GP Evropy 1985, Brands Hatch Foto: Getty Images

GP Evropy 1985, Brands Hatch Foto: Getty Images

Brands Hatch, 1985 Foto: Getty Images / Mike King

Brands Hatch, 1985 Foto: Getty Images / Mike King

Ve Spa v roce 1986 Foto: Getty Images

Ve Spa v roce 1986 Foto: Getty Images

Ve voze Lotus-Honda 99T, GP Německa 1987 Foto: Getty Images

Ve voze Lotus-Honda 99T, GP Německa 1987 Foto: Getty Images

Austrálie 1987 Foto: Getty Images / Simon Bruty

Austrálie 1987 Foto: Getty Images / Simon Bruty

V Brazílii 1987 Foto: Getty Images / Simon Bruty

V Brazílii 1987 Foto: Getty Images / Simon Bruty

Brazílie 1988 Foto: Getty Images / Simon Brut

Brazílie 1988 Foto: Getty Images / Simon Brut

S Prostem na stupních vítězů, Austrálie 1988 Foto: Getty Images / Tony Feder

S Prostem na stupních vítězů, Austrálie 1988 Foto: Getty Images / Tony Feder

Monte Carlo 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Monte Carlo 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

V Monaku 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

V Monaku 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Slavná kolize s Prostem, Suzuka 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Slavná kolize s Prostem, Suzuka 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Austrálie 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Austrálie 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Brazílie 1989 Foto: Getty Images / Mike King

Brazílie 1989 Foto: Getty Images / Mike King

Brazílie 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Brazílie 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Brazílie 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Brazílie 1989 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Senna a Thierry Boutsen, Belgie 1990  Foto: Getty Images / Simon Bruty

Senna a Thierry Boutsen, Belgie 1990 Foto: Getty Images / Simon Bruty

Testy, 1990 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Testy, 1990 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

V ulicích Monaka v roce 1989 Foto: Getty Images / Oli Tennent

V ulicích Monaka v roce 1989 Foto: Getty Images / Oli Tennent

S Gerhadem Bergerem v roce 1990 v Imole.  Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

S Gerhadem Bergerem v roce 1990 v Imole. Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

GP Brazílie 1991 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

GP Brazílie 1991 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Na Interlagosu, rok 1992 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Na Interlagosu, rok 1992 Foto: Getty Images / Pascal Rondeau

Se Schumacherem, Spa 1992 Foto: Getty Images / Bongarts

Se Schumacherem, Spa 1992 Foto: Getty Images / Bongarts

Donington Park, 1993 Foto: Getty Images / Mike Hewitt

Donington Park, 1993 Foto: Getty Images / Mike Hewitt

S Damonem Hillem v roce 1994 Foto: Getty Images / Mike Hewitt

S Damonem Hillem v roce 1994 Foto: Getty Images / Mike Hewitt

Brazílie 1994 Foto: Getty Images / Mike Hewitt

Brazílie 1994 Foto: Getty Images / Mike Hewitt

Imola 1994 Foto: Getty Images / Dario Mitidieri

Imola 1994 Foto: Getty Images / Dario Mitidieri

Brands Hatch, 1985 Foto: Getty Images / Mike King
Ve Spa v roce 1986 Foto: Getty Images
Ve voze Lotus-Honda 99T, GP Německa 1987 Foto: Getty Images
Austrálie 1987 Foto: Getty Images / Simon Bruty
26
Fotogalerie

Ayrton Senna: před 25 lety odešla legenda formule 1

Uplynulo už 25 let od smrti jednoho z nejslavnějších pilotů v historii formule 1. Ayrton Senna zemřel při Velké ceně San Marina na okruhu v Imole.

Který pilot v historii Formule 1 byl tím nejlepším? Mnoho lidí si vzpomene na Ayrtona Sennu, jiní vytáhnou Schumachera a někteří možná sáhnou k jménu některého ze současných pilotů. Já bych odpověděl, že je to nesmyslná otázka.

