10 věcí, na které budeme zvědaví do konce roku | Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

10 věcí, na které budeme zvědaví do konce roku

Formule 1 má letní přestávku. Po jejím skončení nás čeká ještě 10 závodů. Na co se můžeme letos ještě těšit a co můžeme očekávat?

Kdo vyhraje titul(y)?

V této sezóně se rozhodně nenudíme a to platí jak o dění na trati, tak také o dění mimo závodní okruhy. Co přinese zbytek letošní dlouhé a rekordní sezóny?

Max Verstappen má na druhého Landa Norrise náskok 78 bodů. Do konce sezóny může jezdec získat ještě 260 bodů v závodech a 24 ve sprintech. To je hodně a matematicky tak může získat titul kterýkoliv z 20 jezdců.

Lando Norris je stále ve hře, ale Verstappen dokáže pravidelně solidně bodovat a má náskok. Do hry promlouvají také jezdci Ferrari a Mercedesu. Norris by musel vyhrát významný počet závodů nebo by se muselo Verstappenovi hodně nedařit.

Mnohem otevřenější je to v Poháru konstruktérů. Red Bull má náskok 42 bodů a matematicky se tak může McLaren dostat před něj už v prvním závodě po letní přestávce – v Zandvoortu. 

V 7 z posledních 8 závodů získal McLaren více bodů než Red Bull. Další vývoj situace bude záviset na vylepšeních vozů obou týmů, na formě Sergia Péreze a také na štěstí a smůle. Stačí jedno DNF a situace se může rychle změnit.  

Pokračování 2 / 10

Kdo vyhraje zbývající závody?

V hybridní éře jsme měli dominanci Mercedesu, na kterou navázala dominance Maxe Verstappena. Samozřejmě jsme viděli i vítězství jiných jezdců a týmů, ale favorit byl před víkendem obvykle jasný.

Nyní tomu tak není. V posledních pěti závodech jsme viděli čtyři různé vítěze. Verstappen nevyhrál 4krát v řadě.

Jak si jezdci a týmy rozdělí zbývající vítězství? 

GettyImages-2161014649.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 3 / 10

Kdo bude jezdit za Alpine a Audi?

Teoreticky zbývají ± 3 volné sedačky (přesné číslo nám mírně komplikuje Red Bull), ale reálně jen dvě. U obou týmů je nové vedení a hledá se druhý jezdec. Spekulace se neustále mění a vyvíjí. 

U Alpine zůstává Pierre Gasly. Vedle něj by mohl jezdit Jack Doohan. Před letní přestávkou byl považován za favorita, ale uvidíme.

V případě Audi (Sauber) je situace méně jasná. V posledních dnech se dokonce skloňuje jméno šampiona IndyCar Alexe Paloua. Španěl byl s F1 spojován už dříve a byl rezervním jezdcem McLarenu. Nelze samozřejmě vyloučit, že zůstane někdo ze současných jezdců (Bottas, Čou). 

GettyImages-1418139266.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 4 / 10

Potvrdí Mercedes Antonelliho?

V neděli v Zandvoortu oslaví Antonelli 18. narozeniny, takže může ve F1 debutovat bez nutnosti udělení výjimky od FIA. Debut v letošním roce za volantem Williamsu se neočekává, ale Antonelli by se měl zúčastnit některých prvních tréninků. Konec konců tým musí dva tréninky věnovat mladíkům a koho jiného by měl Mercedes posadit za volant... 

Antonellimu se trochu více daří také ve F2, kde získal dvě vítězství. V současné době platí, že by bylo překvapivé, pokud by Mercedes potvrdil někoho jiného. Tým navíc nemá příliš jiných možností – snad jedině podepsat na rok s Bottasem a dát Antonellimu více času na přípravu.

Obecně se ale předpokládá, že bude Antonelli potvrzen a stát by se tak mohlo už v Monze, kde pojede domácí závod ve F2. 

GettyImages-2158427850.jpg
Foto: Getty Images / Chris Graythen

Pokračování 5 / 10

Kdo půjde z kola ven?

Letos se jezdecké sestavy nezměnily. V příštím roce dojde ke změnám minimálně u 6 týmů. Ke změně určitě nedojde u dvou – McLarenu a Astonu Martin. Zbývají týmy Red Bullu, kde je to ve hvězdách...

