Německý pilot Heinz-Harald Frentzen strávil ve formuli 1 deset sezón a s „královnou motorsportu“ se rozloučil v roce 2003 u týmu Sauber. Jeho kariéra však pokračovala v DTM, kde se v sezóně 2004 zapletl za volantem Opelu Vectra GTS V8 do této šlamastiky v „německém Monaku“, tedy na okruhu Norisring v Norimberku. Foto: Martin Straka

Německý pilot Heinz-Harald Frentzen strávil ve formuli 1 deset sezón a s „královnou motorsportu“ se rozloučil v roce 2003 u týmu Sauber. Jeho kariéra však pokračovala v DTM, kde se v sezóně 2004 zapletl za volantem Opelu Vectra GTS V8 do této šlamastiky v „německém Monaku“, tedy na okruhu Norisring v Norimberku. Foto: Martin Straka

Závod šampionů (Race of Champions) v roce 2004 hostil pařížský stadion Stade de France a na tradiční exhibici se představili dva opravdu velcí šampioni - Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa F1 a Sébastien Loeb, devítinásobný šampion WRC. Foto: Martin Straka

Závod šampionů (Race of Champions) v roce 2004 hostil pařížský stadion Stade de France a na tradiční exhibici se představili dva opravdu velcí šampioni - Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa F1 a Sébastien Loeb, devítinásobný šampion WRC. Foto: Martin Straka

Tři roky po debutu ve formuli 1 startoval liberecký závodník Tomáš Enge poprvé v zámořském šampionátu IndyCar. Na snímku Enge pozoruje dění na oválu Texas Motor Speedway, kde kromě formulí závodí i série NASCAR. Foto: Martin Straka

Tři roky po debutu ve formuli 1 startoval liberecký závodník Tomáš Enge poprvé v zámořském šampionátu IndyCar. Na snímku Enge pozoruje dění na oválu Texas Motor Speedway, kde kromě formulí závodí i série NASCAR. Foto: Martin Straka

Emerson Fittipaldi v roce 2006 navštívil brněnský Masarykův okruh při příležitosti závodního víkendu A1 Grand Prix, na startovním roštu stojí vedle Antonína Charouze. V dnes již neexistujícím šampionátu startovaly národní týmy, ten český tehdy spolupracoval s brazilským. Foto: Martin Straka

Emerson Fittipaldi v roce 2006 navštívil brněnský Masarykův okruh při příležitosti závodního víkendu A1 Grand Prix, na startovním roštu stojí vedle Antonína Charouze. V dnes již neexistujícím šampionátu startovaly národní týmy, ten český tehdy spolupracoval s brazilským. Foto: Martin Straka

Jensona Buttona, mistra světa F1 z roku 2009, asi není třeba představovat. Tato fotografie ale není z prostředí formule 1, nýbrž z Le Mans. Ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Brit startoval v roce 2018 a za volantem prototypu BR Engineering BR1 ruské stáje SMP Racing se střídal s Vitalijem Petrovem a Michajlem Aljošinem. Foto: Martin Straka

Jensona Buttona, mistra světa F1 z roku 2009, asi není třeba představovat. Tato fotografie ale není z prostředí formule 1, nýbrž z Le Mans. Ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Brit startoval v roce 2018 a za volantem prototypu BR Engineering BR1 ruské stáje SMP Racing se střídal s Vitalijem Petrovem a Michajlem Aljošinem. Foto: Martin Straka

Klíč od pokoje v hotelu Roannay nedaleko okruhu Spa-Francorchamps. Právě v pokoji číslo 30 během víkendů belgické Grand Prix přespával Jean Todt, nynější prezident FIA. Fotografie vznikla v polovině října roku 2018 během závodního víkendu šampionátu 24H Series. Foto: Martin Straka

Klíč od pokoje v hotelu Roannay nedaleko okruhu Spa-Francorchamps. Právě v pokoji číslo 30 během víkendů belgické Grand Prix přespával Jean Todt, nynější prezident FIA. Fotografie vznikla v polovině října roku 2018 během závodního víkendu šampionátu 24H Series. Foto: Martin Straka

Francouz Jean Alesi patří do skupiny pilotů, kteří po konci ve formuli 1 pokračovali v kariéře v DTM. Na snímku sedí za volantem svého Mercedesu CLK-DTM během testů v Brně v sezóně 2002. Foto: Martin Straka

Francouz Jean Alesi patří do skupiny pilotů, kteří po konci ve formuli 1 pokračovali v kariéře v DTM. Na snímku sedí za volantem svého Mercedesu CLK-DTM během testů v Brně v sezóně 2002. Foto: Martin Straka

Ital Arturo Merzario je jedním ze čtyř pilotů formule 1, kterým Niki Lauda vděčil za záchranu života. Bezprostředně po Laudově nehodě na Nordschleife v roce 1976 u Rakušanova hořícího Ferrari zastavili kromě Merzaria ještě Guy Edwards, Brett Lunger a Harald Ertl. Fotografie dnes sedmasedmdesátiletého italského jezdce vznikla na boxové uličce v Brně v roce 2002, kdy zde závodil v rámci šampionátu prototypů FIA Sportscar Championship. Foto: Martin Straka

