Španělský nováček Álex Palou bude závodit s vozem #55 týmu Dale Coyne Racing with Team Goh Foto: IndyCar

Španělský nováček Álex Palou bude závodit s vozem #55 týmu Dale Coyne Racing with Team Goh Foto: IndyCar

Vůz #27 týmu Andretti Autosport bude pilotovat Alexander Rossi Foto: IndyCar

Vůz #27 týmu Andretti Autosport bude pilotovat Alexander Rossi Foto: IndyCar

Mladý talent Colton Herta ve voze #88 týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar

Mladý talent Colton Herta ve voze #88 týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar

Ve voze #20 týmu Ed Carpenter Racing se bude během sezóny střídat stájový šéf Carpenter s Conorem Dalym  Foto: IndyCar

Ve voze #20 týmu Ed Carpenter Racing se bude během sezóny střídat stájový šéf Carpenter s Conorem Dalym  Foto: IndyCar

Kanadský nováček Dalton Kellett absolvuje několik závodů pro tým A. J. Foyt Enterprises  Foto: IndyCar

Kanadský nováček Dalton Kellett absolvuje několik závodů pro tým A. J. Foyt Enterprises  Foto: IndyCar

Monopost #81 má Brit Ben Hanley z týmu DragonSpeed, který by měl naskočit jen do vybraných závodů Foto: IndyCar

Monopost #81 má Brit Ben Hanley z týmu DragonSpeed, který by měl naskočit jen do vybraných závodů Foto: IndyCar

Týmové šéf a pilot v jedné osobě Ed Carpenter Foto: IndyCar

Týmové šéf a pilot v jedné osobě Ed Carpenter Foto: IndyCar

Monopost #31 je třetím vozem týmu Carlin, který bude nasazen jen do vybraných závodů Foto: IndyCar

Monopost #31 je třetím vozem týmu Carlin, který bude nasazen jen do vybraných závodů Foto: IndyCar

Švédský bývalý pilot formule E Felix Rosenqvist bude závodit ve voze #10 týmu Chipa Ganassiho Foto: IndyCar

Švédský bývalý pilot formule E Felix Rosenqvist bude závodit ve voze #10 týmu Chipa Ganassiho Foto: IndyCar

Graham Rahal ve voze #15 týmu Rahal Letterman Lanigan Racing Foto: IndyCar

Graham Rahal ve voze #15 týmu Rahal Letterman Lanigan Racing Foto: IndyCar

Vůz #4 týmu A. J. Foyt Enterprises patří Charliemu Kimballovi Foto: IndyCar

Vůz #4 týmu A. J. Foyt Enterprises patří Charliemu Kimballovi Foto: IndyCar

Vůz #60 má Brit Jack Harvey z týmu Meyer Shank Racing Foto: IndyCar

Vůz #60 má Brit Jack Harvey z týmu Meyer Shank Racing Foto: IndyCar

Mistrovský vůz #1 týmu Penske a v jeho kokpitu Josef Newgarden Foto: IndyCar

Mistrovský vůz #1 týmu Penske a v jeho kokpitu Josef Newgarden Foto: IndyCar

Marco Andretti ve voze #98 týmu Penske Foto: IndyCar

Marco Andretti ve voze #98 týmu Penske Foto: IndyCar

Bývalý pilot formule 1 Marcus Ericsson ze Švédska ve voze #8 týmu Chip Ganassi Racing Foto: IndyCar

Bývalý pilot formule 1 Marcus Ericsson ze Švédska ve voze #8 týmu Chip Ganassi Racing Foto: IndyCar

Ve voze #59 týmu Carlin se budou v této sezóně střídat Conor Daly a Max Chilton  Foto: IndyCar

Ve voze #59 týmu Carlin se budou v této sezóně střídat Conor Daly a Max Chilton  Foto: IndyCar

Mladý Američan Oliver Askew ve voze McLaren #7 Foto: IndyCar

Mladý Američan Oliver Askew ve voze McLaren #7 Foto: IndyCar

Mexičan Patricio O´Ward a jeho McLaren #5 Foto: IndyCar

Mexičan Patricio O´Ward a jeho McLaren #5 Foto: IndyCar

Nizozemský nováček Rinus VeeKay (občanským jménem Rinus van Kalmthout) bude závodit s vozem #21 týmu Eda Carpentera Foto: IndyCar

