9
Fotogalerie

10 velkých cen F1, ve kterých přišli jezdci o své první vítězství

Lando Norris ve Velké ceně Ruska, která se jela minulý víkend, přišel v samotném závěru o své první vítězství ve formuli 1, ke kterému směřoval. Nebyl ale prvním.

Po startu z pole position pilot McLarenu přišel o vedení, když se před něj dostal Carlos Sainz. Norris se ale vrátil do čela a jel si za svým prvním vítězstvím v kariéře.

V samotném závěru závodu ale v Soči začalo pršet, řada jezdců neváhala s přezutím na pneumatiky do přechodných podmínek, Norris se ale snažil na stále více mokré trati dojet do cíle na pneumatikách do sucha.

Nakonec v porovnání s jezdci na přechodných pneumatikách výrazně ztrácel a na kluzké trati udělal i hodiny. Tři kola před cílem proto zamířil k mechanikům do boxů, v tu chvíli už ale byl jeho závod ztracen a Norris byl v cíli klasifikován až na sedmém místě. Vyhrál Lewis Hamilton.

Norris ale není první, a rozhodně ani poslední, pilot, který s přehledem mířil za svým prvním vítězstvím, ale nakonec si na první takový úspěch musel ještě počkat.

Server Motorsport se podíval na dalších 10 závodů, ve kterých mohli vybraní jezdci dosáhnout na své první vítězství, ale nebylo jim v tu chvíli přáno.

Pokračování 2 / 11

Nigel Mansell - Velká cena Monaka 1984

V deštivých podmínkách v Monte Carlu se pilot Lotusu Nigel Mansell dostal před Alaina Prosta do vedení a poprvé v kariéře vedl závod.

V úzkých uličkách městského okruhu Brit výrazným tempem navyšoval svůj náskok, když byl v každém kole rychlejší o dvě sekundy než soupeři za ním.

O pár kol později ale Mansell ztratil kontrolu nad vozem ve stoupání ke kasinu za první zatáčkou Sainte Devote. Vůz se roztočil, Mansell si poškodil zadní křídlo a přišel o naději získat své první vítězství. Toho se nakonec dočkal o rok později ve Williamsu, když triumfoval v GP Evropy na Brands Hatch.

Pokračování 3 / 11

Ayrton Senna - Velká cena Monaka 1984

Deštivý závod nabídl velké drama také po Mansellově vypadnutí. Ayrton Senna po startu z 13. pozice stoupal pořadím a i když se podmínky na trati zhoršovaly, výrazně stahoval vedoucího Prosta.

Prost dával sportovním komisařům gestikulací najevo, aby byl závod zastaven, což by mu zajistilo vítězství. S tím souhlasil také ředitel závodu Jacky Ickx, který GP Monaka zastavil na konci 32. kola krátce poté, co se Senna dostal před Prosta na první místo. Podle pravidel ale byly výsledky určeny podle pořadí předchozího kola, ve kterém ještě vedl Prost. Senna tak dojel druhý.

GettyImages-603420763-Mike Powell.jpg
Foto: Getty Images / Mike Powell

Pokračování 4 / 11

Damon Hill - Velká cena Německa 1993

První sezóna Damona Hilla ve Williamsu v roce 1993 začala kolísavými výsledky, ve kterých se střídala odstoupení s umístěními na stupních vítězů.

Blízko prvnímu vítězství byl ale až v devátém závodě sezóny, domácí Velké ceně Velké Británie. Na startu se Hill dostal před Prosta startujícího z pole position a až do 41. z 59 kol byl ve vedení. Pak mu ale explodoval motor.

Hned o dva týdny později na Hockenheimu mířil Hill za prvním vítězstvím znovu. V předposledním kole ale dostal defekt levé zadní pneumatiky, se kterým ani nedokázal dojet do boxů.

Na první vítězství ale po dvou nezdarech nečekal dlouho. Dočkal se hned v následujícím závodě v Budapešti.