Ital Arturo Merzario je jedním ze čtyř pilotů formule 1, kterým Niki Lauda vděčil za záchranu života. Bezprostředně po Laudově nehodě na Nordschleife v roce 1976 u Rakušanova hořícího Ferrari zastavili kromě Merzaria ještě Guy Edwards, Brett Lunger a Harald Ertl. Fotografie dnes sedmasedmdesátiletého italského jezdce vznikla na boxové uličce v Brně v roce 2002, kdy zde závodil v rámci šampionátu prototypů FIA Sportscar Championship. Foto: Martin Straka

O stejném víkendu jako Merzario dorazil do Brna v roce 2002 i Mauro Baldi. Ital si ve formuli 1 připsal 36 startů za týmy Arrows, Alfa Romeo a Spirit. Celkem třináctkrát absolvoval 24 hodin Le Mans a v roce 1994 dokázal slavný závod vyhrát společně s Yannickem Dalmasem a Hurleym Haywoodem. Trojice se střídala v kokpitu vozu Dauer 962 Le Mans týmu Jöst Racing. Foto: Martin Straka

O stejném víkendu jako Merzario dorazil do Brna v roce 2002 i Mauro Baldi. Ital si ve formuli 1 připsal 36 startů za týmy Arrows, Alfa Romeo a Spirit. Celkem třináctkrát absolvoval 24 hodin Le Mans a v roce 1994 dokázal slavný závod vyhrát společně s Yannickem Dalmasem a Hurleym Haywoodem. Trojice se střídala v kokpitu vozu Dauer 962 Le Mans týmu Jöst Racing. Foto: Martin Straka

Psal se rok 1986, tedy poslední sezóna starého brněnského okruhu, na kterém se tehdy sešla tahle zajímavá trojice. Vlevo stojí Břetislav Enge, otec Tomáše Engeho, uprostřed německý pilot formule 1 Christian Danner a vpravo Zdeněk Vojtěch, československá legenda závodů cestovních vozů. Enge a Danner byli tehdy týmoví kolegové u týmu BMW Linder v evropském šampionátu cestovních vozů. Foto: Martin Straka

Psal se rok 1986, tedy poslední sezóna starého brněnského okruhu, na kterém se tehdy sešla tahle zajímavá trojice. Vlevo stojí Břetislav Enge, otec Tomáše Engeho, uprostřed německý pilot formule 1 Christian Danner a vpravo Zdeněk Vojtěch, československá legenda závodů cestovních vozů. Enge a Danner byli tehdy týmoví kolegové u týmu BMW Linder v evropském šampionátu cestovních vozů. Foto: Martin Straka

Na Masarykův okruh u Brna zavítal i Niki Lauda, rakouský trojnásobný mistr světa formule 1. V roce 2004 na Moravu doprovázel syna Mathiase, který tehdy závodil ve formuli 3000. V roli Mathiasova manažera do Brna před 16 lety přijel i Nikiho starší syn Lukas, v paddocku Masarykova okruhu tak byli v jednu chvíli tři Laudové... Foto: Martin Straka

Na Masarykův okruh u Brna zavítal i Niki Lauda, rakouský trojnásobný mistr světa formule 1. V roce 2004 na Moravu doprovázel syna Mathiase, který tehdy závodil ve formuli 3000. V roli Mathiasova manažera do Brna před 16 lety přijel i Nikiho starší syn Lukas, v paddocku Masarykova okruhu tak byli v jednu chvíli tři Laudové... Foto: Martin Straka

Fittipaldi a jeho slavné licousy. A1 Grand Prix v Brně, rok 2006. Foto: Martin Straka

Fittipaldi a jeho slavné licousy. A1 Grand Prix v Brně, rok 2006. Foto: Martin Straka

Trojnásobný šampion formule 1 Sir Jackie Stewart přijel do Brna v roce 1997 na závody historických vozů Bohemo GP. Promotérem celé akce tehdy byl Jaroslav Juhan, československý emigrat a dědeček herečky Anny Polívkové, který se v padesátých letech stal proslulým prodejcem i závodníkem značky Porsche. Její barvy reprezentoval i v Le Mans. Foto: Martin Straka

Trojnásobný šampion formule 1 Sir Jackie Stewart přijel do Brna v roce 1997 na závody historických vozů Bohemo GP. Promotérem celé akce tehdy byl Jaroslav Juhan, československý emigrat a dědeček herečky Anny Polívkové, který se v padesátých letech stal proslulým prodejcem i závodníkem značky Porsche. Její barvy reprezentoval i v Le Mans. Foto: Martin Straka

Dodnes aktivní veterán závodních okruhů Gabriele Tarquini závodil na brněnském okruhu několikrát, na fotografii je zachycena jeho návštěva v roce 2001. Tehdy Ital působil v šampionátu European Super Touring Championship s Hondou Accord týmu JAS Engineering Italia IP. Osmapadesátiletý závodník působil ve formuli 1 v letech 1987 až 1992 a poté ještě v sezóně 1995. Foto: Martin Straka

Dodnes aktivní veterán závodních okruhů Gabriele Tarquini závodil na brněnském okruhu několikrát, na fotografii je zachycena jeho návštěva v roce 2001. Tehdy Ital působil v šampionátu European Super Touring Championship s Hondou Accord týmu JAS Engineering Italia IP. Osmapadesátiletý závodník působil ve formuli 1 v letech 1987 až 1992 a poté ještě v sezóně 1995. Foto: Martin Straka

Ještě jedna vzpomínka na zastávku formule 3000 v Brně z roku 2004. Niki Lauda po závodním víkendu opouští Masarykův okruh. Foto: Martin Straka

