Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

 Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

 Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

 Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

 Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Aston Martin Foto: Aston Martin

Aston Martin Foto: Aston Martin

Alpine Foto: Alpine

Alpine Foto: Alpine

McLaren Foto: McLaren

McLaren Foto: McLaren

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alpine Foto: Alpine

Alpine Foto: Alpine

Williams Foto: Williams

Williams Foto: Williams

AlphaTauri Foto: AlphaTauri

AlphaTauri Foto: AlphaTauri

Haas Foto: Haas

Haas Foto: Haas

Haas Foto: Haas

Haas Foto: Haas

Williams Foto: Williams

Williams Foto: Williams

Williams Foto: Williams

Williams Foto: Williams

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Foto: Alfa Romeo

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

Red Bull Foto: Red Bull

 Foto: Pirelli
 Foto: Pirelli
 Foto: Pirelli
 Foto: Pirelli
23
Fotogalerie

Dobré zprávy. F1 v příštím roce zpomalí výrazně méně, než se očekávalo

Jak rychlé budou vozy formule 1 v příštím roce? Očekávalo se výrazné zpomalení, ale možná to bude nakonec mnohem lepší.

Nová pravidla nemají samozřejmě za cíl vozy F1 zpomalit. Jejich hlavním cílem je redukce špinavého vzduchu, který vytváří za vozem turbulence. Pokud se jezdec dostane za soupeře, ztrácí ve špinavém vzduchu přítlak. Nemůže se tak k soupeři přiblížit, navíc dochází k opotřebení pneumatik.

Otázkou bylo, jakou daň si nová pravidla vyžádají na rychlosti monopostů. Nejde jen o radikální změny aerodynamiky. Vozy budou o rovných 40 kg těžší. Vývoj pohonných jednotek bude v průběhu roku zmrazen, ale ještě předtím přijde palivo E10 s větším obsahem biosložky, které motory připraví o část výkonu. Vstupní parametry tedy nepříliš dobré.

Na začátku, když byla pravidla představena, simulace říkaly, že vozy zpomalí o 5 sekund. Na konci loňského roku se objevila optimističtější hodnota – vozy zpomalí o 3 sekundy.

Od týmů samozřejmě žádná čísla nepřichází, ale skupina inženýrů F1 pod vedením Pata Symondsa prováděla simulace v aerodynamickém tunelu i na CFD a nové číslo je hodně překvapivé – vozy mají zpomalit jen o 0,5 sekundy. Na konci sezóny bychom díky vývoji mohli být na současné úrovni.

„Dovedeme si představit, že na začátku sezony budou nové vozy v průměru jen o půl sekundy na kolo pomalejší než ty současné,“ řekl Symonds, kterého cituje Auto Motor und Sport. 

„A na konci sezóny by mohly být vyrovnané. Říkám mohly, protože zatím nevíme, jaké tempo vývoje tyto předpisy umožní.“

Optimismus vychází z poměru přítlaku a odporu vypočítaného na základě testování modelů 2022 v aerodynamickém tunelu. Je to 4:1, tedy na stejné úrovni jako u současné generace vozů.

Z týmových kruhů také zaznívá, že nové 18palcové pneumatiky Pirelli jsou lepší, než se očekávalo. 

Doporučujeme

Články odjinud