Ferrari uplatnilo také ve třetím závodě sezóny týmovou režii. Leclerc musel pustit Vettela.
Ferrari uplatnilo ve všech třech letošních závodech týmovou režii. V Austrálii zakázali Leclercovi bojovat s Vettelem, kterého Monačan dojel. Z pohledu týmu neměl souboj smysl, protože Leclerc sice byl rychlejší, ale soupeři byli už daleko.
V Bahrajnu Leclerc přišel na startu o pozici. Tým mu následně řekl, aby držel pozici za Vettelem, ale Leclerc ho na rovince předjel. Před a po předjetí Vettela byl Leclerc v Bahrajnu v průměru o 0,5 sekund rychlejší.
V Číně pak musel Leclerc pustit před sebe Vettela, který tvrdil, že je rychlejší. Byl skutečně? Pouze na základě dat je poměrně těžké na to odpovědět.
Vettel zajížděl za Leclercem v průměru o 0,019 s pomalejší časy. Po předjetí Leclerca byl v průměru jen o 0,08 s rychlejší.
Srovnání časů obou jezdců Ferrari
Vynecháváme úvodní dvě kola, ve kterých byl vyhlášen virtuální safety car.
Kolo |
Vettel |
Leclerc |
Rozdíl (Vettel-Leclerc) |
3 |
1:38.643 |
1:38.637 |
0,006 |
4 |
1:38.892 |
1:38.849 |
0,043 |
5 |
1:38.976 |
1:38.970 |
0,006 |
6 |
1:38.839 |
1:38.743 |
0,096 |
7 |
1:39.112 |
1:39.101 |
0,011 |
8 |
1:38.933 |
1:38.912 |
0,021 |
9 |
1:38.956 |
1:38.915 |
0,041 |
10 |
1:38.906 |
1:38.981 |
-0,075 |
11 |
1:39.109 |
1:40.993 |
-1,884 |
12 |
1:39.493 |
1:39.608 |
-0,115 |
13 |
1:39.874 |
1:39.759 |
0,115 |
14 |
1:39.433 |
1:39.587 |
-0,154 |
15 |
1:39.762 |
1:39.688 |
0,074 |
16 |
1:39.656 |
1:39.914 |
-0,258 |
17 |
1:39.790 |
1:39.985 |
-0,195 |
Než Vettel zajel v 18. kole do boxů, měl na Leclerca náskok necelých 1,6 s. Většinu toho ale získal už samotným předjetím Leclerca, které Monačana zdrželo. Hned po předjetí byl rozdíl mezi oběma rudými vozy 1,2 sekundy.
Vettel tedy nedokázal Leclercovi odjet a nedokázal ani stahovat Bottase, jak ukazují grafy níže.
Graf: Rozdíl v časech na kolo mezi prvním Ferrari a Bottasem. Od 3. do 10. kola jde o rozdíl mezi Bottasem a Leclercem, od 12. do 17. mezi Bottasem a Vettelem. Na svislé ose je rozdíl v desetinách sekundy.
Graf: Vývoj ztráty Ferrari (prvního jezdce) na Bottase. Kolo číslo 11 jsme opět vynechali.
Graf: Časy na kolo (v sekundách) prvního jezdce Ferrari (modře) a Bottase (oranžově).
Data neříkají všechno
V Bahrajnu byl Leclerc jednoznačně rychlejší než Vettel. Už jsme zmínili, že to bylo téměř o půl sekundy. V Číně je byla situace složitější.
Leclerc nedokázal Vettelovi nikdy pořádně odjet. Vždy to bylo pod 1 sekundou.
Grafy: Vlevo reálný rozdíl mezi Vettelem a Leclercem do 10. kola. Vpravo rozdíl mezi Leclercem a Vettelem od 12. kola po Vettelovu zastávku.
Vettel mohl na rovinkách využívat DRS. Na druhou stranu platí, že pokud jste těsně za jiným vozem, přicházíte o značnou část přítlaku. To je konec konců také důvod, proč se ve F1 méně „přirozeně“ předjíždí a F1 se to snaží zlepšit. Pneumatiky pak kloužou a rychle odcházejí. Je tedy otázkou, v jaké kondici byly Vettelovy pneumatiky poté, co se dostal před Leclerca.
Zajímavou informaci přinesl novinář Mark Hughes. Podle rádiové komunikace se zdá, že Leclerc využíval více energie z MGU-K a turba. Konkrétné srovnání s Vettelem ale samozřejmě nemáme.
Pokud už se Ferrari rozhodlo pro týmovou režii, mělo tak učinit dříve a poté případně pozice opět vrátit.
Situaci Ferrari také zkomplikoval Verstappen, který se dostal na 2 sekundy od Leclerca a provedl učebnicový undercut.
Na něj muselo Ferrari reagovat. Dvojitý pit stop provést nemohlo (rozdíl mezi jezdci Ferrari byl moc malý), a tak do boxů zajel první Vettel, který měl lepší pozici (ale tu získal díky týmové režii). Leclerc mohl zajet do boxů až minimálně dvě kola po Verstappenovi a víme, že by se za něj 100 % propadl. Ferrari ho nechalo na trati déle, ale ztrátu pozice už do konce závodu vyřešit nedokázalo.
Foto: Getty Images / Charles Coate