Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto: Getty Images / Clive Rose
7
Fotogalerie

Dar i prokletí SF21. Proč bylo Ferrari ve Francii tak špatné?

Ferrari zažilo ve Francii hororový víkend. Ani jeden z jezdců nedokázal bodovat. V čem je problém a může se opakovat?

Nedošlo k nehodě, technickým problémům a ani ke špatné zastávce v boxech. Jezdci Ferrari byli ve Francii prostě pomalí. Mohly za to pneumatiky. Jezdci italské stáje se trápili s degradací.

Pirelli sice ve Francii zvýšilo tlaky u zadních pneumatik, ale Ferrari má problém především s degradací předních pneumatik. 

Dar a prokletí

Ferrari zjistilo, že se přední pneumatiky na voze SF71 zahřejí poměrně rychle. Píšeme o daru i prokletí. V kvalifikaci to může představovat výhodu – zejména na pomalých okruzích nebo okruzích s pomalými zatáčkami, jako jsou Monako a Baku. Pneumatiky se rychle zahřejí a Ferrari zajede dobré kvalifikační kolo. Leclerc získal v Monaku a Baku pole position.

V závodě je ale z daru prokletí a to zejména na okruzích, které disponují rychlejšími zatáčkami, ve kterých se do pneumatik dostává více energie. 

Na Paul Ricardu navíc nehrály Ferrari do karet ani podmínky. Bylo horko a v neděli před závodem pršelo. Déšť smyl gumu, kterou na povrch nanesly monoposty v průběhu předešlých dní. Trať byla proto znovu „zelená“, což znamená méně přilnavosti a tedy větší degradaci i smýkání, které vede k drolení. 

Náprava nebude snadná

Na některých okruzích bude Ferrari trpět. V Maranellu si mohou zkusit pohrát s nastavením, ale Mattia Binotto už v neděli prozradil, že jeden z problémů představují ráfky.

Inženýři mají tendenci využívat ráfky k aerodynamickým účelům. U Ferrari nejspíše došli při hledání aerodynamických zisků daleko a pneumatiky se příliš zahřívají. 

Bohužel jsou ráfky kol jednou z komponent, jejíž vývoj byl pro letošní rok kvůli úspoře nákladů v covidové krizi zmrazen. Tým na ně mohl použít vývojové žetony, ale ty utratil za převodovku a zadní zavěšení. 

Ferrari se chce alespoň naučit, v čem je problém, aby toho mohlo využít v příštím roce. Nakonec to ale nebude tak moc potřeba. V příštím roce budou odlišné pneumatiky i „okolí kol“. Mimo jiné se vrátí kryty ráfků, které mají právě omezit aerodynamické využívání ráfků. 

Propad ve druhém stintu

Podívali jsme na srovnání prvního a (části) druhého stintu u Leclerca a Ricciarda. Australana jsme zvolili záměrně – jeho první stint byl jen o dvě kola delší. Ferrari a McLaren navíc bojují o třetí místo v Poháru konstruktérů. 

V prvním stintu byla situace vyrovnaná. Ve druhém stintu, dokud Leclerc nezajel k mechanikům podruhé, byl rozdíl mezi 18. a 37. kolem plných 16 sekund! 

Kolo Leclerc Ricciardo Rozdíl
2 1:41.749 1:42.492 -0,743
3 1:40.847 1:41.218 -0,371
4 1:41.116 1:41.124 -0,008
5 1:40.393 1:40.531 -0,138
6 1:40.017 1:40.425 -0,408
7 1:40.773 1:40.860 -0,087
8 1:41.148 1:40.850 0,298
9 1:40.515 1:40.741 -0,226
10 1:40.735 1:40.515 0,220
11 1:41.078 1:40.862 0,216
12 1:41.217 1:40.622 0,595
13 1:41.278 1:40.757 0,521
       
18 1:39.511 1:39.309 0,202
19 1:39.538 1:39.203 0,335
20 1:39.771 1:39.372 0,399
21 1:40.259 1:39.683 0,576
22 1:40.024 1:41.066 -1,042
23 1:40.061 1:40.251 -0,190
24 1:40.147 1:40.011 0,136
25 1:40.324 1:39.909 0,415
26 1:40.997 1:41.135 -0,138
27 1:40.458 1:40.073 0,385
28 1:41.931 1:39.187 2,744
29 1:42.017 1:39.697 2,320
30 1:42.483 1:39.663 2,820
31 1:41.553 1:39.510 2,043
32 1:40.960 1:39.037 1,923
33 1:40.012 1:39.398 0,614
34 1:39.967 1:39.284 0,683
35 1:40.273 1:38.852 1,421
36 1:39.358 1:39.165 0,193
37 1:39.526 1:39.217 0,309

Doporučujeme

Články odjinud