Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis

Foto: Peugeot, Stellantis

 Foto: Peugeot, Stellantis
 Foto: Peugeot, Stellantis
 Foto: Peugeot, Stellantis
 Foto: Peugeot, Stellantis
14
Fotogalerie

Premiéra Peugeotu je tady. V Monze se chceme učit, zní od Francouzů

Dlouho očekávaný víkend konečně nastal. Peugeot se dvěma novými hypervozy 9X8 vstupuje do vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC. Prvním závodem pro francouzské hybridní speciály bude nedělní šestihodinový podnik v Monze a stáj s typickým lvem ve znaku zatím mírní očekávání. Konkurence – především ta japonská – je ovšem v pozoru.

Futuristické tvary, už ikonická absence zadního křídla a pochopitelně hybridní pohonná jednotka. Pod kapotou francouzských střel se ukrývá dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 2.6 litru, kterému dalších 200 kW navíc přidává elektromotor na přední nápravě. V Monze disponují speciály s pohonem všech čtyř kol maximálním výkonem 690 koní a nebýt Balance of Perfomance, hranici sedmi set koní by pokořily. Taková je stručná vizitka vozů Peugeot 9X8, nových francouzských zbraní pro WEC a 24 hodin Le Mans.

Celou první polovinu letošního roku strávil Peugeot intenzivním testováním. Jeho vozy se objevily na příklad v Portimau, v Barceloně či nedávno také ve španělském Aragonu, kde Peugeot Sport absolvoval finální vytrvalostní prověrku před ostrým závodním debutem. Během nepřetržité šestatřicetihodinové session ujel hypervůz 9X8 patnáct tisíc kilometrů. Kromě testování v reálném prostředí na trati se u Peugeotu věnovali i simulaci podmínek v Monze v zázemí týmu ve Versailles-Satory.

„Jako tým jsme neúnavně pracovali na tom, abychom připravili tento vůz pro závodění. Náš poslední test, plnohodnotná vytrvalostní simulace v Aragonu, byl velmi intenzivní,“ rozpovídal se o přípravách pro sportscar365.com Loic Duval, člen posádky hypervozu #94. Francouzský expilot Audi se bude střídat s bývalým jezdcem stáje Rebellion Racing Gustavem Menezesem a veteránem japonské závodní scény Jamesem Rossiterem.

„Monza je pro nás především příležitostí učit se. Jako tým teprve začínáme pracovat v závodním režimu, to se týká nás pilotů i ostatních členů týmu, tedy inženýrů, mechaniků a veškerého personálu Peugeot Sport. Urazili jsme společně dlouhou cestu a mít možnost konečně závodit, to je pro nás velmi intenzivní motivace,“ dodal vítěz Le Mans z roku 2013.

Duvalovu motivaci bezpochyby sdílí i technický ředitel stáje pro WEC Olivier Jansonnie.

„Po intenzivní a nutné fázi testování a vývoje, během které jsme najeli tisíce kilometrů na různých okruzích, jsou Peugeoty 9X8, jejich jezdci i celý tým připraveni posunout se k další výzvě,“ rozpovídal se Jansonnie pro sportscar365.com. Druhý z vozů, který má na starosti, tedy Peugeot #93, bude v Monze pilotovat trojice Paul di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Éric Vergne.

„Tahle výzva zahrnuje zvládnutí veškerých nároků a potřeb kompletního závodního víkendu v přímé konkurenci s našimi rivaly. Budeme se učit o chování našeho vozu v závodním provozu a budeme se rovněž seznamovat s různými bezpečnostními procedurami.“

„Náš cíl pro Monzu je velmi prostý. Chceme ze sebe vydat to nejlepší s pokorným, ale přesto sebevědomým přístupem. Chceme se toho naučit co nejvíce o Peugeotu 9X8 v závodních podmínkách.“

Bude to první závod pro zbrusu nové vozy a s tím souvisí i zdrženlivá týmová vyjádření, nicméně u konkurence budí vstup Peugeotu do šampionátu nemalou pozornost. Francouzská stáj vyzve krajany z týmu Alpine, americký Glickenhaus a pochopitelně také Toyotu, tedy hegemona WEC a Le Mans, který od supersezony 2018/2019 čeká na vážnou tovární konkurenci v nejvyšší třídě.

„Chceme konkurenci. Vstoupili jsme do seriálu před deseti lety, abychom soupeřili s těmi největšími týmy ve vytrvalostních závodech. Ty pak bohužel odešly (Audi, Porsche a Nissan; pozn. aut.), nicméně teď jsme ale velmi šťastní z návratu automobilek,“ rozpovídal se na toto téma poradce Toyota Gazoo Racing a bývalý závodní pilot Alex Wurz.

„Peugeot je jedním z prvních hybatelů těchto změn, vstupují do třídy Le Mans Hypercar, z čehož mám velkou radost a vím, že budou představovat reálnou konkurenci, protože jsem býval členem jejich týmu.“

„Viděl jsem, jakým stylem pracují, a proto říkám klukům v týmu, že je za žádných okolností nemůžeme podcenit.“

Jak moc bude francouzský lev v prvním vytrvalostním závodě jedenáct let od konce v LMP 1 škrábat, to se všichni dozvědí už v neděli. Šestihodinový závod FIA WEC v Monze startuje ve 12:00 a přímý přenos na Eurosportu 2 začíná již o půl hodiny dříve. V půl třetí dostane přednost finále Wimbledonu, živý přenos s českým komentářem však bude pokračovat na webu eurosport.com.

Doporučujeme

Články odjinud