Ještě jedna vzpomínka na zastávku formule 3000 v Brně z roku 2004. Niki Lauda po závodním víkendu opouští Masarykův okruh. Foto: Martin Straka

Sezóna 2005 mistrovství světa cestovních vozů (FIA WTCC) a Alessandro Zanardi za volantem továrního BMW 320i. Hendikepovaný pilot, závodnický obojživelník a paralympionik působil během své bohaté kariéry ve formuli 1 v devadesátých letech u týmů Jordan, Minardi, Lotus a Williams. Foto: Martin Straka

Sezóna 2005 mistrovství světa cestovních vozů (FIA WTCC) a Alessandro Zanardi za volantem továrního BMW 320i. Hendikepovaný pilot, závodnický obojživelník a paralympionik působil během své bohaté kariéry ve formuli 1 v devadesátých letech u týmů Jordan, Minardi, Lotus a Williams. Foto: Martin Straka

Španěl Marc Gené startova ve 36 velkých cenách formule 1 a na brněnský Masarykův okruh přijel v roce 2009 v rámci Ferrari Racing Days ve službách italské scuderie. Velkou část své kariéry strávil ve sportovních prototypech. Osmkrát startoval v Le Mans, pokaždé ve třídě LMP 1. Slavnou čtyřiadvacetihodinovku v roce 2009 vyhrál, za volantem Peugeotu 908 HDi FAP se střídal s Davidem Brabhamam a Alexanderem Wurzem. Foto: Martin Straka

Španěl Marc Gené startova ve 36 velkých cenách formule 1 a na brněnský Masarykův okruh přijel v roce 2009 v rámci Ferrari Racing Days ve službách italské scuderie. Velkou část své kariéry strávil ve sportovních prototypech. Osmkrát startoval v Le Mans, pokaždé ve třídě LMP 1. Slavnou čtyřiadvacetihodinovku v roce 2009 vyhrál, za volantem Peugeotu 908 HDi FAP se střídal s Davidem Brabhamam a Alexanderem Wurzem. Foto: Martin Straka

Ještě jednou Marc Gené, opět při jeho návštěvě Brna v roce 2009. Na fotografii stojí na boxové uličce, nad ním VIP prostory a divácká terasa. Foto: Martin Straka

Ještě jednou Marc Gené, opět při jeho návštěvě Brna v roce 2009. Na fotografii stojí na boxové uličce, nad ním VIP prostory a divácká terasa. Foto: Martin Straka

V rámci World Series by Renault dorazil do Brna v roce 2010 i Daniel Ricciardo. O rok později už debutoval ve formuli 1 u týmu HRT. Foto: Martin Straka

V rámci World Series by Renault dorazil do Brna v roce 2010 i Daniel Ricciardo. O rok později už debutoval ve formuli 1 u týmu HRT. Foto: Martin Straka

Divočina v italské formuli 3000. V roce 2003 v Brně Gianmaria Bruni takto zaparkoval na před ním jedoucím monopostu Augusta Farfuse. Bruni se proslavil především v závodech sportovních vozů, v současnosti hájí barvy Porsche ve WEC. Během kariéry si však vyzkoušel i formuli 1, v roce 2004 absolvoval kompletní sezónu s týmem Minardi. Foto: Martin Straka

Divočina v italské formuli 3000. V roce 2003 v Brně Gianmaria Bruni takto zaparkoval na před ním jedoucím monopostu Augusta Farfuse. Bruni se proslavil především v závodech sportovních vozů, v současnosti hájí barvy Porsche ve WEC. Během kariéry si však vyzkoušel i formuli 1, v roce 2004 absolvoval kompletní sezónu s týmem Minardi. Foto: Martin Straka

V kokpitu prototypu Toyota TS040 Hybrid sedí Sébastien Buemi, bývalý švýcarský pilot týmu Toro Rosso. Autor snímku je odháněn mechanikem, Švýcar je totiž připraven vyrazit zpět na okruh La Sarthe. Testovací den před čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans, jaro 2014. Foto: Martin Straka

V kokpitu prototypu Toyota TS040 Hybrid sedí Sébastien Buemi, bývalý švýcarský pilot týmu Toro Rosso. Autor snímku je odháněn mechanikem, Švýcar je totiž připraven vyrazit zpět na okruh La Sarthe. Testovací den před čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans, jaro 2014. Foto: Martin Straka

Píše se rok 1998 a za volantem BMW 320i projíždí šikanu okruhu Salzburgring během závodu německého Super Tourenwagen Cupu Venezuelan Johnny Cecotto. Rodák z Caracasu závodil v letech 1975 až 1980 v mistrovství světa silničních motocyklů. Poté přesedl do kokpitu závodního vozu a zasáhl do sezón 1983 a 1984 formule 1, kde působil u týmů Theodore a Toleman. Za Cecottem sedí v dalším BMW Joachim Winkelhock. Toho roku spolu oba jeli Le Mans s továrním BMW V12 LM, třetím členem jejich posádky byl Ital Pierluigi Martini. Foto: Martin Straka

