Foto: Hugo Trkal / POZITIF

Foto: Hugo Trkal / POZITIF

 Foto: Hugo Trkal / POZITIF

Foto: Hugo Trkal / POZITIF

 Foto: Hugo Trkal / POZITIF

Foto: Hugo Trkal / POZITIF

 Foto: Hugo Trkal / POZITIF

Foto: Hugo Trkal / POZITIF

 Foto: Hugo Trkal / POZITIF

Foto: Hugo Trkal / POZITIF

 Foto: Hugo Trkal / POZITIF
 Foto: Hugo Trkal / POZITIF
 Foto: Hugo Trkal / POZITIF
 Foto: Hugo Trkal / POZITIF
5
Fotogalerie

V počtu startů chci překonat Jeana Alesiho, říká Romain Grosjean pro F1sport

Francouzský pilot formule 1 Romain Grosjean zavítal začátkem února do Prahy, kde na slavnostním galavečeru Zlatý volant převzal čestné ocenění Osobnost světového motorsportu. Ještě před vyhlášením motoristické ankety jsme se s jezdcem týmu Haas potkali u oběda v hotelu Hilton a během rozhovoru došlo na celou řadu témat. V uvolněné atmosféře jsme s rodákem z Ženevy kromě formule 1 probrali také Le Mans, Dakar a lyžování.

Opět je tady období představování nových vozů a předsezónních testů, těšíte se na to všechno?

Popravdě, to je dobrá otázka. Je to určitě ta nejvíce vzrušující část sezóny před Melbourne. Každý se bude poprvé snažit zjisti, jak je na tom konkurence, to se ale projeví právě až v Austrálii. Testování je dobré, seznámíte se s novým autem, závodění je ale lepší.

Můžete již nyní říct něco o novém voze pro rok 2020?

Vývoj probíhá dobře, máme nějaká dobrá čísla z větrného tunelu. Minulá sezóna nebyla podle našich představ, takže teď jsme se snažili zaměřit na vše, co bylo nutné zlepšit. Chceme si být jistí, že v tomto roce budeme mít lepší a konkurenceschopnější monopost. Určitě se chceme pohybovat výše, zatím toho ale nelze mnoho říct, protože nové auto jsme pořád neřídili* na trati.

*rozhovor vznikl ještě před startem předsezónních testů v Barceloně

V minulé sezóně se vám nedařil vývoj a vy jste se vracel ke starším specifikacím některých dílů. Jste si jistí, že se něco podobného letos nebude opakovat?

Čas ukáže. Každý je soustředěný a velmi tvrdě pracuje na všem, co je třeba udělat. Já doufám, že se nám tyto problémy podařilo vyřešit. Mohli bychom díky tomu mít lepší základ pro novou sezónu. Minulý rok jsme odstartovali s vozem, který sice měl své slabiny, ale jinak nebyl špatný. Poté jsme přivezli do Barcelony velká vylepšení, ale po jejich aplikaci bylo vše špatně. V Barceloně jsem po trénincích v pátek večer říkal, že se chci vrátit ke specifikaci z Melbourne.

Můj vůz se tedy vrátil do „australské“ verze a ihned jsem byl na trati rychlejší. Pro tým to ale nebylo špatné, mnoho jsme se z toho naučili. Rok za rokem se snažíte zlepšovat a zlepšovat, což by se dalo přirovnat ke šplhání na horu. Z té ale můžete jednoho dne zase spadnout až dolů, což se nám stalo, následně jsme to ale dokázali překonat.

Takže byste řekl, že nejlepším loňským autem Haasu bylo to „australské“?

Ano, určitě. Sice jsme sezónu zakončili s takovou směsicí různých dílů, nejvíce se to ale blížilo verzi z Austrálie.

Jaká část vozu vašeho týmu podle vás potřebuje největší zlepšení?

Nevím, nejsem inženýr (směje se). Formule 1 je ale hodně o aerodynamice. Nejprve si uvědomíme, že máme stejný motor jako Ferrari, pak se ale podíváme na ten rozdíl na trati…

V minulé sezóně tým Haas řešil potíže s titulárním sponzorem Rich Energy, dotklo se to nějak vás osobně?

Ne.

Jaké jsou cíle týmu Haas pro sezónu 2020?

Chceme se vrátit tam, kde jsme se pohybovali v roce 2018. To znamená boj o nejlepší pětku v poháru konstruktérů. Já osobně bych chtěl bojovat o nejlepší desítku. Prvních šest míst je zabraných, takže bych se chtěl zapojit do souboje o sedmé místo.

Vašim současným týmovým kolegou je Kevin Magnussen. Jak byste popsal váš vztah uvnitř týmu?

Vztahy máme dobré. Velmi dobře spolu vycházíme. Kevin se na trati chová jako viking, vždy se snaží posouvat limity a tvrdě bojovat. Mimo trať máme ale dobrý vztah a byl jsem rád, když se připojil k našemu týmu.

Troufnete se predikovat průběh sezóny 2020 z hlediska boje tří dominujících týmů o mistrovský titul?

