Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber

Foto: Alfa Romeo Sauber

 Foto: Alfa Romeo Sauber
 Foto: Alfa Romeo Sauber
 Foto: Alfa Romeo Sauber
 Foto: Alfa Romeo Sauber
20
Fotogalerie

Technická analýza Alfy Romeo C43 a první pohled na pozměněná pravidla

Alfa Romeo měla prezentaci jako čtvrtý tým v pořadí. Poprvé jsme ale kromě nového zbarvení viděli také skutečný vůz pro sezónu 2023. Do prvního závodu se ještě určitě změní, ale už nyní je patrné několik novinek. Některé souvisí s úpravou pravidel.

Představení modelu Alfa Romeo C43 dává možnost poprvé vidět, jak se designéři zhostili změn pravidel pro sezónu 2023.

Jelikož rozsah změn nebyl velký a jen málokteré z nich lze postřehnout pouhým okem, bylo by přehnané očekávat monopost, který by byl revolučně odlišný od svého předchůdce. Obzvlášť, když poměrně dobře fungoval.

01.jpg

Přední křídlo je identické s loňskou starší verzí, která byla v Japonsku nahrazena jiným křídlem. Také nosní část, není-li zcela identická, je minimálně velmi podobná loňské.

Snad jen s jednou výjimkou – na špičce chybí vstupní otvor pro chlazení kokpitu. První viditelné změny v této oblasti můžeme pravděpodobně očekávat až začátkem sezóny.

02.jpg

Po loňské nehodě Čoua v Silverstonu a následném zpřísnění požadavků na odolnost ochranných oblouků jsme s napětím očekávali, jaký vliv to bude mít na unikátní čepelový tvar ochranné struktury nad hlavou jezdce.

Nakonec se ukázalo, že navenek se nic nemění a Alfa si zachovává stejné řešení i pro tuto sezónu. Technický ředitel Jan Monchaux to zdůvodnil tím, že v době, kdy FIA rozhodla o změně pravidel, byl již vývoj šasi v tak pokročilé fázi, že nebylo možné se vrátit zpět a znovu promyslet řešení této ochranné struktury.

To ovšem ani zdaleka neznamená, že by nebyla dostatečně bezpečná. Právě naopak, Monchaux dodal, že pro sezónu 2024 jsou plánovány další přísnější zátěžové zkoušky ochranných oblouků a ten současný je již nyní splňuje.

„Proaktivně jsme se rozhodli vynaložit na náš ochranný oblouk dodatečnou hmotnost, aby vyhovoval pravidlům pro rok 2024. Jelikož jsme byli účastníky nehody, nechtěli jsme jen splnit požadavky z roku 2023, udělali jsme krok navíc,“ řekl Monchaux.

03.jpg

Několik detailů v okolí kokpitu se ale přece jen změnilo. Nová pravidla si vyžádala úpravu zpětných zrcátek, jejichž odrazová plocha musela být rozšířena o 50 milimetrů.

Při této příležitosti Alfa přepracovala i úchyty zrcátek, respektive využila prostor určený pro úchyty na vytvarování (1) dvojice generátorů víření. Ty se totiž zrcátka ani nedotýkají, takže o nich jako o úchytech nemůže být řeč. Slouží výsostně aerodynamickým účelům.

Po bocích kokpitu, v místech, kde se stěny kokpitu začínají zvyšovat, aby poskytly ochranu hlavě jezdce, přibyl zvláštní (2) schůdek.

Nejdůležitější změny se udály v zadní části auta. Alfa si již druhým rokem vyrábí vlastní převodové skříně, do kterých instaluje převodový mechanismus Ferrari a to jim dává flexibilitu při návrhu architektury vozu.

Pro model C43 tak mohli přepracovat převodovou skříň a zadní zavěšení, což následně umožnilo překopat systém chlazení a karoserii, díky čemuž se zlepšilo proudění do zadní části auta a do oblasti difuzoru.

S loňským konceptem to nebylo možné. Architektura, kterou si tehdy zvolili, je výrazně limitovala při aerodynamickém vývoji.

04.jpg

Nové uspořádání vstupních otvorů nad hlavou jezdce naznačuje, jak se změnil chladící systém. Ve stylu modelu C37 z roku 2018 zde najdeme otvory pro (1) přívod vzduchu do dmychadla a za nimi další (2) otvory vedoucí vzduch k chladičům.

To znamená, že některé chladiče se z bočnic přesunuly doprostřed vozu. Tuto hypotézu posiluje i fakt, že byly zmenšeny (3) vstupní otvory bočnic.

Mohutné (4) výstupní otvory v zadní části krytu motoru a žábry na vrchu bočnic i na krytu motoru značí, že auto, tak jak je prezentováno, je v konfiguraci určené pro jízdu v horkém podnebí.

05.jpg

Co se týče samotného tvarování karoserie bočnic, Alfa se na začátku minulé sezóny vydala směrem hluboce podseknutých bočnic po celé jejich délce s relativně plochou horní stranou.

Poměrně rychle si však uvědomili, že konkurenční řešení s horní stranou bočnic svažující se dolů k podlaze má větší potenciál a již do Imoly přivezli vylepšené bočnice. Jak již bylo zmíněno, rozložení chlazení je výrazně omezovalo v tom, aby si plnohodnotně osvojili přístup Red Bullu a dalších. Proto až do konce sezóny jezdili se svým „kompromisním“ řešením.

Pro letošní rok jsou bočnice již od začátku tvarovány v souladu s trendem, který se loni rozšířil napříč téměř celým startovním polem.

06.jpg

Dobrým zvykem Sauberu (předchůdce Alfy) kdysi bývalo ukazovat při představení nového auta různé dosud nevídané vychytávky. Tentokrát se jedna taková našla na okraji podlahy.

Nová pravidla ve snaze omezit výkonnost podlah a předcházet svislému kmitání monopostů letos přinutila týmy zvednout vnější okraje podlahy o 15 milimetrů.

07.png

Vedle této vynucené změny nám zde Alfa zčistajasna předvedla dramaticky působící kreaci, která vznikla tak, že část podlahy v pravidlech definovanou jako podlahové křídlo vytáhla až po samý okraj prostoru, do kterého se podle pravidel musí podlahové křídlo vejít (tzv. RV-FLOOR-EDGE), čímž vznikla přibližně 60 milimetrů vysoká svislá stěna, ze které vyrůstá série devíti křidélek.

08.jpg

Po zkušenosti s podlahou prezentovanou na renderech při představení loňského modelu C42, kterou jsme pak už nikdy více neviděli, je však na místě určitý skepticismus. Nemusí to tedy být finální verze podlahy.

09.jpg

Za pozornost jistě stojí i zoubkovaná odtoková hrana spodního křídla. Zoubkované hrany křídel inspirované ploutvemi plejtváků se čas od času na monopostech objevují. Naposledy na předním křídle Haasu VF-22, či dříve v roce 2014 na zadním křídle McLarenu.

Shrnuto a podtrženo, nová Alfa Romeo C43 staví na osvědčených základech modelu C42, které dále rozvíjí a přináší i některá pozoruhodná řešení. Otázkou ale je, zda to bude k boji ve středu pole stačit, protože konkurence je tam mimořádně velká a například ambiciózní Aston Martin v závěru minulé sezóny vykazoval v porovnání s Alfou trend rychlejšího vzestupu výkonnosti.

Doporučujeme

Články odjinud