Každá éra Formule 1 byla jiná a každá měla své hrdiny. V dlouhé historii nalezneme mnoho skvělých pilotů, kteří své jméno zvěčnili díky zisku titulu mistra světa. Jiní se proslavili svým umem na trati, přestože na cenný pohár šampionů nikdy nedosáhli. Mnohdy proto, že při dobývání motoristického Olympu zaplatili daň nejvyšší. Byli i takoví, kteří dokázali vyvolat vášně pozitivní i negativní a minimálně v jejich éře byste hledali jen velmi těžko někoho, kdo jejich jméno neslyšel.

Ayrtona Sennu bychom mohli zařadit do všech těchto skupin. Brazilský pilot se stal legendou za svého života a jako legenda také z tohoto světa odešel. Jak někdo prohlásil v dokumentu o tomto pilotovi: Dokážete si představit, že by tento bojovník zemřel v šedesáti letech třeba na rakovinu?

Ayrton Senna (1960–1994)

Ayrton Senna da Silva se narodil 21. března 1960 v São Paulu nebo spíše v nemocnici nedaleko tohoto velkoměsta do rodiny továrníka. Ayrton měl starší sestru Viviane a mladšího bratra Leonarda.

Víte, že...

Ayrtonovo „hlavní příjmení“ bylo původně Silva? Jedná se však o poměrně časté brazilské jméno, takže Ayrton přijal rodné příjmení své matky.

Už od útlého věku přitahovalo Ayrtona vše, co mělo motor. V sedmi letech dokázal řídit Jeep na rodinné farmě. Motorsport přišel na řadu až o několik let později. První zkušenosti sbíral budoucí šampion na malé motokáře, kterou mu jeho otec postavil za pomoci motoru ze sekačky. Svůj první závod na motokárách absolvoval Ayrton ve třinácti letech, v roce 1977 se stal mistrem Jižní Ameriky.

V roce 1981 se přestěhoval do Velké Británie, kde se mu podařilo vybojovat titul ve Formuli Ford 1600. Po tomto úspěchu měl přijít konec jeho kariéry. Otec chtěl, aby Ayrton nastoupil k rodinné firmě. Mezi tím však přišla nabídka z Formule Ford 2000 a Ayrton se vrátil na britské ostrovy. V roce 1982 se stal šampionem série a zamířil do Formule 3 k týmu West Surrey Racing. V první polovině sezóny šel Senna zcela neohroženě za ziskem titulu. V druhé polovině se mu už tolik nedařilo a jeho náskok výrazně stáhl Martin Brundle. O zisku titulu se nakonec rozhodlo až v posledním kole. V listopadu se pak Senna stal vítězem legendárního závodu v ulicích čínského Macau.

„Začal jsem závodit na motokárách. Miluji je, je to ten nejúžasnější sport na světě. Víc než F1, opravdu.“ (1986)

Počátky ve formuli 1

Senna testoval pro několik týmů formule 1, ale místo nakonec našel jen u poměrně slabého týmu Toleman, který navíc jezdil na poněkud méně konkurenceschopných pneumatikách Pirelli. Sennovým týmovým kolegou se stal Venezuelan Johnny Cecotto.

První závod absolvoval Senna při domácí Velké ceně Brazílie, ale kvůli technické závadě záhy po startu závodu odstoupil. V dalším závodě se mu dařilo o poznání lépe a ve Velké ceně Jižní Afriky si dojel pro svůj první bod.

Největší okamžik v jeho dosavadní kariéře přišel v ulicích monackého knížectví. Senna exceloval na mokré trati a nebyl daleko od vítězství. Jeho naděje ale zhatila červená vlajka, kterou komisaři vyvěsili z bezpečnostních důvodů. Z vítězství se tehdy radoval Sennův pozdější rival Alain Prost. Podle mechaniků týmu Toleman by Sennovo zavěšení zřejmě zbytek závodů stejně nezvládlo. Na první z mnoha vítězství v Monaku si musel Senna ještě počkat, svět F1 tím však více než dostatečně upozornil na své kvality.

