Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA

Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: McLaren

Foto: McLaren

 Foto: Renault

Foto: Renault

Model v barvách Williamsu Foto: Williams

Model v barvách Williamsu Foto: Williams

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

Model vozu 2021 Foto: F1, FOM, FIA

 Foto: F1, FOM, FIA
 Foto: F1, FOM, FIA
 Foto: F1, FOM, FIA
 Foto: F1, FOM, FIA
14
Fotogalerie

Formule 1 chce být zelenější než formule E. Symonds mluví o dvoutaktním motoru

Formule 1 si současné hybridní pohonné jednotky ponechá přibližně do roku 2025. Zelenat má postupným zvyšováním biosložky. Poté by měly přijít i nové motory.

Není to tak dávno, co formule 1 v rámci změn pro rok 2021 diskutovala také o změnách v oblasti pohonných jednotek. Důvodů mělo být několik – snížení nákladů, lepší zvuk a také přilákání nových výrobců. Nakonec ale v této oblasti k žádným větším změnám nedojde. Jedním z argumentů bylo, že se neobjevil žádný nový vážný zájemce ze stran výrobců. 

Nyní má F1 nové téma. Chce být dokonce papežštější než papež – konkrétně zelenější než elektrická formule E. Fanoušci se ale nemusí obávat příchodu elektrické formule 1. Současné pohonné jednotky mají vydržet do roku 2025 (přibližně). Poté je podle současné představy F1 možná nahradí dvoutaktní motory na ekologická pravidla.

„Byl bych rád, kdyby šlo o dvoutakt,“ řekl Pat Symonds, technický ředitel formule 1 na energetické konferenci Motorsport Industry Association. Symondsova slova přinesl web motorsportmagazine.com.

„Jsou účinnější, mají skvělý zvuk z výfuků a řada problémů spojená se starými dvoutakty už není relevantní.“

Nové motory pravděpodobně zůstanou hybridy, ale budou poháněné syntetickým palivem vyrobeným z kombinace vodíku a uhlíku, který bude zachytáván ze vzduchu.

Podobný pohon by měla mít i letadla, která budou dopravovat náklad na grand prix.

Výzkum představený na konferenci ukázal, že elektrická závodní auta by mohla být zodpovědná za dvojnásobnou úroveň emisí uhlíku než hybridní závodní auta a to kvůli emisím, které vznikají při výrobě baterií.

„Určitě si myslím, že spalovací motor má dlouhou budoucnost a myslím si, že má budoucnost, která je delší, než si mnozí politici uvědomují, protože politici spoléhají ve všem na elektrická auta.“

„Na elektrických autech není nic špatného, ​​ale existují důvody, proč nejsou řešením pro každého.“

Podle Symondse dosahují motory s protiběžnými písty v silničních vozech padesátiprocentní účinnosti.

„Přímé vstřikování, přetlakové plnění a nové systémy zapalování umožnily, aby byly nové verze dvoutaktních motorů velmi účinné a velmi přátelské k emisím. Myslím, že pro ně existuje dobrá budoucnost.“

Zelenější paliva

Podle článku 19.4.4 současných technických pravidel musí paliva obsahovat 5,75 % biosložky. Podle článku 16.4.4 technických pravidel pro rok 2021 musí podíl „udržitelného ethanolu“ dosáhnout nově 10 % a podle předpokladů se bude toto procento v dalších letech zvyšovat.

Doporučujeme

Články odjinud