„Debutovat“ bude Oliver Bearman a patrně také Andrea Kimi Antonelli. Minimálně jeden ale spíše více než jeden současný jezdec ve F1 skončí. Kdo to bude? Je téměř jisté, že Logan Sargeant a zřejmě i Kevin Magnussen. Nic jistého ale nemají ani Valtteri Bottas a Čou Kuan-jü.

GettyImages-2163754353.jpg
Foto: Getty Images / Dean Mouhtaropoulos

Pokračování 6 / 10

Kam půjde Adrian Newey?

Když Red Bull na začátku května potvrdil, že Adrian Newey u týmu v příštím roce skončí, předpokládalo se, že zamíří do Maranella. Pracoval by pro ikonický tým a navíc spolupracoval s Lewisem Hamiltonem.

Situace se ale změnila a v současné době by byl přestup do Ferrari spíše překvapením.  Spekuluje se mimo jiné o tom, že Newey chtěl právo veta ve věci příchodu nových inženýrů...

Favoritem je v současné době Aston Martin, ale zcela bychom nevyloučili ani Williams nebo McLaren.

U Astonu Martin by na Neweyho čekala řada výhod – má to blízko, může se těšit na novou továrnu s moderním vybavením, některé staré známé (Dan Fallows) i pokračování spolupráce s Hondou. 

Rozhodnutí by mohlo být oznámeno v průběhu září. 

GettyImages-2161747846.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 7 / 10

Zůstane Pérez? A co VCARB?

Sergio Pérez zůstává jezdcem Red Bullu. Podle ESPN by se Pérez mohl dokonce vrátit ke specifikaci vozu ze začátku sezóny, která mu vyhovovala. Red Bull se také soustředí na vývoj RB20.

Otázkou je, zda Pérez zůstane i v příštím roce. V tomto ohledu se patrně nic nového nedozvíme před Velkou cenu Mexika. Pokud by Pérez skončil, jsou ve hře stejná jména jako dříve – Daniel Ricciardo nebo Liam Lawson. Bude samozřejmě záležet na formě Ricciarda a Péreze.

Lawson nadále čeká, jak situace dopadne a zda bude v příštím roce ve F1.

GettyImages-2163930159.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 8 / 10

Skončí Alpine jako výrobce?

Nejdříve to byla divoká spekulace, ale nyní je to realita. Alpine od roku 2026 zřejmě přejde na pohonné jednotky Mercedes. Spekulovalo se, že by k tomu mohlo dojít dokonce už příští rok, ale to se nejspíše už nestihne.

Oficiální potvrzení zatím chybí. Zvědaví budeme také na rozsah případné spolupráce – zda se potvrdí, že kromě pohonné jednotky bude tým odebírat také převodovky a zadní zavěšení.

A neskončí to vše prodejem týmu?

GTbHOjGWYAAMioz.jpg
Foto: BWT Alpine F1 Team

Pokračování 9 / 10

Nová pravidla

V příštím roce se pravidla příliš nezmění. V roce 2026 ale přijdou radikální změny. Návrh pravidel je už hotový – kromě nových pohonných jednotek budeme mít i nová auta, která budou menší a lehčí. Rovněž dojde k zavedení aktivní aerodynamiky. Detaily se stále ladí. Existují obavy, že vozy budou na rovinkách příliš pomalé a v zatáčkách příliš rychlé. 

Doladění pravidel by mělo proběhnout co nejdříve. Od Nového roku začne naplno vývoj nových vozů. 

2026_car_render_4_2.jpg
Foto: FIA

Pokračování 10 / 10

Zlepší se Ferrari?

Ferrari bylo na začátku roku druhým nejlepším týmem. Druhé místo držel tým ještě v Silverstonu, ale pak se před něj dostal McLaren. 

Reálně je Ferrari až čtvrtým nejlepším týmem. Vývoj se dostal do slepé uličky a přinesl poskakování. 

Pravidla se příští rok nezmění, takže pro týmy dává smysl pracovat na letošním voze – pokud u současného konceptu vidí další potenciál. Dokáže se Ferrari do konce sezóny zlepšit a získat letošní třetí vítězství?

F12024GP13HUN_DipW.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Doporučujeme

Články odjinud