Píše se rok 1998 a za volantem BMW 320i projíždí šikanu okruhu Salzburgring během závodu německého Super Tourenwagen Cupu Venezuelan Johnny Cecotto. Rodák z Caracasu závodil v letech 1975 až 1980 v mistrovství světa silničních motocyklů. Poté přesedl do kokpitu závodního vozu a zasáhl do sezón 1983 a 1984 formule 1, kde působil u týmů Theodore a Toleman. Za Cecottem sedí v dalším BMW Joachim Winkelhock. Toho roku spolu oba jeli Le Mans s továrním BMW V12 LM, třetím členem jejich posádky byl Ital Pierluigi Martini. Foto: Martin Straka

Testovací den před Le Mans 2014 je v plném proudu a na rovinku Hunaudieres se za volantem Toyoty TS040 Hybrid vyřítil Anthony Davidson, účastník 24 velkých cen formule 1. Le Mans 2014 absolvoval Davidson spolu se Sébastienem Buemim a Nicolasem Lapierrem, posádka dojela do cíle na třetím místě. Foto: Martin Straka

Testovací den před Le Mans 2014 je v plném proudu a na rovinku Hunaudieres se za volantem Toyoty TS040 Hybrid vyřítil Anthony Davidson, účastník 24 velkých cen formule 1. Le Mans 2014 absolvoval Davidson spolu se Sébastienem Buemim a Nicolasem Lapierrem, posádka dojela do cíle na třetím místě. Foto: Martin Straka

Dvacetiletý Lewis Hamilton v roce 2005 závodil v evropské formuli 3. Fotografie pochází z úvodního závodního víkendu sezóny na Hockenheimringu, kde tehdy získal první a třetí místo. Foto: Martin Straka

Dvacetiletý Lewis Hamilton v roce 2005 závodil v evropské formuli 3. Fotografie pochází z úvodního závodního víkendu sezóny na Hockenheimringu, kde tehdy získal první a třetí místo. Foto: Martin Straka

V roce 2004 šestnáctiletý Sebastian Vettel v rovnátkách závodil ve formuli BMW ADAC. Fotografie pochází z Hockenheimu, kde Němec zcela ovládl úvodní závodní víkend sezóny. Vettel v sobotu i v neděli vyhrál kvalifikaci a po startu z pole position dvakrát vyhrál. V obou závodech navíc zaznamenal nejrychlejší kolo. Celou sezónu nakonec zcela ovládl s více než stobodovým náskokem na Brazilce Átilu Abreua. Foto: Martin Straka

V roce 2004 šestnáctiletý Sebastian Vettel v rovnátkách závodil ve formuli BMW ADAC. Fotografie pochází z Hockenheimu, kde Němec zcela ovládl úvodní závodní víkend sezóny. Vettel v sobotu i v neděli vyhrál kvalifikaci a po startu z pole position dvakrát vyhrál. V obou závodech navíc zaznamenal nejrychlejší kolo. Celou sezónu nakonec zcela ovládl s více než stobodovým náskokem na Brazilce Átilu Abreua. Foto: Martin Straka

Šestinásobný vítěz 24 hodin Le Mans a bývalý pilot formule 1 Belgičan Jacky Ickx seděl při komentování Le Mans 2007 hned vedle komentátorské kabiny, kterou sdílelo české komentátorské duo Martin Straka, Tomáš Richtr. Díky tomu mohla vzniknout tato fotka. Foto: Martin Straka

Šestinásobný vítěz 24 hodin Le Mans a bývalý pilot formule 1 Belgičan Jacky Ickx seděl při komentování Le Mans 2007 hned vedle komentátorské kabiny, kterou sdílelo české komentátorské duo Martin Straka, Tomáš Richtr. Díky tomu mohla vzniknout tato fotka. Foto: Martin Straka

Ještě jednou dostává v galerii prostor Johnny Cecotto. Na fotografii je tentokráte zachycen v Brně v roce 1991, kdy zde závodil v rámci DTM. Foto: Martin Straka

Ještě jednou dostává v galerii prostor Johnny Cecotto. Na fotografii je tentokráte zachycen v Brně v roce 1991, kdy zde závodil v rámci DTM. Foto: Martin Straka

Rakušan Karl Wendlinger závodil ve formuli 1 v letech 1991 až 1995 u týmů Leyton House Racing, March F1 a Sauber. Ještě před vstupem do velkého světa se Wendlinger představil i fanouškům v Československu na okruhu Havířov - Šenov. V roce 1987 zde závodil s formulí Ford 1600. Foto: Martin Straka

Rakušan Karl Wendlinger závodil ve formuli 1 v letech 1991 až 1995 u týmů Leyton House Racing, March F1 a Sauber. Ještě před vstupem do velkého světa se Wendlinger představil i fanouškům v Československu na okruhu Havířov - Šenov. V roce 1987 zde závodil s formulí Ford 1600. Foto: Martin Straka

Kamuj Kobajaši obsadil s monopostem Sauber v domácí grand prix v Suzuce v roce 2012 třetí místo a dodnes je díky tomu posledním Japoncem, který se ve formuli 1 postavil na stupně vítězů. Od sezóny 2014 je Kobajaši členem továrního týmu Toyota pro FIA WEC. Na snímku sedí za volantem prototypu TS050 Hybrid během testovacího dne v Le Mans v roce 2017. Během kvalifikace o čtrnáct dní později zajel absolutní rekord okruhu La Sarthe 3:14.791.  Foto: Martin Straka

