Renault vstoupil do formule 1 jako tým v roce 1977, kdy měl na startu jen jeden vůz, který řídil Jean Pierre Jabouille. Vůz Renault RS01 poháněl 1,5 litrový šestiválec. Jednalo se o první motor s turbem v F1, který byl ale velmi nespolehlivý a vysloužil si posměšné komentáře. RS01 se přezdívalo žlutá konvice. Fotografie je ze závodu v USA z roku 1978.

Renault vstoupil do formule 1 jako tým v roce 1977, kdy měl na startu jen jeden vůz, který řídil Jean Pierre Jabouille. Vůz Renault RS01 poháněl 1,5 litrový šestiválec. Jednalo se o první motor s turbem v F1, který byl ale velmi nespolehlivý a vysloužil si posměšné komentáře. RS01 se přezdívalo žlutá konvice. Fotografie je ze závodu v USA z roku 1978.

Renault má bohatou historii nejen v F1 ale v motorsportu obecně. Na snímku je prototyp Renault Alpine A442, který ve druhé polovině 70. let závodil také v Le Mans.

Renault má bohatou historii nejen v F1 ale v motorsportu obecně. Na snímku je prototyp Renault Alpine A442, který ve druhé polovině 70. let závodil také v Le Mans.

Ale zpět do formule 1. Po těžkých začátcích začal Renault slavit i úspěchy. Těch největších dosáhl v letech 1981 až 1983, kdy získal třetí a druhé místo v šampionátu. Tehdy za Renault jezdili René Arnoux, Alain Prost a Eddie Cheever. Renault jako tým opustil F1 v roce 1985. Snímek je z roku 1981.

Ale zpět do formule 1. Po těžkých začátcích začal Renault slavit i úspěchy. Těch největších dosáhl v letech 1981 až 1983, kdy získal třetí a druhé místo v šampionátu. Tehdy za Renault jezdili René Arnoux, Alain Prost a Eddie Cheever. Renault jako tým opustil F1 v roce 1985. Snímek je z roku 1981.

Při zmínce o historii Renaultu nemůžeme opomenout ani jeho velmi významnou roli dodavatele motorů. Od roku 1983 do roku 1986 dodával motory i Lotusu. Spolupráce vyústila v několik vítězství. Tehdejší lotus je také snad nejslavnějším zbarvením vozu v historii.

Při zmínce o historii Renaultu nemůžeme opomenout ani jeho velmi významnou roli dodavatele motorů. Od roku 1983 do roku 1986 dodával motory i Lotusu. Spolupráce vyústila v několik vítězství. Tehdejší lotus je také snad nejslavnějším zbarvením vozu v historii.

Dalším týmem, který odebíral motory Renaultu, byl Ligier (84-86, 92-94). Na snímku z roku 1986 je ve voze Phillipe Alliot.

Dalším týmem, který odebíral motory Renaultu, byl Ligier (84-86, 92-94). Na snímku z roku 1986 je ve voze Phillipe Alliot.

Motor Renaultu

Motor Renaultu

Velkých úspěchů dosáhl Renault ve spolupráci se třemi týmy. Williams (1989-1997, 2012-2013) je prvním z nich. Spolupráce přinesla pět titulů v konstruktérech (1992, 1993, 1994, 1996, 1997) a čtyř mezi jezdci (1992, 1993, 1996, 1997). Radovali se Mansell, Prost, Hill a Villeneuve.

Velkých úspěchů dosáhl Renault ve spolupráci se třemi týmy. Williams (1989-1997, 2012-2013) je prvním z nich. Spolupráce přinesla pět titulů v konstruktérech (1992, 1993, 1994, 1996, 1997) a čtyř mezi jezdci (1992, 1993, 1996, 1997). Radovali se Mansell, Prost, Hill a Villeneuve.

Mansell v Monaku, 1992

Mansell v Monaku, 1992

Renault, 1992. Celkem od roku 1983 do dneška získal Renault se svými zákazníky přes 130 vítězství.

Renault, 1992. Celkem od roku 1983 do dneška získal Renault se svými zákazníky přes 130 vítězství.

Damon Hill v cíli GP Maďarska, Williams, 1993

Damon Hill v cíli GP Maďarska, Williams, 1993

GP Německa, 1993, Prost ve Williamsu

GP Německa, 1993, Prost ve Williamsu

Hill, GP Austrálie v Adelaide (1994). Tehdejší velká cena byla ovlivně slavnou kolizí mezi Schumacherem a Hillem. Z titulu se nakonec radoval Schumacher.

Hill, GP Austrálie v Adelaide (1994). Tehdejší velká cena byla ovlivně slavnou kolizí mezi Schumacherem a Hillem. Z titulu se nakonec radoval Schumacher.

Druhým týmem, se kterým Renault slavil velký úspěch, byl Benetton. S jeho motory jezdil od roku 1995 do roku 1997 a v roce 2001. V prvním roce spolupráce získal tým oba tituly.

