Foto: Mercedes AMG

Foto: Mercedes AMG

 Foto: Mercedes AMG

Foto: Mercedes AMG

 Foto: Mercedes AMG

Foto: Mercedes AMG

 Foto: Mercedes AMG

Foto: Mercedes AMG

 Foto: Mercedes AMG

Foto: Mercedes AMG

 Foto: Mercedes AMG
 Foto: Mercedes AMG
 Foto: Mercedes AMG
 Foto: Mercedes AMG
5
Fotogalerie

Mercedes neprozradí, za co utratil vývojové žetony. Kromě vozu zlepšil i motor

Mercedes dnes představil vůz pro sezónu 2021.

Letošní rok je trochu netradiční. Za dveřmi jsou velké změny pravidel, F1 zmrazila část vývoje a současně upravila vozy tak, aby je zpomalila a ulevila pneumatikám, které sice prošly úpravami, ale ve skutečnosti jde o pneumatiky z roku 2019.

„Pokud se snažíte zpomalit auto, což je vlastně to, k čemu měly změny pravidel směřovat, úprava podlahy je zdaleka nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak dosáhnout vašeho cíle,“ řekl technický šéf Mercedesu James Allison.

„Podlaha je tak důležitou aerodynamickou částí, že malé změny přinášejí velké snížení výkonu. Jakmile byla pravidla stanovena, naším úkolem bylo přijít na to, jak získat zpět ztráty způsobené změnami.“

Některé týmy kvůli zmrazení části vývoje označují svůj letošní vůz stejně jako ten loňský, jen přidají písmeno B – týká se to třeba Red Bullu.

„To, co se přenáší, se bude lišit týmu od týmu, protože pravidla nevyžadovala, abyste přenášeli stejné věci. Jediná věc, kterou můžeme v této fázi s jistotou říci, je, že auta všech týmů budou mít významné oblasti, které jsou stejné jako jejich auto z roku 2020. Tyto oblasti se budou u jednotlivých aut lišit v závislosti na tom, jak se rozhodli utratit své žetony.“

Týmy měly k dispozici dva žetony, díky kterým mohly změnit jednu velkou nebo dvě menší zmrazené části.

„Kromě toho existují některé části vozu, které můžete změnit bez žetonů, jde například o pohonnou jednotku, chladicí systémy, zavěšení a samozřejmě všechny aerodynamické povrchy.“

„Utratili jsme své žetony, ale zatím neprozradíme, jak jsme je použili. To se včas ukáže.“

Při navrhování svého nového auta se Mercedes ocitl v neobvyklé situaci, kdy musel svému vozu přidat váhu, aby splnil minimální hmotnost definovanou pravidly.

„Rok 2021 umožňuje, aby byla auta o 6 kg těžší. Máme navíc dalších pár kilogramů, které můžeme utratit v důsledku zákazu DAS,“ vysvětlil Allison.

Vývoj minimální hmotnosti vozu včetně jezdce (v kg)

Týmy budou muset letos pečlivě zvažovat, kolik zdrojů vynaloží na letošní vůz a kolik na vůz pro rok 2022. 

„Ideální situace by byla taková, že máme auto, které je tak brilantně rychlé, že se k němu můžete téměř okamžitě otočit zády a soustředit se na další. Formule 1 ale nikdy není tak jednoduchá.“

Upravili MGU-K

Mercedes nedávno uvedl, že přes zimu objevil u své pohonné jednotky určité problémy. 

„Dokončili jsme nějaké práce na zlepšení spolehlivosti PJ,“ řekl šéf motorářů Hywel Thomas. 

„V roce 2020 jsme použili hliníkovou konstrukci, která nebyla tak spolehlivá, jak bylo zamýšleno, a proto jsme zavedli novou slitinu pro blok motoru.“

Udělali jsme také několik úprav systému pro obnovu energie, aby byl odolnější. V roce 2021 nás čeká kalendář s 23 závody, což bude velká výzva. Budeme muset zajistit, aby byla pohonná jednotka spolehlivá. Na této oblasti jsme tvrdě pracovali a doufejme, že se to vyplatí.“

Mercedes také upravil MGU-K. Podle Thomase byl loňský koncept posunem vpřed z hlediska výkonu, ale dostavily se i problémy.

„Měli jsme spoustu příkladů, kdy MGU-K běžel celý cyklus a dělal přesně to, co jsme chtěli, ale měli jsme také některé případy, kdy došlo k selhání uprostřed cyklu. Pro rok 2021 jsme se podívali na tento design a pochopili jsme, odkud selhání pocházejí.“

Mercedes také doufá, že udělal krok vpřed z hlediska výkonu. „Máme několik zcela nových inovací, které budou v závodní pohonné jednotce poprvé. To bylo obzvláště náročné, protože minulá sezóna skončila pozdě, takže zimní období bylo kratší, než je obvyklé a poskytlo nám méně času na přípravu.“

„Pokračovali jsme v hledání lepší tepelné účinnosti spalovacího motoru. Většinu vývoje lze najít v jádru pohonné jednotky. Požadavkem byl maximální výkon ze spalovacího procesu.“ 

Další změny se podle Thomase týkají turbodmychadla. 

Doporučujeme

Články odjinud