Kamuj Kobajaši obsadil s monopostem Sauber v domácí grand prix v Suzuce v roce 2012 třetí místo a dodnes je díky tomu posledním Japoncem, který se ve formuli 1 postavil na stupně vítězů. Od sezóny 2014 je Kobajaši členem továrního týmu Toyota pro FIA WEC. Na snímku sedí za volantem prototypu TS050 Hybrid během testovacího dne v Le Mans v roce 2017. Během kvalifikace o čtrnáct dní později zajel absolutní rekord okruhu La Sarthe 3:14.791.  Foto: Martin Straka

V roce 2007 debutoval v Le Mans mistr světa F1 ze sezóny 1997 Jacques Villeneuve s tímto Peugeotem 908 HDi FAP. V kokpitu prototypu #7 se tehdy střídal s Marcem Geném a Nicolasem Minassianem, který na snímku sedí za volantem. Foto: Martin Straka

V roce 2007 debutoval v Le Mans mistr světa F1 ze sezóny 1997 Jacques Villeneuve s tímto Peugeotem 908 HDi FAP. V kokpitu prototypu #7 se tehdy střídal s Marcem Geném a Nicolasem Minassianem, který na snímku sedí za volantem. Foto: Martin Straka

Slavný inženýr stáje Red Bull Racing Adrian Newey se v roce 2007 postavil jako závodní pilot na start v Le Mans. S vozem Ferrari F430 absolvoval závod ve třídě GT2 a za volantem se střídal s Joem Macarim a Benem Aucottem. Čistě britská trojice dojela s italským vozem do cíle na 22. místě v celkovém pořadí a na 4. místě v rámci kategorie. Foto: Martin Straka

Slavný inženýr stáje Red Bull Racing Adrian Newey se v roce 2007 postavil jako závodní pilot na start v Le Mans. S vozem Ferrari F430 absolvoval závod ve třídě GT2 a za volantem se střídal s Joem Macarim a Benem Aucottem. Čistě britská trojice dojela s italským vozem do cíle na 22. místě v celkovém pořadí a na 4. místě v rámci kategorie. Foto: Martin Straka

Opět Peugeot 908 HDi FAP #7, tentokráte už je za volantem doopravdy Jacques Villeneuve. V roce 2007 posádka Villeneuve, Minassian, Gené do cíle v Le Mans nedojela. O rok později získala stejná trojice druhé místo. Villeneuve je mistrem světa F1 a vítězem Indy 500, před 13 lety tak byl velmi blízko k završení trojkoruny motorsportu. Foto: Martin Straka

Opět Peugeot 908 HDi FAP #7, tentokráte už je za volantem doopravdy Jacques Villeneuve. V roce 2007 posádka Villeneuve, Minassian, Gené do cíle v Le Mans nedojela. O rok později získala stejná trojice druhé místo. Villeneuve je mistrem světa F1 a vítězem Indy 500, před 13 lety tak byl velmi blízko k završení trojkoruny motorsportu. Foto: Martin Straka

Portrét Brendona Hartleyho z Le Mans 2016. Novozélanďan vyhrál slavný závod o rok později s továrním týmem Porsche. Hartley je také dvojnásobným mistrem světa FIA WEC a ve formuli 1 si připsal 25 startů za tým Toro Rosso. Foto: Martin Straka

Portrét Brendona Hartleyho z Le Mans 2016. Novozélanďan vyhrál slavný závod o rok později s továrním týmem Porsche. Hartley je také dvojnásobným mistrem světa FIA WEC a ve formuli 1 si připsal 25 startů za tým Toro Rosso. Foto: Martin Straka

V roce 2016 startoval Pedro Lamy ve Le Mans už po sedmnácté. Ve FIA WEC byl pět sezón členem populární posádky Astonu Martin #98 ve třídě LMGTE - AM s Paulem Dalla Lanou a Mathiasem Laudou. Slovní spojení Dalla Lana, Lamy, Lauda je dodnes oblíbenou slovní hříčkou televizních komentátorů. Ve formuli 1 závodil sympatický Portugalec v letech 1993 až 1996 u týmů Lotus a Minardi. Foto: Martin Straka

V roce 2016 startoval Pedro Lamy ve Le Mans už po sedmnácté. Ve FIA WEC byl pět sezón členem populární posádky Astonu Martin #98 ve třídě LMGTE - AM s Paulem Dalla Lanou a Mathiasem Laudou. Slovní spojení Dalla Lana, Lamy, Lauda je dodnes oblíbenou slovní hříčkou televizních komentátorů. Ve formuli 1 závodil sympatický Portugalec v letech 1993 až 1996 u týmů Lotus a Minardi. Foto: Martin Straka

Mark Webber v konverzaci s japonskou novinářkou. Ve službách továrního Porsche před Le Mans 2016. Foto: Martin Straka

Mark Webber v konverzaci s japonskou novinářkou. Ve službách továrního Porsche před Le Mans 2016. Foto: Martin Straka

Francouz Stéphane Sarrazin je motoristickým obojživelníkem, který si ze závodních okruhů během kariéry nejednou odskočil do rallye. Čtyřikrát skončil celkově druhý v Le Mans, naposledy s Toyotou v roce 2016, kdy vznikla tato fotografie. Sarrazin se mihl i ve formuli 1, v sezóně 1999 absolvoval s týmem Minardi Grand Prix Brazílie. Foto: Martin Straka