Předpokládám, že Mercedes bude stále dominantní. Hodně otázek aktuálně vzbuzuje Red Bull, je těžké říct, jak dobří budou. Ať tak či tak, Mercedes je v mých očích favoritem a McLaren bude nejsilnějším týmem středu pole.

Vůbec jste nezmínil Ferrari…

Velmi rád bych viděl Ferrari vítězit. V kontextu historie formule 1 je Ferrari tím největším týmem. Budou zapojeni do souboje s Mercedesem a mohou příjemně překvapit.

Řekl byste, že pro formuli 1 je obecně důležité, aby Ferrari bylo úspěšné?

Ano. Je to obrovská tradice, je to důležité pro fanoušky.

V nadcházející sezóně nás čeká nový závod v Hanoji, jaké jsou vaše dosavadní dojmy z podoby nového okruhu?

Viděl jsem zatím jen obrázky, ani jsem tu trať nezkoušel na simulátoru, takže je těžké říct něco o okruhu. Řekl bych ale, že je skvělé, že formule 1 expanduje do Hanoje. Osobně jsme ještě nikdy ve Vietnamu nebyl a velmi se těším na moji první návštěvu.

Do kalendáře se také vrací Zandvoort, kde budou po rekonstrukci klopené zatáčky…

To by mohl být bláznivý závodní víkend! Přijede mnoho holandských fanoušků, kteří jsou velmi entuziastičtí. Je to skvělý okruh, ale jestli bude sedět formuli 1? To teprve uvidíme. Věřím ale, že to bude zábava.

Co se týče klopených zatáček, tak já už jsem kdysi vyzkoušel závodění na oválu a je to docela chytlavé. Řekl bych, že v té poslední zatáčce nám to pomůže, nabereme velkou rychlost a naplno vyjedeme na hlavní rovinku s využitím DRS.

Vy jste si vyzkoušel i vůz NASCAR týmu Haas, ten by se možná do zrekonstruovaného Zandvoortu skvěle hodil…

To ano (směje se)!

Aktuálně je jisté, že se v původním dubnovém termínu neuskuteční GP Číny, hovoří se ale o náhradním datu. Dokážete si představit odjetí závodu v Šanghaji v jiném termínu?

Abych byl upřímný, tak by mi vůbec nevadilo, kdybychom do Číny nejeli. Změna termínu by byla velmi náročná, Šanghaj by se mohla nově zařadit za Japonsko, poté by ale mohla nastat situace, kdy bychom měli závod vždy po čtyři víkendy v řadě. Před tím máme ještě Singapur a Rusko. Navíc Šanghaj nepatří mezi mé nejoblíbenější okruhy.

Prý se dokonce uvažovalo o prosincovém termínu…

Tak třeba 25. prosince (směje se)? Upřímně nevím, jaké je v prosinci v Číně počasí, ale v Šanghaji už musí být zima. Je ale nutné dodat, že vzhledem k boji s koronavirem je pro obyvatele Číny závod formule 1 aktuálně asi tou poslední starostí. Já bych si zase naopak místo závodu mohl užít nějakou dovolenou s dětmi.

Je známé, že jste spolupracoval se sportovním psychologem. Pomohl vám k lepším výkonům?

Ano, ale nejen to mi pomohlo. Také jste se stal manželem a později i otcem. Člověku to pomůže vyrůst a celkově mu to změní život. S psychologem je to poté jako s trenérem. Toho využíváme, abychom byli v lepší fyzické kondici a psycholog nám pro změnu dopomáhá k optimální psychické pohodě.

Psychika je ve sportu obecně velmi důležitá a je zajímavé, že v této oblasti jsou evropští odborníci pozadu oproti kolegům z USA. Za oceánem jsou psychologové k dispozici třeba i zaměstnancům velkých společností a kdokoliv se na ně může obrátit. Díky tomu tak pomáhají lidem i v jejich každodenním životě.

Řekl byste, že formule 1 je psychicky velmi náročný sport?

Ano, nepochybně. A nejenom pro pilota, ale i pro ostatní členy týmu. Není to jako běžet stometrový sprint nebo hrát utkání v rugby. Po fyzické stránce na tom musíme být velmi dobře, klíčem k úspěchu je ale hlava.

Jaký je váš názor na nová pravidla, která budou účinná počínaje sezónou 2021?

Po vzhledové stránce si myslím, že nové vozy budou vážně sexy. Technické předpisy možná napomohou větší vyrovnanosti startovního pole. Velmi se mi líbí studie představující nový koncept aerodynamiky, díky kterému se budou vozy mnohem těsněji následovat

Osmnáctipalcové pneumatiky? Dává to smysl, formule 1 totiž bude jezdit na takových pneumatikách, které si využívají v běžném provozu.

Rozpočtový strop určitě není špatný nápad, ale mohl by se nastavit mnohem níže, protože na tu zvolenou finanční hranici mnohé týmy nedosáhnou ani nyní bez regulací. Týmy jako Williams, Haas, Alfa Romeo nebo Racing Point se na maximum rozpočtového stropu nikdy nedostanou. Nižší nastavení rozpočtového stropu by pochopitelně znamenalo mnohem tvrdší vyjednávání s největšími týmy.

