11
Fotogalerie

Na prahu nové sezóny: Hongkong se chystá na Formuli E

Známé rčení praví, že vždy něco končí a něco začíná. O minulém víkendu se v Abu Dhabi uzavřela letošní sezóna „královny motorsportu“. O pouhý týden později odstartuje v ulicích Hongkongu nový ročník Formule E.

V pořadí již čtvrtá sezóna šampionátu elektrických monopostů odstartuje podruhé v řadě v asijské metropoli. Městský okruh Hong Kong Central Harbourfront Circuit měří 1,86 km a v rámci nadcházejícího „double header“ víkendu bude v sobotu a v neděli hostit první dva závody ročníku 2017/2018.

Stejně jako v minulé sezóně bude další „ePrix“ hostit Marrákéš, a to konkrétně 13. ledna.

V následujících měsících se Formule E poprvé v historii představí v Santiagu de Chile (3. února), v Mexiku se navrátí na Autodromo Hermanos Rodriguez (3. března), premiérově zavítá do Říma (14. dubna), pokračovat bude závody v Paříži a na berlínském Tempelhofu (28. dubna; 19. května), odbude si premiéru v centru Curychu (10. června) a o závěr sezóny se postarají dva „double header“ víkendy v New Yorku a v Montrealu (14.-15. července; 28.-29. července).

Ještě před „ePrix“ v ulicích Říma mělo závod Formule E hostit brazilské Sao Paulo. Tento závod byl však z legislativních důvodů posunut až do sezóny 2018/2019, v původně plánovém termínu by se nakonec mohlo závodit v jiné, náhradní destinaci.

Týmy a jezdci

I ve čtvrté sezóně Formule E bude o mistrovské body bojovat dvacet jezdců z deseti týmů. Startovní listina týmů nedoznala žádných změn, mezi jezdci však nalezneme šest nových tváří.

U týmu NIO Formula E bude i v další sezóně pokračovat Brit Oliver Turvey. Jeho novým parťákem ale bude ex – pilot IndyCar a GP2 Luca Filippi. Ten zde nahradil Nelson Piqueta Jr., který přestoupil k Jaguáru.

Do nové sezóny vstupuje tým MS&AD Andretti s podporou továrny BMW, která se připravuje na plnohodnotný vstup do šampionátu elektrických monopostů. Novou posilou týmu bude Kamuj Kobajaši. Ex – pilot formule 1 působil v roce 2017 u Toyoty ve FIA WEC. Druhým jezdcem stáje zůstává Antonio Felix da Costa.

Jezdci 

Tým Jezdec Jezdec
Audi Sport ABT Schaeffler Lucas di Grassi Daniel Abt
DS Virgin Racing Sam Bird Alex Lynn
Panasonic Jaguar Racing Nelson Piquet Jr. Mitch Evans
Venturi Formula E Team Edoardo Mortara Maro Engel
Dragon Racing Neel Jani Jérôme d'Ambrosio
Renault e.dams Nico Prost Sébastien Buemi
NIO Formula E Team Oliver Turvey Luca Filippi
Techeetah André Lotterer Jean-Éric Vergne
Mahindra Racing Felix Rosenqvist Nick Heidfeld
MS&AD Andretti Formula E Kamuj Kobajaši António Félix da Costa

Beze změny zůstává jezdecká dvojice u týmu Audi Sport ABT Schaeffler. Za „čtyři kruhy“ bude i nadále závodit Daniel Abt a úřadující šampión Formule E Lucas di Grassi.

Mistr světa ve vytrvalostních závodech a vítěz 24 hodin Le Mans Neel Jani musel po konci Porsche v LMP 1 hledat nové angažmá. Švýcar nakonec zakotvil ve Formuli E u týmu Dragon, kde bude jeho parťákem Belgičan Jerome d’Ambrosio.

Tovární pilot Ferrari z WEC Sam Bird se vrátí za volant monopostu stáje DS Virgin Racing. U tohoto týmu bude v nadcházející sezóně jeho novým stájovým kolegou šampión GP3 Alex Lynn, který nahradil trojnásobného mistra světa WTCC a pilota Toyoty ve WEC Jose Mariu Lopeze.

U britské tovární stáje Panasonic Jaguar Racing bude druhou sezónu v řadě působit Novozélanďan Mitch Evans. Jeho novým stájovým kolegou bude Nelson Piquet Jr., který u týmu nahradil Adama Carrolla.

Beze změn vstoupí do nové sezóny Mahindra Racing, u týmu budou pokračovat Nick Heidfeld a Felix Rosenqvist.

Jean-Eric Vergne bude mít v sezóně 2017/2018 nového parťáka u týmu Techeetah, kterým bude zkušený Němec Andre Lotterer. Ex – pilot Audi a Porsche v LMP 1 má svém kontě tři vítězství v Le Mans, titul mistra světa WEC i jeden start ve formuli 1 za tým Caterham.

U týmu Venturi bude nováčkem Edoardo Mortara, který do Formule E přešel po odchodu Mercedesu z DTM. Jeho týmovým kolegou bude další tovární pilot německé značky Maro Engel.

Statisticky nejúspěšnější tým krátké historie Formule E Renault e.dams, jenž má svém kontě tři konstruktérské tituly, vstoupí do sezóny 2017/2018 s nezměněnou jezdeckou sestavou Nicolas Prost, Sebastien Buemi. Oba piloti kombinují své angažmá v šampionátu elektrických monopostů s působením ve FIA WEC.

K nejrychlejším monopostům sice v minulých sezónách patřily především vozy Audi a Renault, o nejlepší čas se však během předsezónních testů ve Valencii postaral Oliver Turvey s monopostem NIO. V letošní sezóně by tak mohl být souboj o oba tituly ještě o něco zajímavější.

Monopost Formule E

Šasi od firmy Spark pro sezónu 2017/2018 měří na délku 5000 mm a jeho šířka činí 1780 mm. Rozvor náprav je 3100 mm. Minimální váha vozu včetně jezdce je stanovena na 880 kg, přičemž samotná baterie dodávaná firmou Williams váží 320 kg. Na pozici dodavatele baterií bude od páté sezóny vystřídán Williams McLarenem.

Monopost Formule E disponuje výkonem 200kW, který může jezdec využít naplno v kvalifikaci. V závodě je výkon vozu omezen na 180kW. Jezdec může navíc dostat 100 kJ energie na základě tak zvaného „fanboostu“. Fanoušci prostřednictvím mobilní aplikace hlasují pro nejoblíbenější jezdce, tři nejpopulárnější podle hlasování poté dostanou energii navíc.

Formule E zrychlí z nuly na sto za tři sekundy a může dosáhnout maximální rychlosti 225 km/h.

Shodné pneumatiky pro suchou i mokrou trať bude opět dodávat firma Michelin.

Závody vysílá Eurosport

Závody šampionátu Formule E bude v České republice vysílat stanice Eurosport, živé přenosy bude komentovat Zdeněk Míka. 

První dva závody v Hongkongu začínají v sobotu i v neděli v 8:00 na ES1.

Kalendář

P. Závod Datum
1 Hong Kong 2. prosince 2017
2 Hong Kong 3. prosince 2017
3 Marrakesh 13. ledna 2018
4 Santiago 3. února 2018
5 Mexico City 3. března 2018
6 ? 17. března 2018
7 Řím 14. dubna 2018
8 Paříž 28. dubna 2018
9 Berlín 19. května 2018
10 Zürich 10. června 2018
11 New York 14. července 2018
12 New York 15. července 2018
13 Montreal 28. července 2018
14 Montreal 29. července 2018

Doporučujeme

Články odjinud