Nizozemský nováček Rinus VeeKay (občanským jménem Rinus van Kalmthout) bude závodit s vozem #21 týmu Eda Carpentera Foto: IndyCar

Tradiční barvy DHL na voze #28 Ryana Huntera-Reaye z týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar

Tradiční barvy DHL na voze #28 Ryana Huntera-Reaye z týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar

Vůz #18 Američana Santina Ferrucciho z týmu Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan Foto: IndyCar

Vůz #18 Američana Santina Ferrucciho z týmu Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan Foto: IndyCar

Vůz #9 legendy IndyCar Scotta Dixona z týmu Chip Ganassi Racing Foto: IndyCar

Vůz #9 legendy IndyCar Scotta Dixona z týmu Chip Ganassi Racing Foto: IndyCar

Typické barvy týmu Penske Foto: IndyCar

Typické barvy týmu Penske Foto: IndyCar

Vůz #14 nasadí do šampionátu tým A. J. Foyt Enterprises, v jeho kokpitu se budou závod od závodu střídat Tony Kanaan, Dalton Kellett a Sébastien Bourdais Foto: IndyCar

Vůz #14 nasadí do šampionátu tým A. J. Foyt Enterprises, v jeho kokpitu se budou závod od závodu střídat Tony Kanaan, Dalton Kellett a Sébastien Bourdais Foto: IndyCar

Modrý vůz britské stáje Carlin Foto: IndyCar

Modrý vůz britské stáje Carlin Foto: IndyCar

Typicky žlutý vůz #22 Francouze Simona Pagenauda z týmu Penske Foto: IndyCar

Typicky žlutý vůz #22 Francouze Simona Pagenauda z týmu Penske Foto: IndyCar

Bývalý japonský pilot formule 1 a vítěz Indy 500 Takuma Sato ve voze #30 týmu Rahal Letterman Lanigan Racing Foto: IndyCar

Bývalý japonský pilot formule 1 a vítěz Indy 500 Takuma Sato ve voze #30 týmu Rahal Letterman Lanigan Racing Foto: IndyCar

Pětačtyřicetiletý veterán Tony Kanaan se u týmu A. J. Foyt Enterprises chystá pravděpodobně na svoji poslední sezónu v IndyCar Foto: IndyCar

Pětačtyřicetiletý veterán Tony Kanaan se u týmu A. J. Foyt Enterprises chystá pravděpodobně na svoji poslední sezónu v IndyCar Foto: IndyCar

Will Power ve voze #12 týmu Penske Foto: IndyCar

Will Power ve voze #12 týmu Penske Foto: IndyCar

Američan Zach Veach ve voze #26 týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar

Američan Zach Veach ve voze #26 týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar

Vůz #27 týmu Andretti Autosport bude pilotovat Alexander Rossi Foto: IndyCar
Mladý talent Colton Herta ve voze #88 týmu Andretti Autosport Foto: IndyCar
Ve voze #20 týmu Ed Carpenter Racing se bude během sezóny střídat stájový šéf Carpenter s Conorem Dalym  Foto: IndyCar
Kanadský nováček Dalton Kellett absolvuje několik závodů pro tým A. J. Foyt Enterprises  Foto: IndyCar
30
Fotogalerie

Preview: V Texasu startuje nová sezóna IndyCar

Kvůli pandemii koronaviru bez diváků, ale přece. V texaském Fort Worthu se vše chystá na start nové sezóny zámořské formulové série IndyCar. Po předsezónních testech na Okruhu Amerik v Texasu a na floridském Sebringu měl první závod roku hostit tradičně městský okruh v St. Petersburgu už v březnu, jenomže člověk míní a covid-19 mění.

Na oválu Texas Motor Speedway odstartuje 25. sezóna v moderní éře IndyCar a celkově již 99. sezóna americké formulové scény. První závod roku 2020 se oproti původnímu plánu uskuteční se zpožděním 83 dnů, zelená vlajka ve Fort Worthu zavlaje v noci ze soboty na neděli přibližně ve 2:00 ráno.  

