Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

 Foto: Getty Images / Alex Bierens de Haan

Foto: Getty Images / Alex Bierens de Haan

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

 Foto: Getty Images / Alex Bierens de Haan
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
6
Fotogalerie

Proč Aston Martin startoval v Miami z boxů? Kvůli problémů se spolehlivostí to nebylo

Na startovním roštu v Miami byla dvě místa prázdná. Monoposty týmu Aston Martin stály v boxech.

Aston Martin chystá pro Barcelonu velká vylepšení – podobně jako další týmy (včetně Ferrari či Alfy Romeo), ale v případě Astonu Martin se dokonce mluví o „B verzi“ vozu.

Podle Auto Motor und Sport však zatím není jasné, zda tým stihne připravit všechny díly. K premiéře balíku by tak mohlo dojít až o týden později, případně tým přiveze díly jen pro jeden vůz.

Forma zelených monopostů se v posledních závodech zlepšila. Není to vylepšeními ale změnami, které inženýři provedli. Jezdci díky tomu dostali lepší zpětnou vazbu.

V Miami bodoval jen Lance Stroll, protože Vettel byl katapultován po kontaktu se Schumacherem. Přesto byla forma obou poměrně solidní, když uvážíme, odkud startovali – z boxů.

Start z boxů 

Občas se stane, že jezdec startuje z boxů – poruší pravidla parc fermé (provede nepovolené změny) nebo se objeví technický problém a nestihne dojet na startovní rošt. Nepamatujeme si však, kdy naposledy startovali z boxů oba jezdci jednoho týmu.

Podle Auto Motor und Sport nešlo o technické problémy ale spíše o zmatky uvnitř týmu. Už od neděle víme, že příčinou byl problém s teplotou paliva.

FIA dlouhodobě hlídá teplotu paliva. Důvod je poměrně jednoduchý – čím je palivo chladnější, tím větší má hustotu a tedy i výkon.

Podle pravidel musí být obvykle teplota paliva o maximálně 10 °C nižší než teplota okolí. V Miami, kde bylo skutečně horko, to mělo být 20 °C. Za rozdíl mezi požadovanou a naměřenou teplotou zaplatila v Rakousku v roce 2019 Alfa Romeo pokutu 5 tisíc euro. Rozdíl byl tehdy pouze 3 °C a šlo o trénink. V kvalifikaci či závodě by následovala diskvalifikace.

V letošní sezóně však platí výjimka, protože kvůli přechodu na palivo E10 se stále vyskytují problémy se standardním čerpadlem Marelli, které dopravuje palivo z nádrže do vysokotlakého čerpadla. Proto se FIA a týmy původně dohodly na jednotné teplotě paliva 10 °C. 

Některé týmy však měly problém s ochlazením paliva na tuto teplotu, a tak byla navýšena na 18 °C. U Astonu na to však zřejmě zapomněli a palivo ochladili na 10 °C. Na(ne)štěstí si toho všimli zhruba hodinu před startem a začali palivo ohřívat. V době, kdy se ostatní vydali na startovní rošt, však mělo palivo stále teplotu 15 °C, a tak nezbylo nic jiného, než pokračovat v ohřevu a startovat z boxů.

Aston Martin kvůli tomu přešel na odlišnou strategii a nasadil oběma jezdcům tvrdé pneumatiky, což se v závodě ukázalo u obou ale také u George Russella jako dobrá volba.

Doporučujeme

Články odjinud