Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 

Foto: Peugeot 

 Foto: Peugeot 
 Foto: Peugeot 
 Foto: Peugeot 
 Foto: Peugeot 
7
Fotogalerie

Nechtěli jsme zadní křídlo. Peugeot se vrací do Le Mans s novým hypervozem

Ještě na jaře roku 2012 se s Peugeotem počítalo jako s největším konkurentem pro Audi v rodícím se šampionátu FIA WEC. Následky ekonomické krize však vedení automobilky donutily program v LMP 1 náhle ukončit. Nyní se Peugeot vrací. Svého prvního Le Mans po 11 letech se francouzská značka se lvem ve znaku v příští sezoně zúčastní s novým hypervozem 9X8.

Pro sportovní divizi Peugeotu v současnosti tolik typická kombinace šedé a žluté. Futuristický design světlometů s charakteristickými třemi diodovými pruhy. Revoluční aerodynamická koncepce bez velkého zadního křídla.

„Přesně tohle jsem si představoval pod pojmem hypervůz,“ řekl s mírným úsměvem Kevin Magnussen v prezentačním videu Peugeotu poté, co poprvé spatřil až do úterka pečlivě střežené tajemství.

Dánský závodník je jedním ze vyvolených pilotů, kteří budou v příští sezoně vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC usedat do kokpitu hypervozu Peugeot 9X8. Francouzský speciál je třetím vozem, který byl postaven podle technických regulí Le Mans Hypercar. Už v této sezoně sledujeme na závodních tratích Toyotu GR010 Hybrid a americký Glickenhaus 007 LMH.

Označení vozu 9X8 odkazuje ke slavné sportovní historii značky. Číslovka 9 zařazuje nový hypervůz do vývojové linie závodních speciálů Peugeot pro Le Mans. Model 905 vyhrál nejslavnější vytrvalostní závod světa dvakrát v letech 1992 a 1993, zatímco prototyp 908 třídy LMP 1 triumfoval ve velké bitvě naftových motorů v sezoně 2009.

Písmeno X poté připomíná, že hybridní pohonná jednotka pod kapotou nabízí pohon 4x4. A závěrečná číslovka 8 zařazuje hypervůz do rodiny Peugeotu. Označení všech současných modelů končí tímto číslem, od hatchbacku 208 až po SUV 5008.

„Linie Peugeotu 9X8 vyjadřují styl značky. Jedná se o uhlazený a osobitý design plný emocí a dynamiky,“ uvedl designový ředitel automobilky Matthias Hossann.

Designové oddělení Peugeotu se u závodního vozu trochu netradičně „vyřádilo“ i v oblasti interiéru.

„Kokpitu jsme chtěli věnovat zvláštní pozornost, protože u závodních vozů vždy plnil jen funkční roli. Vytrácela se identita značky. Díky barvené kombinaci ve spojení s prvky ve stylu i-Cockpitu bude kokpit v záběrech onboard kamer jasně ukazovat, že se jedná o Peugeot,“ vysvětlil Hossann.

Nejen fanoušky zaujala na první pohled záď vozu, kde je absence velkého přítlačného křídla do očí bijící. O správné fungování aerodynamiky a o generaci přítlaku se bude podle všeho starat jen difuzor ve spojení s menšími aerodynamickými prvky a svoji roli určitě sehraje i podlaha. V detailu na prezentačním videu byla na zadním konci karoserie jasně patrná samolepka s nápisem „We didn’t want a rear wing“, tedy „Nechtěli jsme zadní křídlo.“

„Designování vozu 9X8 bylo skvělou zkušeností, protože jsme mohli svobodně vymýšlet, inovovat a objevovat dosud neobjevené cesty k optimalizaci aerodynamiky vozu. Podle pravidel je povoleno jediné nastavitelné aerodynamické zařízení, aniž by bylo konkrétně specifikováno, že se jedná o zadní křídlo. Naše výpočty a simulace nám potvrdily, že vysokého výkonu můžeme dosáhnout i bez něj,“ řekl technický ředitel Peugeotu pro FIA WEC Olivier Jansonnie.

„Absence zadního křídla je velký inovativní krok. V efektivitě aerodynamiky jsme dosáhli takové úrovně, že už takový prvek nepotřebujeme. Neptejte se, jak jsme to dokázali. Tohle tajemství si chceme udržet tak dlouho, jak jen to bude možné,“ prohodil ředitel pro motorsport ve skupině Stellantis Jean-Marc Finot.

DNA nového závodního vozu se však pochopitelně ukrývá pod kapotou, kde je umístěna hybridní pohonná jednotka. Její základ tvoří spalovací dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 2.6 litru, který poskytuje výkon 500 kW. Ten spolupracuje s motorgenerátorem na přední nápravě, jenž poskytuje dalších 200 kW. Součástí soustavy je pochopitelně též baterie a sedmistupňová sekvenční převodovka.

Všeobecně se očekává, že Peugeot nasadí dva hypervozy 9X8 do kompletní sezony FIA WEC 2022. Kalendář šampionátu pro příští rok ještě nebyl představen, přesné datum závodní premiéry nových francouzských vozů tak zatím není známé.

Šestici závodních pilotů tvoří kromě výše zmíněného Kevina Magnussena ještě Jean-Éric Vergne, Paul di Resta, Mikkel Jensen, Loic Duval a Gustavo Menezes. Pozici testovacího a rezervního pilota bude zastávat James Rossiter.

Doporučujeme

Články odjinud