V kalendáři došlo oproti loňsku k jedné významné změně. Formule IndyCar už nebudou závodit na dlouhodobě kritizovaném trojúhelníkovém oválu v Poconu v Pensylvánii, který byl v nedávné minulosti svědkem tragického úmrtí Justina Wilsona nebo vážné nehody Roberta Wickense. Kanaďan Wickens se v Poconu před dvěma lety po souboji s Ryanem Hunterem-Reayem proletěl až do ochranných plotů a od té doby se stále zotavuje, velké problémy mu dělá i obyčejná chůze.

Kvůli koronaviru se poté letos neuskuteční slavná Grand Prix v ulicích Long Beach, kterou série IndyCar sdílí s americkým mistrovstvím sportovních vozů IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Zrušeny byly také závodní víkendy v Detroitu (taktéž společný pro IndyCar i IMSA WSC) a kanadském Torontu. Závodi se nebude ani v Richmondu, který měl nahradit výše zmiňované Pocono a kvůli koronaviru z kalendáře vypadl i Okruh Amerik v Austinu a také Barber Motorsports Park v Birminghamu v Alabamě.

Nejslavnější podnik IndyCar 500 mil Indianapolis se uskuteční v náhradním srpnovém termínu a kromě toho se ve „staré cihelně“ pojedou další dva závody na grand prix verzi okruhu. Dva závody bude hostit i okruh Road America u Elkhart Lake ve Wisconsinu, ovál v Newtonu v Iowě a kalifornská Laguna Seca. St. Petersburg byl přeložen na samý závěr sezóny.

Náhradní kalendář sezóny 2020

  1. Závod – Fort Worth, Texas (ovál), 6. června
  2. Závod – Indianapolis, Indiana (grand prix okruh), 4. července
  3. Závod – Elkhart Lake, Wisconsin (permanentní okruh), 11. července
  4. Závod – Elkhart Lake, Wisconsin (permanentní okruh), 12. července
  5. Závod – Newton, Iowa (ovál), 17. července
  6. Závod – Newton, Iowa (ovál), 18. července
  7. Závod – Lexington, Ohio (permanentní okruh), 9. srpna
  8. Závod – 104. ročník 500 mil Indianapolis, Indiana (ovál), 23. srpna
  9. Závod – Madison, Illinois (ovál), 30. srpna
  10. Závod – Portland, Oregon (permanentní okruh), 13. září
  11. Závod – Laguna Seca, Kalifornie (permanentní okruh), 19. září
  12. Závod – Laguna Seca, Kalifornie (permanentní okruh), 20. září
  13. Závod – Indianapolis, Indiana (grand prix okruh), 3. října
  14. Závod – St. Petersburg, Florida (městský okruh), 25.října

V konečné verzi kalendáře pro sezónu 2020 jsou dva ovály, které kromě IndyCar navštíví i šampionát NASCAR, konkrétně Fort Worth v Texasu a Indianapolis. Sezóna NASCAR byla bez diváků na tribunách restartována 17. května v Darlingtonu.

Zavedení aeroscreenu

V sérii IndyCar využívají všechny týmy shodné šasi Dallara IR18, v jehož útrobách nalezneme buď motor Honda nebo Chevrolet. Mezi sezónami se tak kromě plošně aplikovaných aerodynamických úprav většinou nedočkáme radikálních změn designu. Rok 2020 je v tomto směru ale výjimkou, protože série IndyCar zavádí ochranný systém aeroscreen, který vyvinula společnost Red Bull Advanced Technologies.

O zavedení „štítu“, který má za úkol chránit hlavu pilota v kokpitu, bylo rozhodnuto loni 24. května a od té doby byl aeroscreen testován v nejrůznějších podmínkách na „klasických“ okruzích i na oválech. Vyzkoušena byla i jeho funkčnost za deště. Ochranný systém prošel testy bez zásadnějších námitek a od sezóny 2020 tak bude nedílnou součástí IndyCar. K jeho zavedení došlo hlavně kvůli oválovým závodům, kdy jsou piloti nejvíce ohroženi létajícími úlomky. Nejedná se přitom přesně o ten samý systém, který týmy Red Bull a Ferrari testovaly i na monopostech formule 1. Při bližším pohledu je patrné, že samotný aeroscreen je na monopostu IndyCar zkombinován se systémem halo, který je využíván v „královně motorsportu“ a také v mnohých dalších formulových sériích po celém světě.