GettyImages-781781757-Mike Hewitt.jpg
Foto: Getty Images / Mike Hewitt

Pokračování 5 / 11

Jean Alesi - Velká cena Itálie 1994

Jean Alesi udělal radost fanouškům Ferrari ziskem své první pole position ve F1 v domácí Velké ceně Itálie 1994.

Alesi postupně v závodě navyšoval náskok, který se do jeho první zastávky v boxech vyšplhal až na 11 sekund. Když se ale snažil opustit boxy, francouzskému jezdci selhala ve voze převodovka. Naděje na první vítězství vyhasly.

Svého prvního a jediného vítězství nakonec Alesi dosáhl o rok později v Kanadě.

GettyImages-1258497-Anton Want.jpg
Foto: Getty Images / Anton Want

Pokračování 6 / 11

Jacques Villeneuve - Velká cena Austrálie 1996

Jacques Villeneuve přišel v roce 1996 do formule 1 k Williamsu s vizitkou šampiona série CART a vítěze 500 mil Indianapolis z předchozího roku.

Kanaďan do svého prvního závodu F1 startoval z pole position před týmovým kolegou Damonem Hillem.

Dvojce pilotů Williamsu bojovala tvrdě o vítězství, a i přes moment, kdy se Villeneuve v první zatáčce dostal mimo trať, se zdálo, že má nad Hillem navrch.

Únik oleje ale Villeneuva zpomalil a Hillovi na zlatém podnose nabídl vítězství. Kanaďan a budoucí mistr světa F1 se tak musel spokojit s druhým místem.

Ve své premiérové sezóně nakonec dosáhl na čtyři triumfy, ten první ve čtvrtém závodě sezóny na Nürburgringu.

GettyImages-1618439-Michael Cooper.jpg
Foto: Getty Images / Michael Cooper

Pokračování 7 / 11

Mika Häkkinen - Velká cena Lucemburska 1997

Vzrůstající formu McLarenu-Mercedes v roce 1997 prokázal Mika Häkkinen ziskem pole position na německém Nürburgringu.

Bylo to jeho první vítězství v kvalifikaci v kariéře F1, první McLarenu od GP Austrálie 1993 a první Mercedesu od roku 1955.

Jasným cílem proto bylo navázat na nejrychlejší kolo v kvalifikaci vítězstvím v závodě. Häkkinen si udržel vedení a v polovině závodu vedl před týmovým kolegou Davidem Coulthardem o více než 10 sekund.

Noční můra pro McLaren ale začala, když Coulthardovi vypověděl službu motor, stejně jako o chvíli později Häkkinenovi. Vítězství tak spadlo do klína Villeneuvovi. Ještě v roce 1997 se ale Häkkinen dočkal, když triumfoval v posledním závodě v Jerezu.

GettyImages-1628031-michael cooper.jpg
Foto: Getty Images / Michael Cooper

Pokračování 8 / 11

Juan Pablo Montoya - Velká cena Brazílie 2001

Už ve svém třetím závodě ve F1, který se jel v Brazílii, Juan Pablo Montoya ukázal, že si nebude brát servítky ani s Michaelem Schumacherem. Po restartu závodu se v prvních zatáčkách pustil do odvážného manévru na pilota Ferrari a ujal se vedení.

V polovině závodu dominoval s více než půlminutovým náskokem.

Ale poté, co ve 39. kole nadělil celé kolo Josi Verstappenovi, se pilot Arrowsu zařadil hned za Montoyu, který zabrzdil a Verstappen doslova vyskočil na záda Montoyova williamsu. Pro oba závod skončil.

Montoya se prvního vítězství ve F1 dočkal v témže roce ve Velké ceně Itálie, kde poprvé startoval i český pilot Tomáš Enge.