Celkově ale nová pravidla hodnotím pozitivně v každém ohledu.

Když formule 1 zaváděla ochranný systém halo, tak jste patřil k jeho kritikům. V IndyCar nyní zavádějí aeroscreen, který v F1 testovaly týmy Red Bull nebo Ferrari. Viděl byste třeba řešení z IndyCar ve formuli 1 raději než „svatozář“?

Halo se mi pořád nelíbí, ale zároveň ho stále hodnotím velmi pozitivně z hlediska bezpečnosti. K období před tím se již nikdy nevrátíme, svět formulových vozů se nenávratně změnil. Nyní jsme si na to už všichni zvykli. Líbilo by se mi, když by si každý pilot mohl nechat halo navrhnout podle sebe, díky čemuž bychom poté jednotlivé jezdce rozpoznávali podle unikátní „svatozáře“. Někdo by si třeba pro halo zvolil oranžové a modré barvy a hned by tak bylo jasné, o koho se jedná.

Mám – li porovnat halo a aeroscreen, tak bych asi preferoval halo, ale byl bych rád za celkově užší novou verzi. Od aeroscreenu je ale už jen kousek k uzavřenému kokpitu, který by připomínal spíše závodní speciál z Le Mans. Mně se zkrátka líbí, když mohu cítit proudící vzduch.

Když jste zmínil Le Mans, tak se nemohu nezeptat – když by se objevila nabídka k účastni, tak byste ji využil? (Romain Grosjean se již 24 hodin Le Mans zúčastnil v roce 2010, tehdy s Fordem GT1 ve třídě GT1; pozn. red.)

Určitě bych jel!

No a tím se také nabízí spojitost s francouzskou značkou Peugeot, která oznámila vstup do FIA WEC a tím pádem také návrat do Le Mans…

Já bych šel ještě dále, Peugeot totiž bude ve WEC spolupracovat s týmem Rebellion Racing*, který je švýcarský a já jsem Francouz, který se narodil ve švýcarské Ženevě. Teď jsem soustředěný na formuli 1, ale do budoucna bych se vážně rád zúčastnil také WEC a Le Mans.

*rozhovor vznikl ještě před oznámením švýcarské stáje o ukončení závodních aktivit po letošním Le Mans, Peugeot bude na projektu pro WEC spolupracovat s francouzským Ligierem; pozn. red.

Romain Grosjean (*1986)

  • První závod: GP Evropy 2009
  • Týmy: Renault. Lotus, Haas
  • Počet startů ve F1: 164
  • Počet pódií: 10

Opravdu rád bych si vyzkoušel nové „hypervozy“ ve WEC, ale ještě před tím musím dosáhnout na hranici 200 grand prix ve formuli 1. Jean Alesi má 201 startů a já ho chci překonat (směje se).

Také bych si velmi rád vyzkoušel Dakar, lákalo by mě to, ale to mi bude muset nejdříve povolit manželka (směje se).

Několikrát jste také zmiňoval, že mimo F1 byste rád vyzkoušel formuli E nebo DTM. Co byste v současnosti preferoval?

Obě série jsou velmi odlišné. Je pravdou, že jsme vždy byl velkým fanouškem DTM. Formule E je zase zajímavá z hlediska množství továrních týmů. Není to o tom, že bych preferoval to nebo ono, obojí má své výhody i nevýhody.

Jak se vlastně díváte na elektřinu v motorsportu?

Formule E je první šampionát, který se vydal čistě elektrickou cestou. Formule 1 zase naopak využívá hybridní pohonné jednotky. Podle mě je správné, že existují rozdílné přístupy. Nechtěl bych vidět vše elektrické. Stále si myslím, že je velmi vzrušující slyšet zvuk motoru.

Na vaší helmě stále vídáme logo české značky Praga…

Ano, spolupracuji s Pragou a měl bych se stále více zapojovat do jejích projektů (značka Praga se aktuálně zabývá vývojem a produkcí supersportovních vozů pro okruhové i silniční využití, vlajkovým modelem značky je Praga R1; pozn. red.)

Existují nějaké zajímavosti o Romainovi Grosjeanovi, o kterých veřejnost neví?

V době sociálních sítí ještě existují nějaké zajímavosti a tajemství (směje se)? Stále velmi rád vařím a obecně rád sportuji. Rád jedu lyžovat nebo si zahrát tenis.

Užíváte si pobyt v Praze? Jste tu poprvé?

Je to nádherné město! Poprvé tu nejsem, ale ty dřívější návštěvy byly hodně rychlé, třeba když jsem jel z Brna (v roce 2010 vyhrál Romain Grosjean na brněnském Masarykově okruhu společně s Němcem Thomasem Mutschem závod mistrovství světa FIA GT1, piloti se střídali za volantem vozu Ford GT1; pozn. red.). Dnes ráno jsem se trochu věnoval poznávání, takže tohle je moje první pořádná návštěva.

Foto: Getty Images / Charles Coates

Doporučujeme

Články odjinud