Vše, co potřebujete vědět o Velké ceně Španělska 2014: technika, představení okruhu, počasí, pneumatiky a mnoho dalšího.
Téměř na den přesně po osmi měsících se kalendář závodů formule 1 vrací do Evropy. První zastávkou je už tradičně Velká cena Španělska. Podívejte se na souhrn všech klíčových informací, které budete o víkendu potřebovat.
Představení okruhu
Míříme do Evropy, Španělska, Katalánska a Barcelony, ačkoliv to poslední neplatí úplně přesně. Okruh se totiž nachází v asi devítitisícové obci Montmeló, ležící zhruba 20 kilometrů od Barcelony. Jedno z nejbohatších měst ve Španělsku se ale vloni dohodlo na sponzorování závodu, takže by vás nemělo překvapit, že cedule na okruhu hlásí nový název Circuit de Barcelona-Catalunya. Pořadatelé chtějí jít dokonce ještě dál a nazvat závod Velkou cenou Barcelony.
Katalánských okruh není pro piloty nebo členy týmů nikterak neznámý. Velká cena se zde jezdí už dlouho, kromě toho okruh v uplynulých letech hostil předsezónní testy a jezdí se zde také juniorské série.
Ne vždy se ovšem jela Velká cena Španělska zrovna zde. Do roku 1990 se jezdilo v Jerezu a ještě předtím v Jaramě poblíž Madridu a také na dalším z katalánských okruhů jménem Montjuïc.
Dlouhá rovinka ale velký přítlak
Barcelona se vyznačuje více než kilometr dlouhou startovní rovinkou. Letošní odlepení vozů po zhasnutí červených světel bude v kombinaci s téměř neslyšitelnými motory hodně podivné. I přes dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny na velký přítlak a to zejména kvůli zatáčkám číslo 3 a 9. Kromě rychlých zatáček je zde také řada pomalých.
Okruh má zkrátka všechno a ne nadarmo se říká, že kdo vyhraje zde, může pomýšlet na slušný výsledek i jinde. Letos to ale kvůli velkému vývoji a novým motorům platit rozhodně nemusí.
- Počet kol: 66
- Délka kola: 4 655 m
- Celková délka závodu: 307,104 km
- Průměrná rychlost: 194 km/h
- 16 zatáček (9 pravotočivých, 7 levotočivých)
- Délka boxové uličky: 331 m
- Průjezd boxy: 21 sekund
Podívejte se na letecký snímek okruhu. Jde o mapu Googlu, můžete se v ní pohybovat.
Technika
Pro vozy nebude problém v dobíjení energie a to zejména díky zatáčce číslo 10. Výkon motoru zde obecně není až tak důležitý. Jako celek ale bude klíčový při průjezdu 3. zatáčkou a také z pohledu stability v 8. zatáčce.
Chlazení v Barceloně není problém. Teploty a vlhkost zde sice mohou občas překvapit, ale oproti Malajsii a Bahrajnu se nejedná o nic zásadního.
Pohonná jednotka
1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault
Spalovací motor |
3 |
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) |
3 |
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) |
3 |
Baterie |
3 |
Spotřeba paliva |
2 |
Rekuperace energie |
4 |
Pneumatiky – tvrdá a střední
Okruh v Katalánsku je považován díky svému drsného asfaltu a rychlým zatáčkám za jeden z nejnáročnějších v kalendáři. V loňském roce zde Alonso vyhrál se strategií čtyř zastávek v boxech, letos očekává Pirelli maximálně tři zastávky. Do Španělska přivezl italský výrobce své dvě nejtvrdší směsi.
Zatáčky s velkým poloměrem a vysoká boční přetížení činí okruh v Barceloně pro pneumatiky jedním z nejnáročnějších. Především pneumatiky na levé straně vozu jsou extrémně namáhány, levá zadní pneumatika pak ještě i díky nutnosti trakce vyžadované velký točivým momentem přeplňovaných motorů.
Trakce: 4 z 5
Střední úroveň přítlaku, který byl v porovnání s loňskou sezónou snížen, může v kombinaci s ne zcela perfektním nastavením vozu způsobit, že záď vozu bude mít tendence jít do smyku. To potenciálně může vést k přetáčivosti a přehřívaní směsi a následně k opotřebení zadních pneumatik.
Přítlak: 3 z 5
Vedle rychlých zatáček najdete na okruhu v Barceloně i úzké vlásenky a šikany, které pneumatiky zahřívají – teplota předních pneumatik může dosáhnout až 130 °C – což způsobuje jejich opotřebení. To se děje především ve volném tréninku, kdy není trať ještě dostatečně pogumovaná.
Ulpívání gumy na trati: 3 z 5
Přilnavost asfaltu: 4 z 5
FIA: DRS zóny a komisaři
Zkušené zástupce FIA Garryho Connellye a Farhana Vohra doplní už tradičně jeden zástupce z řad jezdců. Tentokrát to bude bývalý pilot F1 a vítěz závodu 500 mil Indianapolis Danny Sullivan (USA). Ve formuli 1 závodil v roce 1983 za Tyrrell.
FIA potvrdila dvě DRS zóny. První bude mít detekční bod 86 metrů před devátou zatáčkou a aktivační bod bude na rovince za ní.
Druhá DRS zóna bude na startovní a cílové rovince a to konkrétně 157 metrů od jejího začátku. Detekční bod leží pochopitelně v poslední zatáčce.
Počasí
Pátek: teploty 21 až 22°, jasno, vítr kolem 10 km/h, během druhého tréninku až 20 km/h
Sobota: teplota 23°C, skoro jasno, vítr v odpoledních hodinách až 28 km/h
Neděle: teplota 19°C, skoro zataženo, vítr 21 km/h
Statistiky
Loňské výsledky
- Závod: Fernando Alonso (1:39:16.596)
- Kvalifikace (Q3): Nico Rosberg (1:20.718)
- Nejrychlejší kolo v závodě: Esteban Gutiérrez (1:26,217)
- Třetí trénink: Felipe Massa (1:21:901)
- Druhý trénink: Sebastian Vettel (1:22.808)
- První trénink: Fernando Alonso (1:25.252)
Rekordy
- Pilot: 6 vítězství (Michael Schumacher)
- Tým: 12 vítězství Ferrari, 8 vítězství McLaren, Williams, 7 vítězství Lotus
Posledních 5 vítězů
- 2013: Fernando Alonso
- 2012: Pastor Maldonado
- 2011: Sebastian Vettel
- 2010: Mark Webber
- 2009: Jenson Button
Ze současného startovního pole zde dokázali více než jednou vyhrát jen Fernando Alonso (2006, 2013) a jeho týmový kolega Kimi Räikkönen (2005, 2008).
Harmonogram
1. trénink 10.00–11.30 (Nova Sport živě)
2. trénink 14.00–15.30 (Nova Sport živě)
3. trénink 11.00–12.00 (Nova Sport živě)
Kvalifikace 14.00–15.00 (Nova Sport, Dajto živě)
Závod 14.00 (Nova, Markíza živě)
GP2/GP3
Španělsko je jednou z velkých cen, kde se kromě závodu F1 pojedou také juniorské série GP2 a GP3, které letos vysílá Nova Sport.
GP2
Kvalifikace: Pátek 9. května od 15.55
První závod: Sobota 10. května od 15.40
Druhý závod: Neděle 11. května od 10.35 (Nova Sport živě)
GP3
Kvalifikace: 10. května od 9.45
První závod: 10. května od 17.20 (Nova Sport živě)
Druhý závod 11. května od 9.25 (Nova Sport živě)
Virtuální prohlídka okruhu