Druhým týmem, se kterým Renault slavil velký úspěch, byl Benetton. S jeho motory jezdil od roku 1995 do roku 1997 a v roce 2001. V prvním roce spolupráce získal tým oba tituly.

Hill, Williams, 1996

Hill, Williams, 1996

V roce 2002 se Renault do F1 vrátil také jako vlastník týmu. Jezdili za něj jezdci jako Trulli, Button, Alonso, Fisichella, Piquet, Grosjean nebo Kubica. Na snímku z roku 2004 je právě Trulli.

V roce 2002 se Renault do F1 vrátil také jako vlastník týmu. Jezdili za něj jezdci jako Trulli, Button, Alonso, Fisichella, Piquet, Grosjean nebo Kubica. Na snímku z roku 2004 je právě Trulli.

V roce 2003 přišlo v Maďarsku první vítězství pro Renault po jeho návratu.

V roce 2003 přišlo v Maďarsku první vítězství pro Renault po jeho návratu.

Největších úspěchů dosáhl Renault v letech 2005 a 2006, kdy získal oba tituly.

Největších úspěchů dosáhl Renault v letech 2005 a 2006, kdy získal oba tituly.

V další sezóně šla forma Renaultu hodně dolů. Na snímku z GP Turecka je Heikki Kovalainen.

V další sezóně šla forma Renaultu hodně dolů. Na snímku z GP Turecka je Heikki Kovalainen.

V roce 2008 se do týmu vrátil Fernando Alonso. Za tým získal v roce 2008 dvě vítězství.

V roce 2008 se do týmu vrátil Fernando Alonso. Za tým získal v roce 2008 dvě vítězství.

Flavio Briatore musel tým opustit po kontroverzní Velké ceně Singapuru 2008.

Flavio Briatore musel tým opustit po kontroverzní Velké ceně Singapuru 2008.

Třetí tým, se kterým Renault dosáhl velkých úspěchů, byl samozřejmě Red Bull. Motory Renaultu pohání rudé býky od roku 2007. V letech 2010 až 2013 získal Red Bull čtyři tituly mezi týmy i jezdci.

Třetí tým, se kterým Renault dosáhl velkých úspěchů, byl samozřejmě Red Bull. Motory Renaultu pohání rudé býky od roku 2007. V letech 2010 až 2013 získal Red Bull čtyři tituly mezi týmy i jezdci.

Renault v roce 2010

Renault v roce 2010

Robert Kubica měl být velkou nadějí po odchodu Alonsa k Ferrari. Jeho kariéru ale ukončila nehoda v rallye.

Robert Kubica měl být velkou nadějí po odchodu Alonsa k Ferrari. Jeho kariéru ale ukončila nehoda v rallye.

Jezdci Red Bullu, Johan de Nysschen a šéf Renaultu Carlos Ghosn v roce 2012.

Jezdci Red Bullu, Johan de Nysschen a šéf Renaultu Carlos Ghosn v roce 2012.

V roce 2011 se Renault rozhodl odejít. Tým převzal Lotus, který byl Renaultem na konci roku 2015 opět odkoupen zpět.

V roce 2011 se Renault rozhodl odejít. Tým převzal Lotus, který byl Renaultem na konci roku 2015 opět odkoupen zpět.

Renault má bohatou historii nejen v F1 ale v motorsportu obecně. Na snímku je prototyp Renault Alpine A442, který ve druhé polovině 70. let závodil také v Le Mans.
Ale zpět do formule 1. Po těžkých začátcích začal Renault slavit i úspěchy. Těch největších dosáhl v letech 1981 až 1983, kdy získal třetí a druhé místo v šampionátu. Tehdy za Renault jezdili René Arnoux, Alain Prost a Eddie Cheever. Renault jako tým opustil F1 v roce 1985. Snímek je z roku 1981.
Při zmínce o historii Renaultu nemůžeme opomenout ani jeho velmi významnou roli dodavatele motorů. Od roku 1983 do roku 1986 dodával motory i Lotusu. Spolupráce vyústila v několik vítězství. Tehdejší lotus je také snad nejslavnějším zbarvením vozu v historii.
Dalším týmem, který odebíral motory Renaultu, byl Ligier (84-86, 92-94). Na snímku z roku 1986 je ve voze Phillipe Alliot.
25
Fotogalerie

Galerie: Stručná historie Renaultu v F1

Renault bude v F1 působit opět nejen jako dodavatel motorů, ale také jako závodní tým. Podívejme se stručně na historii jeho působení ve formuli 1.

1978.jpg1978-02.JPG1981.jpg
1984.jpg1986.jpg1989.jpg
1990.jpg1992.jpg1992-02.jpg
1993.jpg1993-02.jpg1994.jpg
1995.jpg1996.jpg2004.jpg2006.jpg2006-02.jpg
2007.jpg2009.jpg2008.jpg
2010.jpg2010-01.jpg2010-02.jpg
2012.jpg2013.jpg

Foto: Renault Sport, Getty Images / Don Morley, Pascal Rondeau, Mike Hewitt, Paul Gilham, Clive Rose, Mark Thompson, Mike Powell

Doporučujeme

Články odjinud