Francouz Stéphane Sarrazin je motoristickým obojživelníkem, který si ze závodních okruhů během kariéry nejednou odskočil do rallye. Čtyřikrát skončil celkově druhý v Le Mans, naposledy s Toyotou v roce 2016, kdy vznikla tato fotografie. Sarrazin se mihl i ve formuli 1, v sezóně 1999 absolvoval s týmem Minardi Grand Prix Brazílie. Foto: Martin Straka

Dvojnásobný mistr světa F1 Fernando Alonso se ve službách Toyoty chystá na první start v Le Mans. Zachyceno v paddocku okruhu La Sarthe před ročníkem 2018. Alonso v tom roce společně s Buemim a Nakadžimou zvítězil a stejná trojice triumf obhájila o rok později. Jezdci Toyoty TS050 Hybrid #8 navíc v sezóně 2018/2019 vyhráli celé vytrvalostní mistrovství světa WEC. Foto: Martin Straka

Dvojnásobný mistr světa F1 Fernando Alonso se ve službách Toyoty chystá na první start v Le Mans. Zachyceno v paddocku okruhu La Sarthe před ročníkem 2018. Alonso v tom roce společně s Buemim a Nakadžimou zvítězil a stejná trojice triumf obhájila o rok později. Jezdci Toyoty TS050 Hybrid #8 navíc v sezóně 2018/2019 vyhráli celé vytrvalostní mistrovství světa WEC. Foto: Martin Straka

Pravé oko Juana Pabla Montoyi. V roce 2018 Kolumbijec debutoval v Le Mans s týmem United Autosports ve třídě LMP 2. Montoya ve své kariéře vyhrál GP Monaka i Indy 500, triumf z Le Mans však zatím ve sbírce nemá.  Foto: Martin Straka

Pravé oko Juana Pabla Montoyi. V roce 2018 Kolumbijec debutoval v Le Mans s týmem United Autosports ve třídě LMP 2. Montoya ve své kariéře vyhrál GP Monaka i Indy 500, triumf z Le Mans však zatím ve sbírce nemá.  Foto: Martin Straka

Jako šéf BMW Motorsport přijel na závodní víkend DTM do Brna v roce 1991 Marc Surer. Dnes osmašedesátiletý Švýcar působil ve formuli 1 v letech 1979 až 1986 a na svém kontě má celkem 82 startů za týmy Ensign, ATS, Theodore, Arrows a BMW. Foto: Martin Straka

Jako šéf BMW Motorsport přijel na závodní víkend DTM do Brna v roce 1991 Marc Surer. Dnes osmašedesátiletý Švýcar působil ve formuli 1 v letech 1979 až 1986 a na svém kontě má celkem 82 startů za týmy Ensign, ATS, Theodore, Arrows a BMW. Foto: Martin Straka

Při návštěvě brněnského okruhu v roce 2006 usedl Emerson Fittipadli i do kokpitu. Na Masarykově okruhu testoval formuli 3000. Foto: Martin Straka

Při návštěvě brněnského okruhu v roce 2006 usedl Emerson Fittipadli i do kokpitu. Na Masarykově okruhu testoval formuli 3000. Foto: Martin Straka

Podzim roku 2006 a tradiční výroční akce Ferrari Finali Mondiali na autodromu v Monze. Michael Schumacher se polibkem loučí s monopostem 248 F1 a zároveň dává po 11 letech sbohem Ferrari. Do formule 1 se následně vrátil v roce 2010 v barvách Mercedesu. Foto: Martin Straka

Podzim roku 2006 a tradiční výroční akce Ferrari Finali Mondiali na autodromu v Monze. Michael Schumacher se polibkem loučí s monopostem 248 F1 a zároveň dává po 11 letech sbohem Ferrari. Do formule 1 se následně vrátil v roce 2010 v barvách Mercedesu. Foto: Martin Straka

A ještě jeden snímek z loučení v Monze 2006. Se Schumacherem je na snímku tehdejší šéf týmu Ferrari Jean Todt (vpravo) a sám velký šéf italské značky Luca di Montezemolo. Foto: Martin Straka

A ještě jeden snímek z loučení v Monze 2006. Se Schumacherem je na snímku tehdejší šéf týmu Ferrari Jean Todt (vpravo) a sám velký šéf italské značky Luca di Montezemolo. Foto: Martin Straka

V roce 1986 se závodu Interserie na mosteckém Autodromu zúčastnil havajský pilot Danny Ongais. Na severočeském okruhu závodil s vozem Porsche 962C #0. Ongais ve své kariéře závodil především v USA, kde se třináckrát zúčastnil Indy 500. V letech 1977 až 1978 startoval ve čtyřech závodech formule 1 u týmu Interscope Racing. Foto: Martin Straka

V roce 1986 se závodu Interserie na mosteckém Autodromu zúčastnil havajský pilot Danny Ongais. Na severočeském okruhu závodil s vozem Porsche 962C #0. Ongais ve své kariéře závodil především v USA, kde se třináckrát zúčastnil Indy 500. V letech 1977 až 1978 startoval ve čtyřech závodech formule 1 u týmu Interscope Racing. Foto: Martin Straka

Mostecký autodrom v roce 2000 navštívil David Coulthard. Foto: Martin Straka

Mostecký autodrom v roce 2000 navštívil David Coulthard. Foto: Martin Straka

Jednou jedinkrát navštívila Autodrom Most evropská Le Mans Series, a to v roce 2001. Závod vyhrálo Audi R8 třídy LMP900, v jehož kokpitu se střídal Francouz Patrick Lemarié se švédským pilotem formule 1 a vítězem 24 hodin Le Mans Stefanem Johanssonem. Foto: Martin Straka

