Luciano Burti (Prost) během GP Německa 2001. Foto: Getty Images 

Luciano Burti (Prost) během GP Německa 2001. Foto: Getty Images 

Luciano Burti (Prost) bourá v roce 2001 Foto: Getty Images 

Luciano Burti (Prost) bourá v roce 2001 Foto: Getty Images 

Luciano Burti (Prost) bourá v roce 2001 Foto: Getty Images 

Luciano Burti (Prost) bourá v roce 2001 Foto: Getty Images 

Ralf Schumacher v nepříjemnostech hned na začátku GP Evropy 2004 na Nürburgringu. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Ralf Schumacher v nepříjemnostech hned na začátku GP Evropy 2004 na Nürburgringu. Foto: Getty Images / Paul Gilham

Massa, Rosberg, GP Austrálie 2006. Foto: Getty Images 

Massa, Rosberg, GP Austrálie 2006. Foto: Getty Images 

Barrichello (vlevo) a Kobajaši, GP Indie 2011. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Barrichello (vlevo) a Kobajaši, GP Indie 2011. Foto: Getty Images / Mark Thompson

První zatáčky v Monze bývají hodně divoké. Velká nehoda, kterou vyvolal Vitantonio Liuzzi (HRT) a do níž se pak zapojili Petrov, Rosberg a další. GP Itálie 2011. Foto: Getty Images / Mark Thompson

První zatáčky v Monze bývají hodně divoké. Velká nehoda, kterou vyvolal Vitantonio Liuzzi (HRT) a do níž se pak zapojili Petrov, Rosberg a další. GP Itálie 2011. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Romain Grosjean za nehodu dostal zákaz startu v jednom závodě. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Romain Grosjean za nehodu dostal zákaz startu v jednom závodě. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Štěstí měl Fernando Alonso, Grosjeanův vůz prolétl blízko jeho hlavy. Foto: Getty Images / Ker Robertson

Štěstí měl Fernando Alonso, Grosjeanův vůz prolétl blízko jeho hlavy. Foto: Getty Images / Ker Robertson

Takhle se proletěl Kamuj Kobajaši během GP Monaka 2012. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Takhle se proletěl Kamuj Kobajaši během GP Monaka 2012. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Belgie 2018 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Belgie 2018 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Belgie 2018 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Belgie 2018 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Luciano Burti (Prost) bourá v roce 2001 Foto: Getty Images 
Luciano Burti (Prost) bourá v roce 2001 Foto: Getty Images 
Ralf Schumacher v nepříjemnostech hned na začátku GP Evropy 2004 na Nürburgringu. Foto: Getty Images / Paul Gilham
Massa, Rosberg, GP Austrálie 2006. Foto: Getty Images 
12
Fotogalerie

Dnes je více nehod v první zatáčce, než tomu bylo za nás, říká Stewart

Jezdci si toho dnes v prvních metrech po startu dovolí více, než tomu bylo v počátcích formule 1.

Před pár dny si formule 1 připomínala 70 let od prvního závodu. Královna motorsportu se za tu dobu změnila k nepoznání. Bezpečnost je na takové úrovni, že si mohou jezdci dovolit více riskovat. Neznamená to pak ale také méně respektu na trati? Ve srovnání s dobou, ve které závodil Sir Jackie Stewart, asi ano.

„Dnes je v první zatáčce více nehod než v našich časech,“ řekl Jackie Stewart v podcastu F1 Nation.

Podle Stewarta si toho mohou jezdci dnes více dovolit. „Auta byla tehdy křehčí, kokpity nebyly tak robustní. Dnes podstupují rizika, protože vědí, že je to bezpečnější.“

„Tato svoboda nemohla za starých časů existovat,“ pokračuje Stewart a vysvětlil, že každý jezdec, který by se choval na trati špatně, by byl následně pokárán před svými soupeři.

„Pokud se někdo choval špatně, GPDA (asociace jezdců, pozn. redakce) ho nechala na dalším závodě předstoupit před všechny a bylo mu tak pohrozeno, že si podobnou věc už nikdy nedovolil.“

Ke kolizím menšího či většího rozsahu dochází ve většině závodů. Stewart si ale vybavil jeden už trochu starší.

„Myslím, že nejhorším příkladem jsou pravděpodobně Lewis Hamilton a Nico Rosberg ve Španělsku (v roce 2016, pozn. redakce), kdy se na začátku závodu střetli mezi sebou. Část z toho byli na trávě a stále se snažili řídit.“

Nejlepší byl Fangio

Stewart také promluvil o tom, kdo byl podle něj nejlepší v historii. „Jim Clark byl nepochybně nejlepším jezdcem, proti kterému jsem kdy závodil. Jako člověk to byl můj vzor.“

„Myslím, že nejlepším v historii byl Fangio – pro své chování, pro svůj způsob řízení. Nikdy neměl nehodu, problém nebo mechanické selhání, nikdy neřídil auto způsobem, který by způsoboval mechanické selhání, jako tomu bylo u mnoha jiných jezdců.“

„Dokázal si také vybrat správný tým ve správný čas. Šel z Ferrari do Maserati, poté do Mercedes-Benz a znovu do Ferrari.“

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud