Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

 Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

 Foto: Toyota Gazoo Racing
 Foto: Toyota Gazoo Racing
 Foto: Toyota Gazoo Racing
 Foto: Toyota Gazoo Racing
6
Fotogalerie

Vylepšená Toyota GR010 zatím vládne testům WEC

Předsezonní testy světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC jsou na floridském Sebringu v plném proudu a po první session jsou v režii úřadujících šampionů z tovární stáje Toyota. Japonský tým pro sezonu 2023 přichystal „upgradovanou“ verzi svého hypervozu GR010 Hybrid, se kterým závodí od roku 2021. Tehdy vešla v platnost nová technická pravidla.

S příchodem Ferrari a zámořských prototypů LMDh konkurence v nejvyšší třídě WEC raketově roste a léta dominantní Toyota na ni pochopitelně začíná reagovat. Při aplikaci vylepšení pro sezonu 2023 se japonská stáj u svých hypervozů GR010 Hybrid soustředila mimo jiné na pohonnou jednotku, jejíž základ tvoří dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3.5 litru. V oblasti spalovacího motoru se pracovalo na zvýšení spolehlivosti a snížení hmotnosti.

Díky odlehčování se má letošní verze GR010 Hybrid blížit k minimální povolené hmotnosti 1040 kg poté, co byl originální design vozu koncipován na 1100 kg. To měla být původní minimální váha vozů LMH před uzavřením konvergence s prototypy LMDh a zámořskou organizací IMSA.

Další změny jsou v porovnání s loňskou variantou vozu viditelné pouhým okem. Proměnilo se aerodynamické řešení přední části vozu, kde se objevují i přepracované světlomety. Aerodynamických úprav najdeme na voze více, některé se týkaly i zadního křídla. Nová řešení mají též zlepšit chlazení brzd.

Tovární stáje ve třídě LMH mohou během pětiletého homologačního cyklu svých speciálů sáhnout pouze k vylepšením prováděným z výkonnostních důvodů a navíc maximálně pětkrát. Přesně tolik vývojových žetonů totiž mají od FIA k dispozici. Zástupci Toyoty neuvedly, kolik žetonů museli spotřebovat pro aplikaci vylepšení před touto sezonou.

„Náš vůz prošel takovou evolucí, která zlepšuje jeho spolehlivost, řiditelnost a také usnadňuje jeho servis. Vše bylo součástí našeho dlouhodobého plánu,“ rozpovídal se na toto téma technický ředitel Toyota Gazoo Racing Pascal Vasselon, kterého citoval web sportscar365.com.

„Už před rokem jsme aplikovali velké vylepšení, v rámci kterého jsme na příklad změnili velikost kol, což bylo nezbytné pro vyřešení několika problémů, které nás trápily. Po tomto kroku se dostavilo očekávané zlepšení. Modifikace pro sezonu 2023 jsou jen dalším krokem v tomto postupném procesu a už v předsezonních testech přinesly slibné výsledky,“ vysvětlil Vasselon.

Toyota poprvé veřejně představila vylepšenou verzi hypervozů GR010 Hybrid koncem února na francouzské trati Paul Ricard, kde v rámci třídenního testování provedla též noční vytrvalostní test.

Dnes už dostala japonská stáj první možnost srovnání s konkurencí a po úvodní oficiální testovací session na floridském Sebringu panovala u Toyoty spokojenost. Argentinec Jose Maria Lopez se s Toyotou #7 postaral o nejlepší čas úvodního segmentu v hodnotě 1:48.208. Pro srovnání, nejlepším časem hypervozu v loňské kvalifikaci bylo kolo v hodnotě 1:48.471 v podání Glickenhausu. Je ovšem nutné dodat, že časy jsou vždy též ovlivněny aktuálním nastavením Balance of Perfomance a nejlepší Toyota byla loni po kvalifikaci až na čtvrtém místě s časem přes 1:49.00.

Na druhé místo v úvodní testovací session dostal sesterskou Toyotu #8 Rjo Hirakawa, který se postaral o čas 1:48.293. Za Lopezem tak zaostal jen o devět setin a tento výsledek naznačuje, že obě Toyoty měly v úvodní session podobný program a nastavení. Richard Westbrook pak dostal na třetí příčku nejlepší z prototypů LMDh, konkrétně Cadillac V-Series.R, který jako tovární stáj spravuje tým Chipa Ganassiho. Westbrook zapsal čas 1:49.253, avšak v době psaní tohoto článku už byla v plném proudu druhá sobotní session, ve které se Cadillac stihl dostat na 1:48.429.

Frederic Makowiecki dostal na čtvrté místo lepší ze dvou prototypů LMDh Porsche 963 týmu Penske s časem 1:49.650 a hned za ním se umístilo rychlejší ze dvou nových Ferrari 499P. Alessandro Pier Guidi se s hypervozem #51 postaral o čas 1:49.724.

Peugeoty 9X8 #93 a #94 se seřadily na osmém a devátém místě s časy přes hodnotu 1:50.00, Glickenhaus byl absolutně na 13. příčce za třemi nejlepšími prototypy LMP 2 a s časem 1:52.247. Nový Vanwall stáje ByKolles, ve kterém se střídá i mistr světa F1 Jacques Villeneuve, absolvoval v první session 33 kol a s časem 1:52.410 skončil na 17. místě absolutně.

Doporučujeme

Články odjinud