1000. závod formule 1 pohledem statistik a zajímavostí

Velká cena Číny 2019 je v pořadí 1000. závodem formule 1. Na kolika okruzích se zatím závodilo a odjelo se doopravdy 1000 závodů?

Vše začalo 13. května 1950

První závod formule 1 se uskutečnil v roce 1950 na bývalém letišti RAF v Silverstonu a vyhrál ho Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo.

Sezóna pak pokračovala závody v Monaku, Indy 500, Švýcarsku (Bremgarten), Belgii (Spa), Francii (Reims-Gueux) a skončila 3. září v italské Monze.

GettyImages-3437880.jpg
Foto: Getty Images  

Pokračování 2 / 15

Některé závody můžeme přičíst... 

Velká cena Číny je označována jako 1000. závod formule 1. Teoreticky tomu tak doopravdy je, ale jak už to tak u složitějších a větších statistik bývá, vždy se najde minimálně jedno ale...

Od 50. do 80. let jezdci a týmy závodili také v závodech, které nebyly oficiálně součásti šampionátu. Poslední takový se jel v roce 1983 v Brands Hatch jako Závod šampionů. Vyhrál ho Keke Rosberg. Pokud bychom tyto závody započítali, tak bychom magickou tisícovku slavili už dávno.

GettyImages-712823123.jpg
Velká cena Paříže v roce 1950 byla jedním ze závodů, který se nepočítal do šampionátu F1.

Pokračování 3 / 15

... a některé odečíst

Stejně tak můžeme některé závody odečíst. Jsou to takové, které sice byly součástí mistrovství světa F1, ale nejely se podle pravidel formule 1. Řeč je o 11 závodech Indy 500 z let 1950 až 1960, které se jely podle „amerických pravidel“. 

Pokud bychom odečetli závody ve staré cihelně, protože se nejely podle pravidel F1, pak by se 1000. závod jel letos v Monze, což by bylo určitě krásnější a romantičtější místo. Ale... v takovém případě by bylo férové odečíst také 15 dalších závodů z let 1952 a 1953, které se odjely dle pravidel F2.

1280px-Indy500winningcar1950.JPG
Vítězný vůz závodu Indy 500 v roce 1950. Foto: Doctorindy, CC BY-SA 3.0 

Pokračování 4 / 15

Počty závodů v jednotlivých letech

Budeme se držet statistiky, která říká, že Grand Prix Číny je 1000. závodem formule 1. Jak se v průběhu let měnil počet závodů v jedné sezóně?

9704d560-672e-4e16-ada2-a2a653db1a7f

Pokračování 5 / 15

Na 71 okruzích

Závody formule 1 (mistrovské) se odjely na celkem 71 okruzích. Nejvíce závodů se odjelo v Monze, která chyběla v kalendáři jen v roce 1980, kdy se GP Itálie jela v Imole. 

0350aa68-e42b-4e4b-9f51-a3f2d9375a67

Pokračování 6 / 15

Někde jen jednou...

Na některých okruzích se odjel jen jeden závod:

  • AVUS (Berlín), 1959
  • Casablanca, 1958
  • Dallas, 1984
  • Donington, 1993
  • Le Mans, 1967
  • Monsanto, 1959
  • Pescara, 1957
  • Riverside (USA), 1960
  • Sebring (USA), 1959
  • Zeltweg (Rakousko),1964

Pokračování 7 / 15

Počty závodů v jednotlivých zemích

Závod F1 hostilo zatím 32 zemí. Počítáme do toho země, ve kterých se závod fyzicky jel. Například Grand Prix San Marina se jezdila v italské Imole.

5b7fbf10-6d08-4251-8380-e8219cf48cc3

Pokračování 8 / 15

Nejdelší okruh

Závody se dnes běžně jezdí na okruzích o délce 4 až 7 km. Nejdelším okruhem byla Pescara, která v roce 1957 hostila Velkou cenu Pescary.

Okruh měl 25,8 km. Pro představu je to asi dvojnásobek vzdálenosti, na kterou se nyní jezdí 24 hodin Le Mans. 

GettyImages-712823583.jpg
Stirling Moss vyhrává Velkou cenu Pescary. Foto: Getty Images

Pokračování 9 / 15

Nejšílenější okruh v historii?

Anketu o nejšílenější okruh by patrně vyhrál AVUS ( Automobil-Verkehrs und Übungsstraße) v Berlíně. Dnes je součástí dálnice A115.

Okruh hostil Velkou cenu Německa v roce 1959. Měl jen čtyři zatáčky včetně klopené severní. Délka okruhu byla 8,3 km. Zcela netypicky se jelo na 2 x 30 kol. Na prvních třech místech dojely vozy Ferrari. Závod vyhrál Tony Brooks, na druhém místě dojel nedávno zesnulý Dan Gurney, jehož odkaz vidíme i v dnešní F1 v podobě slavné Gurneyho klapky. Třetí dojel Phil Hill. 

97416d85-4f99-4749-898a-51a594d3d61d
Foto: Public Domain, Wikipedia

Pokračování 10 / 15

Jubilejní závody

Na první pětistovku jsme museli čekat 40 let. Tu druhou F1 odjela za 29 let.

  • 100. závod: Grand Prix Německa 1961 
  • 200. závod: Grand Prix Monaka 1971 
  • 300. závod: Grand Prix Jižní Afriky 1978 
  • 400. závod: Grand Prix Rakouska 1984 
  • 500. závod: Grand Prix Austrálie 1990 
  • 600. závod: Grand Prix Argentiny 1997 
  • 700. závod: Grand Prix Brazílie 2003
  • 800. závod: Grand Prix Singapuru 2008
  • 900. závod: Grand Prix Bahrajnu 2014 
  • 1000. závod: Grand Prix Číny 2019 

Pokračování 11 / 15

500. závod: Grand Prix Austrálie 1990 

GP Austrálie 1990 vyhrál Nelson Piquet.

GettyImages-479761831.jpg
Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Pokračování 12 / 15

600. závod: Grand Prix Argentiny 1997

Na fotografii je GP Argentiny 1997 a nehoda Schumachera a Barrichella. Závod vyhrál Jacques Villeneuve před Irvinem a Ralfem Schumacherem. 

GettyImages-52915974.jpg
Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Pokračování 13 / 15

700. závod: Grand Prix Brazílie 2003

Divoká GP Brazílie 2003, kterou dodatečně vyhrál Giancarlo Fisichella. V závodě došlo k velké nehodě Fernanda Alonsa, který naboural do trosek vozu Marka Webbera.

GettyImages-1938061.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 14 / 15

800. závod: Grand Prix Singapuru 2008

Zřejmě nejkontroverznější závod v historii F1. První noční závod v ulicích Singapuru vyhrál Fernando Alonso s Renaultem. Alonsovi pomohl výjezd safety caru po nehodě jeho týmového kolegy Nelsona Piqueta Jr. Jak se ukázalo, nebyla to náhoda...

GettyImages-83039992.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 15 / 15

900. závod: Grand Prix Bahrajnu 2014 

Závod přinesl velký souboj mezi jezdci Mercedesu. Vyhrál nakonec Hamilton s náskokem pouhé sekundy na Rosberga. 

GettyImages-483087655.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud