Getty Images
Pokračování 9 / 15
Nejšílenější okruh v historii?
Anketu o nejšílenější okruh by patrně vyhrál AVUS ( Automobil-Verkehrs und Übungsstraße) v Berlíně. Dnes je součástí dálnice A115.
Okruh hostil Velkou cenu Německa v roce 1959. Měl jen čtyři zatáčky včetně klopené severní. Délka okruhu byla 8,3 km. Zcela netypicky se jelo na 2 x 30 kol. Na prvních třech místech dojely vozy Ferrari. Závod vyhrál Tony Brooks, na druhém místě dojel nedávno zesnulý Dan Gurney, jehož odkaz vidíme i v dnešní F1 v podobě slavné Gurneyho klapky. Třetí dojel Phil Hill.
Foto: Public Domain, Wikipedia
Pokračování 10 / 15
Jubilejní závody
Na první pětistovku jsme museli čekat 40 let. Tu druhou F1 odjela za 29 let.
- 100. závod: Grand Prix Německa 1961
- 200. závod: Grand Prix Monaka 1971
- 300. závod: Grand Prix Jižní Afriky 1978
- 400. závod: Grand Prix Rakouska 1984
- 500. závod: Grand Prix Austrálie 1990
- 600. závod: Grand Prix Argentiny 1997
- 700. závod: Grand Prix Brazílie 2003
- 800. závod: Grand Prix Singapuru 2008
- 900. závod: Grand Prix Bahrajnu 2014
- 1000. závod: Grand Prix Číny 2019
Pokračování 11 / 15
500. závod: Grand Prix Austrálie 1990
GP Austrálie 1990 vyhrál Nelson Piquet.
Foto: Getty Images / Pascal Rondeau
Pokračování 12 / 15
600. závod: Grand Prix Argentiny 1997
Na fotografii je GP Argentiny 1997 a nehoda Schumachera a Barrichella. Závod vyhrál Jacques Villeneuve před Irvinem a Ralfem Schumacherem.
Foto: Getty Images / Marcus Brandt
Pokračování 13 / 15
700. závod: Grand Prix Brazílie 2003
Divoká GP Brazílie 2003, kterou dodatečně vyhrál Giancarlo Fisichella. V závodě došlo k velké nehodě Fernanda Alonsa, který naboural do trosek vozu Marka Webbera.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 14 / 15
800. závod: Grand Prix Singapuru 2008
Zřejmě nejkontroverznější závod v historii F1. První noční závod v ulicích Singapuru vyhrál Fernando Alonso s Renaultem. Alonsovi pomohl výjezd safety caru po nehodě jeho týmového kolegy Nelsona Piqueta Jr. Jak se ukázalo, nebyla to náhoda...
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 15 / 15
900. závod: Grand Prix Bahrajnu 2014
Závod přinesl velký souboj mezi jezdci Mercedesu. Vyhrál nakonec Hamilton s náskokem pouhé sekundy na Rosberga.
Foto: Getty Images / Clive Mason