Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
19
Fotogalerie

Třetí série technických novinek Mercedesu

Technické novinky, které Mercedes nasadil v posledních závodech.

Mercedes se v Německu představil ve speciálním lakování s odkazem na legendu o tom, jak mechanici v noci před závodem na Nordschleife v roce 1934 seškrábali bílou barvu z jejich monopostu W25A, aby ho dostali pod hranici 750 kg.

Byla by však škoda nechat ho odvést pozornost od množství karosářských vylepšení.

01.jpg
02.jpg

Začneme tradičně předním křídlem. Díváme se zboku na vnitřní stranu jeho bočnice a máme perfektní výhled na profily všech pěti křídlových prvků. Hlavní změnou v této oblasti je zmenšení hloubky profilu horní dvojice klapek.

Roh nejsvrchnější klapky již více nevyčnívá z bočnice, což jistě potěší FIA, která již jednou v minulosti přiměla Mercedes, aby ho upravil.

03.jpg

Na odtokové hraně podstavy bočnice předního křídla přibyla drobná lopatka, respektive generátor víření.

Tento prvek je dalším z dílků stále větší a složitější skládačky, která se stará o takzvaný „outwash“ – vytlačování špinavého vzduchu za předními koly do stran co nejdále od karoserie.

04.jpg

I přední brzdové kanálky jsou klíčovou částí tohoto „outwash systému“. Mercedes se již dříve snažil vést vzduch mezerou mezi krytem brzd a ráfkem směrem ven do stran, ale účinek byl zřejmě nedostatečný, a proto v Německu značně zvětšil vstupní otvor pro tento outwash kanál.

Díky tomu, že obrázek výše zachycuje okamžik, kdy mechanik právě nasazuje levou přední pneumatiku, je pěkně vidět celé toto aerodynamické řešení. Pro jistotu jsme ho ještě zvýraznily žlutou barvou.

05.jpg

Po osazení a dotažení pneumatiky je vidět už jen (1) vstupní otvor outwash kanálku, který se nachází před klasickým (2) vstupním otvorem brzdových kanálků.

06.jpg

Na dalším obrázku je z předního pravého rohu demontovaný kryt brzd, díky čemuž se odhalil i druhý outwash kanálek, do kterého je vzduch přiveden přes klasický vstupní otvor brzdových kanálků.

Výstupní otvor tohoto kanálku je umístěn více uprostřed. Opět je zvýrazněn žlutou barvou a šipka ilustruje směr proudění vzduchu.

07.jpg

Nyní se posuňme do oblasti za předním kolem, která je zcela rozhodující z hlediska toho, jak se auto vypořádá s úplavem vznikajícím za předními koly. Konec konců důkazem toho jsou mimořádně komplexní deflektory.

V této oblasti se však zároveň rozhoduje o množství a kvalitě proudění, které se dostane k podlaze. Právě proto je po stranách šasi několik lopatek a downwash křidélka usměrňující vzduch dolů k podlaze.

Další takové křidélko přibylo těsně za odtokovou hranou horního ramene přední nápravy. Nečistoty na bílém laku krásné znázorňují proudění vzduchu v této oblasti.

08.png09.png

Když se posuneme ještě kousek dál, narazíme na nejrozsáhlejší změnu z celého balíku. Jsou ní nová bočnicová křídla, která byla od základů přepracována. 

Namísto dosavadní převážně vertikální orientace si nově berou příklad z řešení týmu Haas, čehož výsledkem je čtveřice horizontálních lopatek. Ty zachycují část vzduchu odkloněného deflektory a vedle toho, jak pomáhají držet špinavý vzduch mimo bočnice, generují ještě i přítlak.

Aerodynamicky tvarovaný držák zpětného zrcátka není nový, Mercedes ho testoval už ve Španělsku, ale od té doby se na autě neobjevil. Vrátil se až v Německu a potom na autě zůstal.

Drobné kosmetické změny se dotkly i deflektorů, ačkoli z tohoto pohledu je není moc dobře vidět.

10.jpg

V pátek na Hockenheimringu Mercedes testoval konfiguraci chlazení s masivními výstupními otvory v zadní části (výše).

Nakonec ale vyšla pro Mercedes příznivá předpověď počasí, a tak se nemusel obávat nasadit do závodu aerodynamicky efektivnější více uzavřenou karoserii (níže).

11.jpg

Podlaha má nově jen velmi mírně rozšířené štěrbiny na okraji před zadním kolem (novinku vidíme v levé polovině na obrázku výše). Štěrbiny v této oblasti pomáhají proti odstřikováni špinavého vzduchu od zadní pneumatiky směrem do difuzoru.

12.jpg

Na závěr ještě komentář k velmi zajímavé inovaci na bočnicích zadního křídla.

Stupňovitá odtoková hrana vytváří až čtyři rohy místo obvyklých dvou, což znamená dvakrát více rohových vírů. Jelikož rohové víry jsou značným zdrojem indukovaného odporu, mohlo by se vám zdát divné, proč by někdo chtěl přidávat více rohů.

Na obrázku výše se díváme na pravou bočnici z předního pohledu. Víme, že (1) přední roh generuje mimořádně silný vír rotující proti směru hodinových ručiček a naopak na (2) zadním rohu vzniká vír rotující ve směru hodinových ručiček.

Kouzlo vírů spočívá v tom, že zatímco dva víry rotující stejným směrem se slučují do jednoho silnějšího víru, dva víry rotující opačným směrem se navzájem vyruší.

Domníváme se, že dva nové rohy společně se zadním rohem mají za úkol zeslabit přední rohový vír a díky snížení indukovaného odporu zvýšit efektivitu zadního křídla.

A konečně, aby toho nebylo málo, Mercedes po bocích koncových částí zadního křídla přidal ještě i šestici (3) generátorů víření.

Předešlé díly

Foto: Getty Images, Mercedes, Activepictures / Jiří Křenek

Doporučujeme

Články odjinud