Jednou jedinkrát navštívila Autodrom Most evropská Le Mans Series, a to v roce 2001. Závod vyhrálo Audi R8 třídy LMP900, v jehož kokpitu se střídal Francouz Patrick Lemarié se švédským pilotem formule 1 a vítězem 24 hodin Le Mans Stefanem Johanssonem. Foto: Martin Straka

Střídání Johanssona a Lemariého během zastávky v boxech, evropská Le Mans Series na mosteckém Autodromu v roce 2001. Foto: Martin Straka

Střídání Johanssona a Lemariého během zastávky v boxech, evropská Le Mans Series na mosteckém Autodromu v roce 2001. Foto: Martin Straka

Dva bývalí piloti formule 1 v přátelské rozpravě. Allan McNish a Mika Häkkinem po debutu v DTM na Hockenheimringu v roce 2005. Foto: Martin Straka

Dva bývalí piloti formule 1 v přátelské rozpravě. Allan McNish a Mika Häkkinem po debutu v DTM na Hockenheimringu v roce 2005. Foto: Martin Straka

Bývalý italský pilot formule 1 Emanuele Pirro za volantem Audi R10 TDI během testů před Le Mans. Pirro vyhrál Le Mans pětkrát, z toho dvakrát v posádce s Frankem Bielou a Marcem Wernerem. Foto: Martin Straka

Bývalý italský pilot formule 1 Emanuele Pirro za volantem Audi R10 TDI během testů před Le Mans. Pirro vyhrál Le Mans pětkrát, z toho dvakrát v posádce s Frankem Bielou a Marcem Wernerem. Foto: Martin Straka

Bývalí piloti formule 1 Christian Danner a Stefano Modena jako týmoví kolegové v sezóně 1997 německého šampionátu Super Tourenwagen Cup. Oba dva za volantem Alfy Romeo 155 TS týmu JAS Engineering na Norisringu. Foto: Martin Straka

Bývalí piloti formule 1 Christian Danner a Stefano Modena jako týmoví kolegové v sezóně 1997 německého šampionátu Super Tourenwagen Cup. Oba dva za volantem Alfy Romeo 155 TS týmu JAS Engineering na Norisringu. Foto: Martin Straka

Ještě jednou Christian Danner za volantem Alfy. Opět se jedná o rok 1997, fotografie je ale z Nürburgringu. Foto: Martin Straka

Ještě jednou Christian Danner za volantem Alfy. Opět se jedná o rok 1997, fotografie je ale z Nürburgringu. Foto: Martin Straka

Kimi Räikkönen navštívil v roce 2016 čerpací stanici Shell v Ostravě Hrabůvce. Foto: Martin Straka

Kimi Räikkönen navštívil v roce 2016 čerpací stanici Shell v Ostravě Hrabůvce. Foto: Martin Straka

Účastník 114 závodů formule 1 Patrick Tambay doprovázel v roce 2010 na brněnském okruhu svého syna Adriena, který tehdy závodil za Charouz-Gravity Racing v seriálu Auto GP. Foto: Martin Straka

Účastník 114 závodů formule 1 Patrick Tambay doprovázel v roce 2010 na brněnském okruhu svého syna Adriena, který tehdy závodil za Charouz-Gravity Racing v seriálu Auto GP. Foto: Martin Straka

BMW M1 ze seriálu Procar dorazilo v roce 1981 na československý okruh Havířov - Šenov, za volantem sedí Sepp Manhalter. V šampionátu Procar proti sobě v sezónách 1979 a 1980 se shodnými vozy závodily hvězdy formule 1 jako Arturo Merzario, Jan Lammers, Nelson Piquet, Carlos Reutemann, Mario Andretti či Niki Lauda. Foto: Martin Straka

BMW M1 ze seriálu Procar dorazilo v roce 1981 na československý okruh Havířov - Šenov, za volantem sedí Sepp Manhalter. V šampionátu Procar proti sobě v sezónách 1979 a 1980 se shodnými vozy závodily hvězdy formule 1 jako Arturo Merzario, Jan Lammers, Nelson Piquet, Carlos Reutemann, Mario Andretti či Niki Lauda. Foto: Martin Straka

Dvojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans a účastník 74 grand prix formule 1 Hans-Joachim Stuck dorazil v roce 1987 v rámci Interserie do československého Mostu. Foto: Martin Straka

Dvojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans a účastník 74 grand prix formule 1 Hans-Joachim Stuck dorazil v roce 1987 v rámci Interserie do československého Mostu. Foto: Martin Straka

Australan Mark Webber se v sezóně 2014 vrátil do Le Mans poprvé od roku 1999. Za volantem Porsche 919 Hybrid se přejíždění obrubníků rozhodně nebál. Foto: Martin Straka

Australan Mark Webber se v sezóně 2014 vrátil do Le Mans poprvé od roku 1999. Za volantem Porsche 919 Hybrid se přejíždění obrubníků rozhodně nebál. Foto: Martin Straka