Kdo zastaví Penskeho?

Na amerických okruzích se sezóna 2020 ponese především ve znamení honu na tým Penske, po loňském roce nejsilnější stáj s motory Chevrolet. Jezdci stáje Rogera Penskeho, který loni koupil celou sérii IndyCar a spolu s ní také závodiště v Indianapolis, v nejlepší pětce loňského celkového pořadí šampionátu zabrali hned tři místa.

Druhý titul šampiona IndyCar ve službách týmu Penske loni získala stále zářivější hvězda Josef Newgarden, který v celkovém pořadí porazil týmového kolegu Simona Pagenauda na druhém místě tabulky o 25 bodů. Penskeho dominanci podtrhl ještě pátým místem Will Power. Newgarden, Pagenaud a Power dohromady v roce 2019 vyhráli 9 závodů z celkových 17, díky čemuž tým Penske v loňské sezóně ovládl více než polovinu ze všech podniků. Francouz Pagenuad navíc pro Penskeho tým získal také vítězství v Indy 500. Tým Penske zaznamenal obdivuhodný rok, o to těžší však bude na takto masivní úspěchy navazovat.

Penskeho blok na čele tabulky dokázali loni narušit pouze dva muži – Alexander Rossi a Scott Dixon. Oba zmínění budou i letos patřit do skupiny největších Penskeho soupeřů a tím pádem také mezi kandidáty na titul.

Alexander Rossi bude největší zbraní týmu Andretti Autosport a motoráře Honda na zisk mistrovského titulu v sezóně 2020. Dosud poslední Američan, který závodil ve formuli 1, vletěl do IndyCar jako uragán a ve své debutové sezóně senzačně vyhrál Indy 500. Od triumfu ve „staré cihelně“ patří Rossi k nerychlejším pilotům IndyCar a již v roce 2018 byl velmi blízko k titulu šampiona. Nakonec z toho bylo „jen“ druhé místo a v sezóně loňské třetí. Z pomyslných stupňů vítězů tak osmadvacetiletému Rossimu chybí ve sbírce jen stupínek nejvyšší.

Andretti Autosport bude spoléhat pochopitelně také na pokračovatele rodinného klanu Marca Andrettiho a pro tým bude závodit rovněž mimořádně talentovaný Colton Herta, který se loni v Austinu stal nejmladším vítězem závodu IndyCar v historii. U Andrettiho bude nadále závodit i zkušený Ryan Hunter-Reay a pětadvacetiletý Zach Veach. Jako posila k Andrettiho týmu přišel Kanaďan James Hinchcliffe, který po loňské sezóně ukončil spolupráci s týmem Schmidt Peterson Motorsports. Hinchcliffe ale pojede jen oba závody v Indianapolis (grand prix a Indy 500) a podnik na texaském oválu ve Fort Worth.

Novozélanďan Scott Dixon bude opět ve službách týmu Chipa Ganassiho s motorem Honda bojovat o již šestý titul v kariéře. Druhým rokem v řadě bude jeho týmovým kolegou bývalý švédský pilot formule E Felix Rosenqvist, který si letos u Ganssiho bude moci v rodné řeči povídat s Marcusem Ericssonem. Někdejší pilot formule 1 po debutové sezóně v IndyCar u stáje Schmidt Peterson Motorsports přestoupil k týmu Chip Ganassi Racing.

Vstup McLarenu

Novým zajímavý subjektem ve startovním poli série IndyCar je pro sezónu 2020 stáj McLaren. Britská značka vstoupila naplno do zámořského šampionátu po jednotlivých startech v Indy 500 s Fernandem Alonsem.

McLaren vstoupil do IndyCar ve spolupráci se zkušeným týmem ze zámořské formulové scény Schmidt Peterson Motorsports a do všech závodů roku 2020 nasadí dva vozy. Pouze v Indianapolis nasadí tým, který nese oficiální název Arrow McLaren SP, ještě třetí vůz, jehož sedačku obsadí Fernando Alonso.

Pro McLaren bude závodit bývalý člen juniorského programu Red Bullu Patricio O'Ward z Mexika a mladý Američan Oliver Askew. S kompletní startovní listinou sezóny 2020 se můžete seznámit v galerii.

Doporučujeme

Články odjinud