GettyImages-52703711-Andreas Rentz.jpg
Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Pokračování 9 / 11

Kimi Räikkönen - Velká cena Francie 2002

Po jedné sezóně strávené u Sauberu si talentu Kimiho Räikkönena všiml McLaren a finského pilota angažoval pro sezónu 2002.

Hned v prvním závodě skončil třetí, následovala ale série odstoupení.

Ve francouzském Magny-Cours ale Räikkönen směřoval za vítězstvím. V nájezdu do vlásenky postihl technický problém Allana McNishe.

Räikkönen najel na olej, který vytekl z McNishovy toyoty, vyjel mimo trať a nedobrovolně přepustil vedení Michaelu Schumacherovi. Räikkönen dojel druhý. Na první vítězství si musel počkat další rok do Velké ceny Malajsie 2003.

GettyImages-1134213-Clive Mason.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 10 / 11

Charles Leclerc - Velká cena Bahrajnu 2019

Také Charles Leclerc už po jedné sezóně u Sauberu svými výkony zaujal natolik, že pro rok 2019 dostal šanci u Ferrari.

Leclerc ukázal svůj talent a rychlost už ve druhém závodě sezóny v Bahrajnu, kde získal svou první pole position. A ačkoliv se na startu propadl, už v šestém kole se dostal před týmového kolegu Sebastiana Vettela zpět do vedení.

Na čele navyšoval náskok a nedával šanci dvojici jezdců Mercedesu Lewisovi Hamiltonovi a Valtterimu Bottasovi.

Leclerca ale postihl problém s pohonnou jednotkou, když přestal pracovat jeden válec. Monačan začal ztrácet rychlost a mohl jen sledovat, jak jej ke konci závodu předjíždějí oba jezdci Mercedesu a na něj zbývá jen třetí místo.

Ještě v roce 2019 přesto dokázal Leclerc vyhrát hned dva závody - v Belgii a hned týden poté před domácími fanoušky Ferrari v italské Monze. Jsou to zatím jediné dva Leclercovy triumfy ve F1.

GettyImages-1139527963-Clive Mason.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 11 / 11

George Russell - Velká cena Sachíru 2020

Měl to být závod, ve kterém měl poprvé šanci ukázat skutečný potenciál v konkurenceschopném voze.

Poté, co měl Lewis Hamilton pozitivní test na covid-19, dostal u Mercedesu šanci pilot Williamsu George Russell.

Na krátké verzi okruhu v Bahrajnu ve své první kvalifikaci za Mercedes nestačil Russell na druhého pilota Mercedesu Valtteriho Bottase jen o 26 tisícin sekundy.

Přesto do závodu startoval z první řady a lepším rozjezdem se v nájezdu do první zatáčky dostal do vedení.

Postupně stále větší náskok ještě navýšil po prvních zastávkách v boxech. Když byl poté závod zpomalen safety carem, Mercedes se rozhodl povolat oba své jezdce najednou do boxů.

GettyImages-1289754543-Mark Thompson.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Mechanici ale zaměnili pneumatiky a Russell dostal na svůj vůz pneumatiky určené pro Bottase. Brit tak musel o kolo později do boxů znovu, čímž se propadl až na páté místo.

Na čerstvějších pneumatikách se ale dokázal rychle dostávat před své soupeře až na druhé místo za Sergia Péreze. V tu chvíli ale dostal pomalý defekt pneumatiky a musel do boxů znovu. Nakonec se dokázal probojovat na deváté místo, čímž získal své první body ve formuli 1. Navíc zajel nejrychlejší kolo závodu.

I přesto formule 1 v Sachíru viděla nového vítěze. Pro svůj první triumf si dojel Sergio Pérez z Racing Pointu.

Russell také letos zůstal u Williamsu, se kterým získal v deštěm poznamenané Velké ceně Belgie první stupně vítězů. Od sezóny 2022 bude u Mercedesu Hamiltonovým týmovým kolegou.

Doporučujeme

Články odjinud