9
Fotogalerie

Chci se posunout dál, říká Martin Štefanko před dnešním startem sezóny F1 Esports

Již dnes večer odstartuje v Londýně nová, v pořadí třetí sezóna virtuálního šampionátu Formula 1 New Balance Esports Pro Series. Ve startovním poli, jehož součástí je poprvé také Ferrari, opět najdeme i českou stopu v osobě Martina Štefanka z týmu Haas. Jednadvacetiletý Čech před prvním eventem sezóny 2019 poskytl rozhovor webu F1sport.

Martine, čeká vás druhá sezóna v šampionátu Formula 1 New Balance Esports Pro Series. V loňském roce jste nasbíral řadu zkušeností, které nyní budete chtít zúročit a posunout se k lepším výsledkům?

Ano, určitě se budu chtít posunout dál. Narozdíl od minulé sezony mám stejné vybavení, jaké budou všichni jezdci používat při závodech. Takže nejsem tentokrát omezován technikou. Zkušenosti ze závodění v londýnské aréně mi také pomohou. Bude to velmi obtížné, startovní pole je zase o úroveň silnější, ale věřím, že to bude dobré.

Loni jste získal 13 bodů a obsadil jste 17. místo v šampionátu. Jaké cíle si kladete pro sezónu 2019?

Nezáleží mi na poháru jezdců, chci především úspěch pro celý tým. Naším cílem je umístit se v nejlepší pětce, myslím si, že to můžeme s naším talentem dokázat.

Druhým rokem budete působit u týmu Haas. Jak americká stáj hodnotila vaši debutovou sezónu a kdy jste získal jistotu, že u Haasu budete pokračovat i letos?

Týmu Haas se líbila moje konzistence, rychlost a schopnost vést tým. Jistotu jsem měl okamžitě po skončení sezony, kdy mi bylo oznámeno, že se mnou tým prodlouží smlouvu na další rok.

Jak vlastně funguje vaše spolupráce a váš vztah s Haasem?

Máme zásluhou Haasu a Fanatecu vybavení (volant, pedály), vlastní simulátory v továrně v Banbury, kde budeme trénovat na samotné závody, mediální podporu, peněžní bonusy, a tak dále.

V loňském roce jste pro Haas závodil spolu s Michalem Šmídlem, vaším rivalem ze šampionátu Virtual GP. Mrzí vás, že letos už nebudete mít českého týmové kolegu?

Nemrzí, já věřím tomu, že změny, které jsme udělali během přestávky, posunou náš tým dopředu a budeme více konkurenceschopní. Potřebovali jsme do týmu rychlé a zkušené jezdce přímo z her od Codemasters. Ani já, ani Michal jsme minulou sezónu takové zkušenosti neměli.

Kromě vás má Haas na soupisce pro sezónu 2019 ještě Nizozemce Florise Wijerse a Němce Jana Fehlera. Je jasně stanoveno, kdo bude závodit a kdo je náhradníkem?

Nikdo nemá svoji účast v závodech jistou, vše se bude rozhodovat podle výkonů v testech. Může se stát, že odjedu všechny závody, může se také stát, že odjedu třeba jen polovinu.

Znal jste se své nové týmové kolegy ještě před jejich příchodem k Haasu? Mohl byste nám je v krátkosti představit?

Znal jsem se s Janem Fehlerem, protože nám pomáhal s nastavením na poslední čtyři závody ve finálním eventu. To je také důvod, proč je součástí týmu. Vyzná se v nastavení auta a zároveň je rychlým jezdcem. Floris Wijers udělal od posledního roku značný krok kupředu a patří mezi nejrychlejší jezdce na světě, proto si ho tým vybral.

V tuzemském šampionátu Virtual GP závodíte na platformě Assetto Corsa, v F1 Esports se naopak musíte přeorientovat na videohru F1 2019. Mohl byste porovnat oba šampionáty? Která platforma vám vyhovuje více?

S Assetto Corsa mám mnohem více zkušeností, ale věřím, že se dokážu přizpůsobit jakékoliv hře. Oba šampionáty se špatně porovnávají už jenom proto, že F1 Esports je přímo oficiální šampionát F1, takže má mnohem větší budget, mnohem větší dosah a účastní se ho týmy F1. Naopak Virtual GP má velmi přátelské prostředí a závody, ve kterých se střídají tři různé kategorie.

Do jaké míry odpovídá rozložení sil ve startovním poli „reálné“ formuli 1? Pletu se, když řeknu, že na virtuální platformě nejsou ani zdaleka takové rozdíly mezi silným Mercedesem a v letošní sezóně nejslabším Williamsem?

Všechna auta mají v základu stejnou výkonnost, veškeré rozdíly dělá nastavení auta a samotný talent jezdce.

Jak moc se můžete věnovat individuálnímu nastavení vozu?

Maximálně. Můžeme si vše nastavit podle svého do každého detailu.

Jak velkou roli hraje v F1 Esports opotřebení pneumatik?

Spíše než opotřebení je velmi kritická teplota pneumatik, která se musí udržovat ve správných hodnotách, tudíž nesmíme protáčet kola nebo unáhleně zatáčet do zatáček. Pokud to jezdec udělá špatně, pokazí si celý závod.

Co vytváří největší rozdíly mezi jezdci? Vyšší tréninkové dávky? Psychika?

Nastavení auta, psychika a trénink dělají podle mého názoru největší rozdíl.

Je pro zlepšení výkonnosti v simracingu nutná také dobrá fyzická příprava?

Je to dobrý bonus, pokud je člověk fit a cítí se dobře, protože to pomáhá s psychikou, která je důležitá pro úspěch, ale nemyslím si, že člověk musí být nutně dobře fyzicky připraven, aby vyhrál.

Kalendář sezóny 2019

  • 11. září – Pro Series 1
  • 2. října – Pro Series 2
  • 6. listopadu – Pro Series 3
  • 4. prosince – Grand Final

Dosavadní suverén F1 Esports Brendon Leigh se chystá s Mercedesem na obhajobu svého loňského titulu. Bude opět dominovat? Co ho tolik odlišuje od zbytku startovního pole?

Jestli bude dominovat, to ukáže čas, každopádně bude patřit mezi favority. Brendon je zrovna jedním z velmi mála, kteří mají Esports jako práci, tudíž může trávit několik hodin každý den trénováním, což si já například zdaleka dovolit nemůžu kvůli práci. Ale nejvíce ho asi odlišuje konzistentnost v závodech, spousta jezdců má sem tam horší výsledek, Brendon je ale v každém závodě dobrý.

Brendona Leigha vynesly jeho úspěchy až do „reálné“ formule Ford 1600, vy jste si na mosteckém okruhu před časem vyzkoušel dvoulitrovou formuli. Chtěl byste zabojovat o více podobných příležitostí?

Pokud by se mi nějaká příležitost nabídla, určitě bych neváhal, ale že bych vyloženě něco vyhledával, to se říct nedá.

Do F1 Esports letos konečně vstupuje také tým Ferrari. To je známka pokračujícího růstu celého odvětví simracingu, souhlasíte?

Určitě, a je to jedině dobře. Mít konečně všechny týmy v šampionátu je skvělé a pomůže to sérii zase se posunout o kus dál.

A na závěr, na jaké okruhy v kalendáři F1 Esports se nejvíce těšíte?

Nejvíce se těším na Silverstone, Hockenheim, Austin a Interlagos.

Doporučujeme

Články odjinud