„Soutěžení a závodění mám v krvi. Je to součást mne samého, součást mého života. Soutěžil jsem celý svůj život a je to pro mě důležitější než cokoli jiného.“ (1989)

Lotus (1985–1988)

Po dvou stupních vítězů zamířil Senna v roce 1985 do týmu Lotus. Hned ve druhém závodě v Portugalsku získal své první pole position, které přetavil i do prvního vítězství. Poté se mu už tolik nedařilo a ze závodů ho více než často vyřadily technické problémy. V roce 1985 vystoupal na stupínek nejvyšší už jen jednou a to během GP Belgie.

Sezónu v roce 1986 zahájil Senna druhým místem na domácí půdě a hned v následujícím závodě ve Španělsku si dojel pro své další vítězství. Technika mu však opět nedovolila zasáhnout do bojů o titul. Stejně jako o rok předtím skončil na celkovém čtvrtém místě.

Rok 1987 začal pro Sennu trochu opačně než v předešlých letech. Na začátku se mu sice příliš nedařilo, nakonec se ale po vítězství v USA a Monaku dostal do čela šampionátu. Jeho naděje nakonec zhatila diskvalifikace v Austrálii.

McLaren (1988–1993)

V roce 1988 přestoupil Senna do McLarenu a začaly jeho souboje s profesorem Alainem Prostem, které se nesmazatelně zapsaly do historie formule 1. Hned první sezóna znamenala absolutní dominanci týmu, když Prost se Sennou vyhráli patnáct ze šestnácti závodů. Jen v Itálii zvítězil zástupce Ferrari Gerhard Berger.

Následující rok byl opět ve znamení tuhého boje mezi Sennou a Prostem, který vyvrcholil v Suzuce, kde oba piloti kolidovali. Senna nakonec závod vyhrál, ale byl diskvalifikován a z titulu se radoval Francouz.

Prost odešel v roce 1990 do Ferrari, ale souboje se Sennou pokračovaly na trati dál. Svůj druhý titul nakonec získal Senna a svůj úspěch zopakoval také v roce následujícím, kdy se Prostovi ve voze z Maranella tolik nedařilo. Největším soupeřem byl Sennovi tehdy Nigel Mansell z Williamsu.

V roce 1992 McLaren nenavázal na předešlé úspěchy a Senna skončil v šampionátu až na čtvrtém místě. Po testech v IndyCar se slavným týmem Penske dokonce zvažoval, že si od F1 na nějaký čas odpočine. Nakonec se ale rozhodl setrvat u McLarenu, kde mu ale vypršela smlouva. Brazilec se s ohledem na špatnou formu vozu, způsobenou především slabším motorem, rozhodl jezdit bez smlouvy závod od závodů za odměnu milion dolarů za jednu GP. Z titulu se nakonec radoval Alain Prost.

Roku 1994 přestoupil Senna k Williamsu. První dva závody v Brazílii a Pacifiku nedokončil. Na přelomu dubna a května pak přišla osudná Velká cena San Marina, která uzavřela kariéru i život pilota, který se stal už za svého života legendou a modlou pro miliony lidí na celém světě.

Kdybych někdy měl nehodu, za kterou bych zaplatil životem, doufám, že to bude rychlé. Nechci zůstat na vozíku, nebo trpět v nemocnici. Když mám žít, tak chci žít naplno a velmi intenzivně. Zničilo by mě, kdyby můj život nebyl úplný. (1994)

Zdroj citátů: CC BY-SA 3.0, Wikiquotes, heslo Ayrton Senna

Foto: Getty Images / Dario Mitidieri 

Doporučujeme

Články odjinud