Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Clive Mason
 Foto: Getty Images / Clive Mason
 Foto: Getty Images / Clive Mason
10
Fotogalerie

Formule 1 se vyplatí, spočítali si v Baku

V Baku spočítali, nebo spíše nechali spočítat, přínos formule 1 pro místní ekonomiku.

Téměř každý rok se u nás vedou vášnivé diskuse o zalistovacím poplatku za Velkou cenu České republiky v Brně. Někteří poukazují, že finanční prostředky na závody MotoGP nemají jít z veřejných peněz. 

V případě MotoGP jsou přitom poplatky výrazně nižší ve srovnání s F1. Baku, které hostí závody od roku 2016, platí podle spekulací jeden z nejvyšších poplatků.

Nedávno si proto najali firmu PwC (PricewaterhouseCoopers), což je obří mezinárodní síť poradenských společností, která poskytuje auditorské, daňové a poradenské služby.

PwC spočítala, že díky závodům formule 1 přiteklo do místní ekonomiky za 4 roky 506,3 milionů dolarů.

Příjmy byly rozděleny do dvou skupin. Přímé činily 300,6 milionů. Jedná se o zboží a služby, jako jsou hotely, restaurace, dopravní služby apod.

Nepřímé vygenerovaly 205,7 milionů. Jedná se o jakékoli dodatečné příjmy od společností a podniků, které prodávají zboží a služby jiným organizacím, které jsou zase přímými dodavateli grand prix formule 1.

Kromě toho vzniklo několik tisíc krátkodobých a střednědobých pracovních úvazků, díky kterým získali pracovní zkušenosti zejména mladí lidé.

Čísla jsou překvapivě vysoká, když uvážíme, že Baku má z logistických důvodů jednu z nejnižších návštěvností – tribun na okruhu příliš mnoho nenajdete. 

Samozřejmě je potřeba brát v úvahu také globální reklamu. Ruku na srdce: kolik z nás vědělo před grand prix formule 1, jak vypadá Baku? V roce 2018 sledovalo závod 82,3 milionů diváků, v roce 2019 to bylo 90,2 milionů.

Baku má aktuálně smlouvu do roku 2023. Studie PwC může být argumentem nejen pro další prodloužení smlouvy, ale také může pomoci promotérům v ostatních zemích. 

Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud