Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda

Foto: Václav Janda

 Foto: Václav Janda
 Foto: Václav Janda
 Foto: Václav Janda
 Foto: Václav Janda
18
Fotogalerie

Logistika F1: Čech si vyzkoušel práci pro tým formule 1 [rozhovor]

Formule 1 není jen královnou motorsportu. Je to také obří logistická operace. Po Evropě vozí náklad desítky kamionů. Dopravují náhradní díly, zázemí pro tým ale také motorhome.

Týmy formule 1 vozí na všechny evropské závody vlastní motorhomy. V dějišti velké ceny vyrůstají už začátkem závodního týdne. Na přepravě motorhome týmu Williams pracoval i Čech Václav Janda, se kterým jsme udělali krátký rozhovor.

Jak jste se k práci pro Williams dostal a jak dlouho pro něj pracujete?

K práci jsem se dostal přes inzerát v říjnu 2017. Nepracoval jsem totiž přímo pro Williams, ale pro dopravní firmu Eddie Stobart, která poskytuje logistické služby více týmům F1 a ne jen stáji Williams.

A někoho v Anglii napadlo, že by bylo fajn nabídnout nějaká pracovní místa pro jejich pobočky. Takže pro Williams byli dva Češi, dva Bulhaři, dva Rumuni a sedm Angličanů jako motorhome crew a dalších 7 řidičů jako race team. Ti vozili vybavení garáže a monoposty. A pak ještě asi tak 15 dalších řidičů, kteří pracovali pro Mercedes a přímo pro FIA.

Co konkrétně váš kamion převáží, nebo je to pokaždé jiné?

Pokaždé to bylo stejné, každý jsme to tak měli. Motorhome jako takový se skládá z 10 PODů (POD je něco jako kontejner), které se na sebe skládají jako kostky LEGA. K tomu byly 2 SUPPORT návěsy s generátory elektrického proudu, roštem na který se to skládá, vybavením střešního Martini baru, lednicemi, vysokozdvižným vozíkem a zdvihací plošinou. Já jsem vozil POD6 a v něm ještě zábradlí na střešní terasu a PB lahve pro kuchyni.

Jezdíte s kamionem jen na grand prix / testy nebo i jinam?

Během roku kamiony jezdí normální práci jen s jinými návěsy. Všechny návěsy jsou totiž speciálně uzpůsobené. Co se týká sezonních testů, tak tam jsme samozřejmě zůstávali až do konce...vždyť přece tým potřebuje jíst :-) A co se týká předsezónních testů, tak nevím jak ostatní týmy, ale Williams má ještě jeden malý motorhome, se kterým byl v únoru ve Španělsku a pak ještě v červenci v Rakousku, protože pro Claire bylo důležitější mít dokonale a v klidu postavené zázemí na domácí britskou GP. 

Co děláte v dějišti grand prix během závodního víkendu?

Tak to byl ve Španělsku šok!!! Tam jsem dostal do ruky houbičku na nádobí, postavili mě ke dřezu a „tady budeš mejt nádobí“. Ale zpátky k tomu jak to bylo. Měli jsme směny 2 dny práce a 2 dny volno. Byli jsme v zázemí něco jako údržbáři a také jako úklidová četa, ale stálo to za to... 

Evropská část sezóny skončila. Mimo Evropu přepravují týmy vybavení letadly. Co děláte v tuto dobu? A co děláte mimo sezónu?

V tuto dobu jezdíme normální práci. Já jsem šel k firmě jen na tuhle práci a to se mi splnilo a všichni věděli, že po sezoně skončím úplně. Na mém „to do listu“ si mohu udělat fajfku a říct „splněno“.

Teď jsou na řadě další položky seznamu. Což mě přivádí na další: mít svůj kamion a být svým pánem. Chtěl bych se zeptat čtenářů, kteří mají co do činění s dopravou, zda by mi mohli dát nějakou nabídku dlouhodobé spolupráce. Kontakt je zanechán v redakci.

Jaká je vaše nejdelší, popřípadě nejtěžší cesta mezi dvěma evropskými závody?

Většinou to bylo něco kolem 700 km. Ale nejdelší trasa byla na první závod. Z Warringtonu v Anglii, kde je během roku motorhome uskladněn, to bylo do Barcelony něco kolem 1 800 km.

Já jsem to měl díky plynu do kuchyně složitější o to, že jsem se z Anglie plavil do belgického Zeebrugge. Problém byl v tom plynu. Rejdaři na lince z Doveru do Calais nepřeváží stlačený plyn. Avšak tahle nevýhoda se v mžiku změnila na velikou výhodu...jezdil jsem sám a nemusel jsem se nikomu podřizovat. Sice jsem byl všude poslední a „letěl jako šutr“, ale sám...

Která velká cena je z hlediska prostoru, manévrování a logistiky obecně nejobtížnější a proč právě Monako?

O Monaku se říká, že je tam vše obráceně a to samé platí i pro motorhome. Stavěli jsme ho tam odpředu dozadu. Bylo to dáno specifickým nedostatkem místa na nábřeží, kam se musely vměstnat i garáže.

Ale nešlo jen o Monako, každý okruh měl svá specifika. Například Spa má dva paddocky – horní a spodní. Do každého je jen jeden přístup, a aby se do spodního (a ještě v kopci) jedním úzkým prostorem během 24 hodin procpalo tam a zpět odhadem 60 kamionů, to byl také celkem oříšek.

Nebo Maďarsko, kde pršelo. 3 hodiny dolovat 5 návěsů z bahna abychom mohli sbalit, naložit a jet domů na dovolenou, to bylo taky mooc fajn :) Ale nejhorší jsou „back-to-back“ závody (závody s týdenním rozestupem). Moc lidí a techniky na jednom místě v jeden čas. A každý bojuje o místo...

Jste také fanouškem F1? Pokud ano, který závod máte nejraději?

Jasně, že jsem. Nejraději mám každý závod, který vyhraje McLaren. 

Foto: Václav Janda

Doporučujeme

Články odjinud