Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Clive Mason
 Foto: Getty Images / Clive Mason
 Foto: Getty Images / Robert Cianflone
 Foto: Getty Images / Robert Cianflone
10
Fotogalerie

Tváří tvář tvrdé realitě: fanoušci viděli onboard záběry se svatozáří a...

je tohle zabiják formule 1?

O svatozáři se toho hodně napsalo, viděli jsme spousty fotografií a videí obvykle z prvních tréninků, kde byla novinka testována v instalačním kole. Viděli jsme zimní testy. Ale teprve dnes se fanouškovská obec ocitla tváří tvář nové realitě.

Svatozář je na všech dvaceti vozech, je na onboard záběrech. „Jedna věc, která mě hned napadla, že na dobrých 50 procentech obrazovky je černo,“ komentoval nové onboard záběry Otmaz Szafnauer z Force Indie.

What is the point of this camera? Can't see anything! #f1 #formula1 #ausgp #wtf1

Příspěvek sdílený WTF1 (@wtf1official),

Vylepšení onboard záběrů se zřejmě jen tak nedočkáme. Pozice pro čtyři kamery upravují pravidla, která také říkají, že týmy musí být o pozicích kamer informovány do 30. června předešlého roku. F1 tak má asi tři měsíce, aby situaci napravila – ale až pro příští sezónu.

Podle Motorsport.com je možné, že F1 bude více využívat jiné kamery na voze – například na nose. Bylo by také možné montážní body kamery u airboxu použít pro zpětný pohled.

Kritika svatozáře přitom roste. Michael Schmidt z Auto Motor und Sport napsal o svatozáři hodně kritický článek. Zmiňuje v něm třeba to, že Mezinárodní automobilová federace zavedla od roku 1975 celkem 47 bezpečnostních prvků. Svatozář je ale precedentem. Je to první bezpečnostní opatření, které nenabízí vyšší ochranu pro všechny možné scénáře nehod.

Podobný názor není nový. Svatozář má jezdce ochránit před většími objekty. U těch menších může také pomoci, ale na druhou stranu může i ublížit. Představte si situaci, kdy se menší předmět odrazí od svatozáře přímo do těla jezdce. Autor nabízí ještě další scénář – vůz se při nehodě zaklesne do svatozáře druhého vozu.

Schmidt uvádí, že Ross Brawn také není zrovna příznivcem svatozáře. Prý ale budeme muset s těžkým srdcem tuhle „žabku“ na voze akceptovat. „Ne, milý Rossi. Nemohu a nechci svatozář příimout,“ píše německý novinář. 

„Vypadá to jako zábradlí. Ještě horší je pohled z kamery níže ke kokpitu. Vidíme, že nic nevidíme.“

Komentátor RTL Christian Danner hovoří o „podvodu na publiku“, protože svatozář jen skrývá hvězdy formule 1 a jejich umění. 

Někteří jezdci i osobnosti F1 kritizují nejen pohled z vozu, ale také pohled na vůz, kdy podle nich není vidět, kdo ve voze sedí. 

Schmidt dále píše, že svatozář bude formuli 1 stát diváky. „A to v době, kdy vlajková loď motorsportu plave v neklidných vodách. Můj požadavek na FIA a držitele práv: zatáhněte za nouzovou brzdu, dokud je ještě čas.“

Zatím to však vypadá, že minimálně za FIA nebude mít kdo za záchranou brzdu zatáhnout. Jean Todt do vlaku vůbec nenastoupil a z nástupiště svádí zavedení svatozáře na jezdce...

Doporučujeme

Články odjinud