Mario Andretti ve voze Lotus Ford v roce 1977 Foto: Getty Images / Tony Duffy

Mario Andretti ve voze Lotus Ford v roce 1977 Foto: Getty Images / Tony Duffy

Patrick Tambay ve voze Lola s motorem Ford v roce 1986 Foto: Getty Images / Mike King

Patrick Tambay ve voze Lola s motorem Ford v roce 1986 Foto: Getty Images / Mike King

Alessandro Nannini ve voze Benetton s motorem Ford v roce 1988 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Alessandro Nannini ve voze Benetton s motorem Ford v roce 1988 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Jos Verstappen ve voze Stewart-Ford v roce 1998 Foto: Getty Images / Clive Mason

Jos Verstappen ve voze Stewart-Ford v roce 1998 Foto: Getty Images / Clive Mason

Michael Schumacher u Benettonu Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Michael Schumacher u Benettonu Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Mark Webber v Jordanu v posledním roce týmu ve F1 Foto: Getty Images / Clive Mason

Mark Webber v Jordanu v posledním roce týmu ve F1 Foto: Getty Images / Clive Mason

Patrick Tambay ve voze Lola s motorem Ford v roce 1986 Foto: Getty Images / Mike King
Alessandro Nannini ve voze Benetton s motorem Ford v roce 1988 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau
Jos Verstappen ve voze Stewart-Ford v roce 1998 Foto: Getty Images / Clive Mason
Michael Schumacher u Benettonu Foto: Getty Images / Pascal Rondeau
6
Fotogalerie

Kruh se uzavřel. Red Bull bude spolupracovat s Fordem

Red Bull bude spolupracovat s Fordem na vývoji pohonných jednotek, které do formule 1 vstoupí v roce 2026.

Před pár lety se v kinech objevil film Le Mans '66, který mapuje rivalitu Fordu a Ferrari ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě. Maranellská automobilka se letos po dlouhé přestávce do Le Mans vrací. A Ford se zase vrací do formule 1. Bude spolupracovat s Red Bullem, čímž se bez velké nadsázky uzavře kruh.

Ford by se měl podílet na vývoji zejména hybridní části a baterie. Vývoj pohonné jednotky už začal v Milton Keynes pod taktovkou Red Bull Powertrains.

Jaguar

Ford ve formuli 1 nikdy neměl tým, který by přímo nesl jeho název. Přesto v královně motorsportu zanechal obří stopu. Tou první, o které je dobré se zmínit, byl tým Jaguar.

Jaguar Racing vznikl koupí týmu Stewart Grand Prix Formule 1 Jackieho Stewarta společností Ford v červnu 1999.  

Jaguar ve formuli 1 odjel 85 závodů, během kterých získal zásluhou Eddieho Irvina dvě pódiová umístění – ve Velké ceně Monaka 2001 a ve Velké ceně Itálie o rok později.

Ford však se svým působením ve F1 příliš spokojený nebyl. Lepší výsledky se nedostavily a pro samotnou značku Ford provozování Jaguaru z marketingového hlediska tak velkou hodnotu nemělo. V polovině listopadu 2004 bylo potvrzeno, že Jaguar od Fordu odkoupí výrobce energetických drinků Red Bull. Tým byl přejmenován na Red Bull Racing. První motor a šasi ale ještě bylo vyrobeno Jaguarem pro sezónu 2005. 

Jaguar se nedávno do světa motorsportu vrátil – závodí v elektrické formuli E. O aktivitu Fordu však už nejde. V roce 2008 Ford prodal značku Jaguar indické automobilce Tata Motors.

Ford Cosworth

Další výraznou stopu zanechal Ford ve formuli 1 díky spolupráci s britským výrobcem motorů – firmou Cosworth. Její historie se začala psát v roce 1958, kdy ji založili dva inženýři Lotusu Mike Costin Keith Duckworth. Spolupráce s Lotusem Colina Chapmana byla také první, kterou Cosworth získal a neomezila se jen na svět F1 ale třeba také na Le Mans.

Byl to právě Champman, kdo přesvědčil Ford, aby podepsal vývojovou smlouvu na motory Lotus DFV V8. První vítězství s tímto motorem získal v barvách Lotusu Jim Clark v Zandvoortu v roce 1967.

Debut Fordu ve F1 však přišel už o pár let dříve. V sezóně 1963 použil kanadský tým Stebro během GP USA ve Watkins Glen (šlo o jediný závod tohoto týmu ve F1) motor Ford. Peter Broeker obsadil v závodě 7. místo ale se ztrátou 22 kol na vítězného Grahama Hilla. 

Ford Cosworth nebo jen Coswort dodávali motory mnoha týmům formule 1. Přesný počet odjetých závodů se liší podle toho, co do historie značky započítáme. Úspěchy jsou ale jasné: 176 vítězství, 10 titulů s týmy a 13 jezdeckých titulů. Posledním velkým úspěchem byl titul Michaela Schumachera s Benettonem v roce 1994. Od další sezóny pak Benetton přešel na motory Renault. 

Cosworth (již bez Fordu) dodával pohonné jednotky do konce roku 2013, kdy byl zákazníkem tým Marussia. 

Tituly Cosworthu

Jezdci

  • 1968 Graham Hill (Team Lotus)
  • 1969 Jackie Stewart (Matra)
  • 1970 Jochen Rindt (Team Lotus)
  • 1971 Jackie Stewart (Tyrrell)
  • 1972 Emerson Fittipaldi (Team Lotus)
  • 1973 Jackie Stewart (Tyrrell)
  • 1974 Emerson Fittipaldi (McLaren)
  • 1976 James Hunt (McLaren)
  • 1978 Mario Andretti (Team Lotus)
  • 1980 Alan Jones (Williams)
  • 1981 Nelson Piquet (Brabham)
  • 1982 Keke Rosberg (Williams)
  • 1994 Michael Schumacher (Benetton)

Týmy

  • 1968 Lotus
  • 1969 Matra
  • 1970 Lotus
  • 1971 Tyrrell
  • 1972 Lotus
  • 1973 Lotus
  • 1974 McLaren
  • 1978 Lotus
  • 1980 Williams
  • 1981 Williams

Doporučujeme

Články odjinud