Malajský pilot Alex Yoong působil ve formuli 1 u týmu Minardi v sezónách 2001 a 2002. V roce 2007 se ve službách českého týmu Charouz Racing System zúčastnil 24 hodin Le Mans a za volantem prototypu třídy LMP 1 Lola B07/17-Judd do závodu odstartoval. Fotografie vznikla z komentátorského stanoviště těsně před vyjetím do zaváděcího kola. Během závodu se Yoong střídal za volantem s Janem Charouzem a Stefanem Mückem. Foto: Martin Straka

Malajský pilot Alex Yoong působil ve formuli 1 u týmu Minardi v sezónách 2001 a 2002. V roce 2007 se ve službách českého týmu Charouz Racing System zúčastnil 24 hodin Le Mans a za volantem prototypu třídy LMP 1 Lola B07/17-Judd do závodu odstartoval. Fotografie vznikla z komentátorského stanoviště těsně před vyjetím do zaváděcího kola. Během závodu se Yoong střídal za volantem s Janem Charouzem a Stefanem Mückem. Foto: Martin Straka

Fotografie s historickým významem pro Českou republiku na konec této galerie. Píše se rok 2001 a na pražském Barrandově Tomáš Enge za přítomnosti Antonína Charouze oznámil, že se ve službách týmu Prost stane prvním českým pilotem formule 1. Foto: Martin Straka

Fotografie s historickým významem pro Českou republiku na konec této galerie. Píše se rok 2001 a na pražském Barrandově Tomáš Enge za přítomnosti Antonína Charouze oznámil, že se ve službách týmu Prost stane prvním českým pilotem formule 1. Foto: Martin Straka

Závod šampionů (Race of Champions) v roce 2004 hostil pařížský stadion Stade de France a na tradiční exhibici se představili dva opravdu velcí šampioni - Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa F1 a Sébastien Loeb, devítinásobný šampion WRC. Foto: Martin Straka
Tři roky po debutu ve formuli 1 startoval liberecký závodník Tomáš Enge poprvé v zámořském šampionátu IndyCar. Na snímku Enge pozoruje dění na oválu Texas Motor Speedway, kde kromě formulí závodí i série NASCAR. Foto: Martin Straka
Emerson Fittipaldi v roce 2006 navštívil brněnský Masarykův okruh při příležitosti závodního víkendu A1 Grand Prix, na startovním roštu stojí vedle Antonína Charouze. V dnes již neexistujícím šampionátu startovaly národní týmy, ten český tehdy spolupracoval s brazilským. Foto: Martin Straka
Jensona Buttona, mistra světa F1 z roku 2009, asi není třeba představovat. Tato fotografie ale není z prostředí formule 1, nýbrž z Le Mans. Ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Brit startoval v roce 2018 a za volantem prototypu BR Engineering BR1 ruské stáje SMP Racing se střídal s Vitalijem Petrovem a Michajlem Aljošinem. Foto: Martin Straka
57
Fotogalerie

Osobnosti F1 objektivem Martina Straky: Schumiho polibek a Vettelova rovnátka

Fotografie Martina Straky si většina fanoušků motorsportu spojí především se světem sportovních vozů a slavnou čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans. Neradostné období pandemie koronaviru však fotoreportérovi a televiznímu komentátorovi v jedné osobě nabídlo vzácný prostor pro prohledání archivu, ve kterém nalezl nemalé množství poutavých snímků s tématikou formule 1.

2004 Nor HHF.jpg2004 Stade du France Race of Champions.jpg2004.jpg
2006.jpg2017 Mans.jpg2019 Pokoj Jean Todta.jpg
Alesi 2002 Brnou.jpgArturou Brnou 2002.jpgBaldi Brno 2002.jpg
Bretislav Enge Christian Danner Zdeněk Vojtěch Brno 1986.jpgBrno 2004.jpgBrno u 2007.jpg
Brnou 1997.jpgBrnou 2001.jpgBrnou 2004.jpg
Brnou 2005.jpgBrnou 2009 b.jpgBrnou 2009.jpg
Brnou 2010.jpgBruni na Farfusovi Brnou 2003.jpgBuemi 2014 Mans.jpg
CECOTTO Salz STW 1998.jpgDavids2014.jpgHocke 2004 .jpg
Hocke 2004 F Bmw.jpgIckx Mans 2007 vpředu Helary.jpgJohnny C Brnou 1991.jpg
Karl Wendlinger Havířov Šenov 1987.jpgKoba 2017.jpgMans 2007 Auto Jacquesa ale sedí Minnasi.jpg
Mans 2007 Newey.jpgMans 2007 Vilnev.jpgMans 2016 b.jpg
Mans 2016 P.jpgMans 2016 w.jpgMans 2016.jpg
Mans 2017 f.jpgMans 2018.jpgMarc Surer Brnou 1991.jpg
Mas F1 A1 Fittipaldi.jpgMonza 2006 Loučení.jpgMonza 2006 Loučení2.jpg
Most 1986.jpgMost 2000.jpgMost 2001 Stefan J.jpg
Most 2001 v autě Johansson vyskakuje Lemarie.jpgNedele 161.jpgNedele TEST Mans_200.jpg
Norisring 1997.jpgNurburg 1997 říjen.jpgOstrava 2016.jpg
Patrick Tambay Brnou 2008.jpgProcar M1 Havířov 1981 Sepp Manhalter.jpgStuck Most 1987.jpg
Webber Mans 2014.jpgYoong Mans 2007.jpgZahrda Villy Barrandov 2001.jpg

Doporučujeme

Články odjinud